Hopp til innhold

Selburoser fra Dolce&Gabbana

I høst er det norske strikketradisjoner som gjelder i kolleksjonen fra de italienske designduoen Dolce&Gabbana.

Dolce&Gabbana høst/vinter 2010/11
Foto: ALESSIA PIERDOMENICO / REUTERS

Marianne Jemtegård

Marianne Jemtegård, redaktør i Vixen.

Foto: Aas, Erlend / SCANPIX

Domenico Dolce og Stefano Gabbana er kjent for sine luksuriøse moteplagg som selges over hele verden. På klærne de har laget for denne høsten og vinteren er norske strikkemotiver svært synlige.

Her er selburoser og setesdalsaktige border, lus og reinsdyr.

– Dolce og Gabbana og D&G-merket er veldig flinke til å bruke historien, enten det er sicilianske mafia-tradisjoner med sorte blonder i Dolce&Gabbana, eller lusekofter D&G-kolleksjonene. Jeg syns det er kjempemorsomt, sier redaktør Marianne Jemtegård i motemagasinet Vixen.

Mange av de internasjonale motehusene går nå tilbake til røttene, og satser på det litt enklere denne høsten og vinteren.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Dolce&Gabbana høst/vinter 2010/11

Ikke bare den åttebladsrosen fra Selbu, men andre norskliknende tradisjonsmønstre var å se på catwalken da Dolce&Gabbana vise mote for høsten og vinteren 2010/2011.

Foto: ALESSIA PIERDOMENICO / REUTERS

– Det er litt sånn tilbake til det gode, gamle, tradisjonen, og det som er trygt og godt. Det ser man generelt i motebildet for høsten også. Det er veldig mye tilbake til det praktiske, tilbake til det fornuftige. Det er enten kamelfrakker og enkle, beige ting for storbygarderoben, eller after ski-garderoben som virkelig får sin renessanse denne vinteren her, sier Marianne Jemtegård.

Hør innslag fra Kulturnytt

Dolce&Gabbana høst/vinter 2010/11

Igjen er internasjonale designere inspirert av norsk folklore.

Foto: ALESSIA PIERDOMENICO / REUTERS

– Tøft å se

Moteskaperne Simen Staalnacke og Peder Børresen i Moods of Norway har lenge laget klær inspirert av norske mønstre og bygdekultur. De syns det er kult at internasjonale motehus følger etter.

– For oss er det egentlig veldig positivt, for det er jo det at de store motehusene tar tak i norske mønstre, eller nordiske mønstre. Det er morsomt at hele verden ser opp til Norge og vår strikketradisjon, sier Peder Børresen.

– Det at Dolce&Gabbana, som er et så enormt stort motehus, tar tak i det, skaper jo trender. Dette blir en kjempestor global trend. Det er litt tøft, mener Simen Staalnacke.

– Og så er det morsomt å se strikkmønstrene på nye ting. Nordiske strikkemønstre har vi nå sett på alt fra surfeshorts til sko. Det dukker jo opp på ymse steder, da, sier Børresen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Dolce&Gabbana høst/vinter 2010/11

Åttebladsrose á la Selbu preger Dolce&Gabbana høst/vinter 2010/11.

Foto: ALESSIA PIERDOMENICO / REUTERS

Lag din egen versjon

Men skulle siste mote fra Milano bli litt i stiveste laget for en norsk lommebok, fins det et alternativ. Marianne Jemtegård har løsningen:

– Nå tar du en strikkegenser og bruker den som vanlig genser. Så tar du en annen genser og klipper av ermene, og gjør dem til leggvarmere. Selve bolen på genseren gjør du om til et som miniskjørt, så har du helt komplett D&G-stil for vinteren 2010/2011.

Domenico Dolce og Stefano Gabbana

Domenico Dolce og Stefano Gabbana.

Foto: GIUSEPPE CACACE / AFP

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters