Hopp til innhold

Apollo gjør helomvending

Flere kunder raser mot reiseselskapet Apollo, etter at de har endret prisene på rundt 90 bestilte turer. Nå legger reiseselskapet seg flat.

Apollo og Helen Begby

Informasjonssjef Helen Begby i Apollo kommer med en gladmelding til alle som har bestilt tur til superpris.

Foto: Apollos nettsider/Johnny Syversen

I dag skrev NRK.no om Lars Janssen, som trodde han hadde gjort tidenes sydenkupp. Han hadde bestilt tur for seg og sin familie til Fuerteventura for 2000 kroner med Apollo, fly og hotell inkludert.

Etter at turen var bestilt fikk han beskjed om at turen var feilpriset, og at han måtte betale 20.000 kroner mer for turen.

Etter at NRK.no skrev om saken, har Apollo gjort helomvending:

– Vi har nå kontaktet alle de berørte kundene, og gitt dem prisen de bestilte for. Vi ser nå at det at vi annonserte med «utrolige priser» har vært med på å forvirre kunden i dagens marked, sier Helen Begby, informasjonssjef i Apollo, til NRK.no.

LES SAKEN: Lars trodde han gjorde tidenes sydenkupp

Viste til loven

Før helomvendingen, viste Apollo til avtalelovens paragraf 32, som blant annet sier at hvis tilbyder har oppgitt en feil pris og kjøper innså, eller burde ha innsett, at denne var feil, er tilbyder ikke bundet til denne.

– Loven sier at hvis prisen er «too good to be true», altså at den virker helt urealistisk, så kan avtalen oppheves. Det å få flyreise og et fire-fem-stjernes hotell til denne prisen, er litt for godt til å være sant, uttalte Begby tidligere i dag.

Nå har selskapet likevel kommet frem til at e likevel vil gi kundene den prisen de bestilte for.

– Vi følte at dette ikke var saken der vi skulle kjøre på loven og være tøff mot kundene. Folk har gledet seg veldig til turen de har bestilt, og jeg skjønner de er veldig, veldig skuffet, sier Begby.

Dyr regning for Apollo

Det var en teknisk feil som gjorde at mange kunne bestille flybilletter og hotell til superpris på Apollos nettsider i helgen. Ifølge reiseselskapet er det 90 bestillinger som ble berørt av feilen, og som nå får turen til superpris.

Begby kan ikke si hvor mye feilen har kostet selskapet.

– Det blir ikke billig, sier Begby.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)