En passe gammel dieselbil og et ombyggingssett var det som skulle til for å kjøre i veg. Inge Wegge tikker inn rundt 15.000 km i året. På fire år har han spart over 100.000 kroner.
Broren Håkon planlegger å gjøre det samme. – Det er sjukt bra timebetaling. Og så er det bra for klimaet, mener han.
- LES OGSÅ:
– Et paradoks
– Folk kommenterer at det lukter gatekjøkken bak bilen. Men det lukter jo av diesel også. Når noen sitter på med meg får de ofte lyst på burger, sier Inge Wegge og smiler.
Brødrene bor i Kabelvåg i Lofoten, og er entusiastiske ekstremsportsutøvere. De er alltid klare til å jakte på neste surfebølge eller fjelltopp med puddersnø.
– Det er jo et paradoks at de som driver mye med friluftsliv og er glade i naturen, også er de som forbruker mest på sportsutstyr og kjører på tur hver helg. Sånn sett er det fint for oss å kunne gjøre det vi liker på en mye mer miljøvennlig måte, mener Håkon.
- LES OGSÅ:
Ombyggingssett
For fire år siden investerte Inge Wegge i et gjør-det-selv ombyggingssett til 20.000 kroner.
– Klart det var en betydelig startkostnad, men jeg sparte fort inn igjen de pengene, sier han.
Inge mener at de aller fleste klarer å montere et slikt sett selv.
– Jeg brukte to dager på å få det til. Men hvis du klarer å skifte dekk, så klarer du dette. Det finnes de som lager sitt eget sett også, forklarer han.
I Lofoten er det blitt et gryende frityrbil-miljø. Etter at Inge bygde om sin bil, står det etter hvert flere andre biler som kjører på frityrolje parkert på surfestranda.
- LES OGSÅ:
– Stor klimagevinst
– Dette er utelukkende positivt, mener teknisk rådgiver i Zero, Bjørnar Kruse.
– Med gjenbruk av rapsolje, som disse guttene bruker, så er det tilnærmet 100 prosent klimagevinst, sier han.
Kruse legger til at denne løsningen nok passer best på langkjøring.