Hopp til innhold

Anmeldelse: Monopoly

Ett av tidenes beste og mest populære brettspill, Monopol, har blitt et overraskende dårlig dataspill. Dette lukter surt av venstrehåndsarbeid.

Monopoly
Foto: EA

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Spillet har fremdeles sine spennende stunder, men innpakningen er sjokkerende dårlig, og jeg finner ingen årsaker til å spille dette på tv-skjermen i stedet for å samle seg rundt et brett på et bord!

Kjøp og selg!

De fleste vet nok hva Monopol dreier seg om, men likevel: Opptil fire spillere kaster to terninger og flytter sin brikke rundt en løype på et firkantet brett, der hver rute representerer en eiendom som kan kjøpes eller selges.

Dersom noen allerede eier den, må du betale leie, og prisen øker etter hvert som eierne investerer i hus eller hotell. Samtidig finnes det andre skjær i sjøen rundt brettet, som gjør spillopplevelsen både spennende og utfordrende. Mye avgjøres ved flaks, men det er også om å gjøre å disponere sine midler klokt for å få pengene til å vokse!

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

MYE å sette fingeren på

Monopol på Xbox360 greier kanskje ikke å ødelegge den grunnleggende kvaliteten fra det originale brettspillet, men EA forsøker så godt de kan. Her er det så mye å sette fingeren på at jeg ikke er helt sikker på hvor jeg skal starte. Så – i tilfeldig rekkefølge:

Se: Video, bilder og fakta fra Monopoly

Vi ledsages rundt brettet av en irriterende figur, Mr. Monopoly, som er dårlig animert og sier de samme tingene hele tiden. Han kan ikke skrus av i ”options”. Hvert brett er også akkompagnert av musikk, men det er den samme låta gjennom hele spillet, og det blir du fort lei av, siden det kan vare flere timer. Musikken kan heller ikke slås av. Helt utrolig! Her burde vi selvsagt kunnet gjøre nettopp det, og høre på egen musikk i bakgrunnen, samtidig som vi har lydeffektene i behold.

Monopoly
Foto: EA

Opptil fire spillere kan være med, men de må ha hver sin kontroll! Hvor mange har fire kontroller i huset? Det er ikke mange. Hvorfor får vi ikke lov til å sende rundt en kontroll? Det er jo uansett bare en som kan utføre noe til enhver tid. I vårt hus kan derfor høyst to spille samtidig, mens to botter fyller de siste plassene. De gjør sine ting automatisk, men det skulle av og til være greit å få en forklaring på akkurat hva de har gjort. Det er ikke alltid så lett å skjønne. Det hadde vært mye bedre om vi kunne spille mot noen online, men neida. Det går ikke.

Ikke Pilestredet

Det verste med Monopol som dataspill er at vi ikke får muligheten til å spille den norske varianten. Nå vet jeg at dette er en internasjonal utgivelse, men hvor mye diskplass ville det krevd å legge inne alle verdens varianter? Det kan ikke være mye! Vi kan spille på til sammen ti brett, som har for så vidt OK utseende, men det burde vært plass til flere. Så her har EA og Hasbro kastet vekk muligheten til å la oss kjøre Pilestredet i stedet for Kentucky Avenue! Jeg kommer nok til å spille Monopol også i fremtiden, men det blir på det gamle brettet, ikke på skjermen.

Kulturstrøm

  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters