Hopp til innhold

2000 kroner i bot for å slurve med skrapa

Skraper du ikke bilrutene godt nok, risikerer du bøter. Du kan også miste lappen. Sjekk tipsene for best fjerning av is.

Is på ruta

Bøtesatsen på 2000 kroner for dårlig skraping er den samme over hele landet, men det finnes mange eksempler på at forelegget har blitt høyere enn 2000 hvis skrapingen er elendig.

Foto: Maria Elsness / NRK

Plutselig så sitter den forhatte isen der på morgenen, som limt fast til bilvinduene. Det kan være fristende å slurve med skrapa når du er stressa.

Men tenk deg om før du setter deg bak rattet med dårlig sikt:

– Det er rett og slett livsfarlig å kjøre uten tilstrekkelig utsyn, det blir som å kjøre bil i blinde. Å bruke de få minuttene på å gjøre rent rutene må du bare ta deg tid til, sier Ole Høiby, fungerende sjef for Utrykningspolitiet (UP), til NRK.no.

Og ikke nok med at det er livsfarlig – det svir også på pungen hvis du ikke skraper bra nok.

– Forenklet forelegg er den vanligste reaksjonen når folk ikke tar seg bryet med å skrape rutene skikkelig. Da blir boten vanligvis 2000 kroner, opplyser UP-sjefen.

Is på ruta

Bildeeksempel fra politiet: Så dårlig skraping som dette fører til anmeldelse med førerkortbeslag.

Foto: Politiet

Du kan miste førerkortet

Men boten kan bli mye høyere enn 2000 kroner hvis du har gjort en skikkelig dårlig skrapejobb:

Ole Høiby

– Det er rett og slett livsfarlig å kjøre uten tilstrekkelig utsyn, det blir som å kjøre bil i blinde, sier UP-sjef Ole Høiby.

Foto: Politiet

– Hvis man kun sitter med et lite kikkhull ut av isen, eller hvis du forårsaker uhell, så medfører det høyere bøtesats, sier Høiby.

– Du risikerer da også anmeldelse, og beslagleggelse av førerkortet på stedet, forteller UPs mann videre.

Bøtesatsen på 2000 kroner for dårlig skraping er den samme over hele landet, men det finnes mange eksempler på at forelegget har blitt høyere enn 2000 hvis skrapingen er elendig. Du får imidlertid ikke prikker på førerkortet hvis du får dette forenklede forelegget.

– Vindusviskeområdet må være rent

Men hva er så dårlig skraping?

– Et minimumskrav for ikke å få forelegg, er at vindusviskerområdet skal være fritt for is. Og du må i tillegg ha utsikt til sidene, samtidig som speil og bakrute må være i orden. Jo mindre område som er skrapet, jo høyere forelegg vurderer vi, opplyser UP-sjefen.

UP opplever fortsatt ofte at bilister ikke har gjort en god nok skrapejobb. Men det har faktisk blitt litt bedre de siste årene.

– Nå som vi har en mer moderne bilpark i Norge, med bedre varmeapparat i bilene, ser vi ikke så mange alvorlige tilfeller som før. Men vi stopper fortsatt foreldre med barn i bilen som ikke har skrapet bra nok. Ofte er det i forbindelse med transport til skole eller barnehage at folk ikke skraper, opplyser Høiby.

Jan Ivar Engebretsen

– Innvendig is tyder på at bilen er fuktig på innsiden, sier Jan Ivar Engebretsen i NAF.

Foto: NAF

Han påpeker at skraping er viktig uansett hvor kort eller langt du skal kjøre:

– Du skal ikke kjøre mange meter uten tilstrekkelig utsyn, før en farlig situasjon kan oppstå.

Innvendig is er også et problem

NAF er også opptatt av god og riktig skraping. Norges Automobil-Forbund ser også at is på innsiden av rutene er et problem for mange.

– Innvendig is tyder på at bilen er fuktig på innsiden. Da er det gjerne gulvteppene som er problemet, sier NAFs kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen, til NRK.no.

Snø og regnvann som du tråkker inn i bilen, kan nemlig sette seg fast mellom gulvmattene og teppene.

– Kupeen får da et veldig fuktig inneklima, som både kan bli et sikkerhetsproblem og danne rust i gulvet. Dette bør bileiere ta alvorlig, mener Engebretsen.

En enkel løsning kan være å tørke ut bilen innvendig med vifteovn eller kupévarmer. Et par dagers tørking med vinduer på gløtt kan hjelpe mye. Hvis du lar fuktigheten utvikle seg videre, kan det fort bli dyrt.

– Liker taggete skraper

Hva er så en god isskrape? Skrapen er som baken, men NAF-eksperten er klar på hva slags skrape han selv foretrekker:

– Jeg synes den gode isskrapa er firkanta, og den ene enden bør være taggete. Da får du skrapet av den ekstra harde stålisen med den taggete delen. Jeg personlig er ikke så glad i skraper med lange skaft, jeg synes det er lettere å ta i mer med mindre skraper, forteller Jan Ivar Engebretsen.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)