- Les også:
Å anlegge en flyplass stiller store krav til planlegging og ingeniørkunst.
I en vurdering av verdens mest bemerkelsesverdige flyplasser har nettstedet
Her er alt fra de enkleste (og temmelig ville) landingsstripene til gigantiske lufthavner på størrelse med en småby.
En av de helt spesielle flyplassene er norsk.
Japan
Kansai internasjonale flyplass er en av verdens største i utstrekning, på en kunstig øy i sjøen utenfor millionbyen Osaka. Den er så gigantisk at den kan sees fra verdensrommet. Åpnet i 1994 etter sju års anleggsarbeid, men utfordringene står fortsatt i kø. Eksperter frykter at klimaforandringer og stigende havnivå kan gjøre at hele flyplassen står under vann om 50 år. Sykloner og jordskjelv er også en trussel.
Gibraltar
Når dette ikke er en flyplass, er det en bygate. Den travleste veien inn og ut av Gibraltar, Winston Churchill Avenue, krysser flystripa, og bilene må vente hver gang et fly skal lande eller ta av.
Madeira
Én kilometer av den 180 meter brede landingsstripa på Madeira holdes oppe av en bru på 200 pilarer. Brua ble bygget for å forlenge flyplassen, som tidligere ble betraktet som farlig kort og som dessuten la begrensninger på turismen.
har tildelt flyplassen en ærepris for design og miljøvennlig konstruksjon.
Thailand
Den tidligere hovedflyplassen i Bangkok, Don Mueang, er verdens eneste storflyplass med en 18-hulls golfbane mellom rullebanene. Krav om å utvide med en ny taxebane for flyene er blitt kategorisk avvist av hensyn til golferne, som riktignok har fått begrenset adgang av sikkerhetsgrunner. Flyplassen brukes nå av charter- og lavprisselskaper og av militære fly.
Antarktis
Landingsstripa ved forskningsbasen McMurdo i Antarktis består av finslipt is og ingenting annet. Lengden på Ice Runway er ikke noe problem selv for de største transportflyene. Utfordringen er å ikke lande med fullastet fly hvis det er fare for at isen kan sprekke opp eller at flyet kan kjøre seg fast i fokk og løs snø.
Brasil
Storflyplassen Congonhas ligger bare åtte kilometer fra sentrum av Sao Paulo, verdens femte største by. Lufthavnen stammer fra 1936 da metropolen ”bare” hadde drøyt én million innbyggere (mot 20 millioner nå, med omgivelser). Grei beliggenhet, men bare for flypassasjerene. Her må pilotene holde tunga rett i munnen, selv om byens mange høyhus ligger såpass langt unna at de ikke utgjør den aller største sikkerhetsrisikoen. Stadig strengere støykrav gjør også sitt til at flygerne har en utfordring her.
Svalbard
Ikke bare er flyplassen på Svalbard verdens nordligste for ordinær passasjertrafikk. Den er også en av de svært få med permafrost i bunnen. Ingeniørkunst av første klasse! Siden den sto ferdig i 1975 er landingsstripa utbedret flere ganger, med godt resultat. Men også på Svalbard kan temperaturstigning føre til økende behov for reparasjoner i åra framover.
- Til tross for at flyplassen ligger på 78 grader nord, er anlagt på 250 meter dyp permafrost og ligger i mørke 4 måneder i året er den en vanlig flyplass bygget og drevet etter internasjonale standarder (ICAO), forteller Ole Martinus Rambech, lufthavnsjef ved Svalbard til NRK.no.
Han forteller videre at landingsforholdene er generelt gode og at flyplassen trafikkeres av rutefly året rundt.
Flyplassen benyttes også for flyging i forskningsøyemed, og er hver vår utgangspunktet for flyginger mot en landingsplass på isen nær Nordpolen.
- Det er få turister som har oppdaget hvor fantastisk polar-nettene er, og i mørketiden er det ennå ledige flyseter og hotellsenger. Et besøk i mørketiden er min anbefaling, sier Rambech.
Hong Kong
Den gamle flyplassen i Hong Kong, Kai Tak, lå midt mellom høyhus i et tett befolket boligstrøk, med en landingsbane som endte rett i sjøen. Men det var først og fremst de enorme mengdene med flyfrakt (3,35 millioner tonn hvert år) som tvang fram bygging av den nye flyplassen Chep Lap Kok, som åpnet for 12 år siden. Det spesielle her er blant annet et enormt utstillingsområde et par steinkast unna terminalbygningene. Golfbane hører selvsagt også med.
Tibet
Verdens høyest beliggende flyplass (4334 meter) har også verdens lengste rullebane (5500 meter). Så høyt ligger Qamdo Bangda-flyplassen i Tibet at passasjerer får en advarsel: ta det rolig når du forlater flyet, ellers blir du svimmel i den tynne luften! At flystripa er like lang som 55 fotballbaner har med sikkerhet å gjøre. I slike høyder trenger flyene dobbelt så lang strekning å lande på sammenliknet med i lavlandet. Kineserne planlegger å bygge en ny flyplass enda litt høyere opp i fjellene i Tibet.
Saudi-Arabia
King Fahd internasjonale lufthavn er verdens største i utstrekning. Med sine 780 km2 er den større enn nabolandet Bahrain! Kongefamilien har sin egen terminal med blant annet mottakelseshall og pressesenter. Flyplassens moské rommer 2000 personer. Ligger midt i ørkenen, og mangelen på vann til betongstøping var det største problemet under byggingen.
USA
Denver International Airport er verdens 10. mest trafikkerte flyplass, med over 46 millioner passasjerer og rundt 600.000 flybevegelser i fjor. Men det er satsingen på selvforsynt energi som er det mest bemerkelsesverdige her. Siden åpningen i 1995 har 9200 solcellepaneler produsert halvparten av all den energien flyplassen bruker. Og i fjor åpnet enda et solcelleanlegg som driver forsyningen av flybensin.
Macao
Den tidligere portugisiske kolonien Macao (nå en del av Kina) manglet en storflyplass fram til 1995, da to rullebaner for internasjonal trafikk ble anlagt på et par øyer utenfor tettbebyggelsen. Terminalbygningen og kontrolltårnet ligger på naboøya Tapia, med veiforbindelse til rullebanene.
USA
Den vesle Copalis State Airport i delstaten Washington er den eneste i USA som ligger på stranda. Her lander du på våt sand! To ganger om dagen skyller havet over ”rullebanen”, og piloter som skal lande må først fly over den fuktige stranda for å sjekke at den ikke inneholder skrot og skrap. Landing på lys og tørr sand frarådes.
For å sjekke ut flere av de andre flyplassene på lista, les:
Hvilken flyplass synes du er verdens rareste? Del dine meninger og erfaringer med andre lesere i kommentarfeltet nedenfor.