Hva er spam? Spam eller søppelpost som det kalles på norsk er uønsket e-post, som ofte kommer fra ukjente avsendere med et kommersielt eller støtende budskap, uten at du har bedt om det.
Spam «gjemmer» seg mellom din normale mail, og fyller opp postboksen din med unyttige meldinger. Verdifull tid og energi går med på å fjerne søppelpost, samtidig som du må sørge for at ingen verdifulle e-post blir slettet i prosessen.
Klag avsenderen inn til Forbrukerombudet hvis du får spam. Det er nemlig ikke LOV, sier Forbrukerinspektør Kari Asheim. Foto: Nrk
Gode råd fra FBI
Forbrukerinspektørenes Kari Asheim har disse rådene om hvordan du kan unngå spam:
De såkalte spamfilterne forsøker å gjenkjenne spam effektivt utifra en rekke regler.
Det finnes flere gratis programmer som filtrerer spam.
– Ikke les eller besvar på upersonlige masseutsendte e-post.
Hvis du leser en spam-post, kan den ha innleid en sladrehank, som forteller at du har lest den.
Du skal heller aldri besvare spam, ikke klikk deg inn på vedlagte linker, selv om de sier at du ikke havner på deres postliste. Dette fører kun til at spam-avsenderen oppdager, at din e-postadresse er aktiv og du vil motta enda mer spam.
– Vær selektiv med hvor på nettet du legger igjen e-postadressen din og hold den hemmelig.
Ikke offentliggjøre den for eksempel på websteder eller i diskusjonsgrupper.
Selvfølgelig må du kunne gi den ut til folk du kjenner.
Det kan også være en fordel å ha flere e-postadresser - en til venner, en til jobb - og en du kan være litt uforsiktig med - som kan tåle litt mer spam. Og den sistnevnte kan du bare slette hvis det blir for mye spam og deretter opprette en ny e-postkonto.
Og, selvfølgelig: Klag avsenderen inn til Forbrukerombudet hvis du får spam. Det er nemlig ikke LOV - men hvis ingen gidder å ta seg bryet med å sende den ene mailen til: klage@forbrukerombudet.no - så blir det jo bare et papirforbud, og spammerne kan holde på.
Så: Klag - så skal vi i FBI passe på at klagene ikke blir liggende uten at det blir gjort noe - da kan vi telle opp hvem som får mest klager - og TA DEM!