Hopp til innhold

Anmeldelse: Motorstorm Pacific Rift

Du angrer kanskje litt på den dristige manøveren i det du deiser inn i fjellveggen, men Pacific Rift tar filmatiske bilkrasj til nye høyder.

Motorstorm: Pacific Rift
Foto: SCEE

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Motorstorm Pacific Rift for PS3 er først og fremst kjempeartig. Sett deg kort og greit inn i gass, turbo og etter hvert: bremser. Det er alt du trenger på en lang stund. Dette er intet mindre enn et gladfarts-spill, der det å krasje er spektakulært.

Rett i fjellveggen

Landskapet du kjører i, former kjøretøyets oppførsel helt glimrende, og når du kommer litt for kjapt inn i svingen og akkurat retter opp i tide ved å peise på med turbo, kan du være sikker på at dette ikke stopper før du ser deg selv i sakte film forlate motorsykkelsetet og gli elegant mot himmelen før en fjellvegg tar imot deg på kjærlig vis.

Se: Video, bilder og fakta fra Motorstorm: Pacific Rift

Og når jeg sier sakte film, mener jeg sakte film. For en av tingene som definerer Motorstorm: Pacific Rift mest, er de deilige sekvensene som kommer akkurat idet PS3en din skjønner at du driter deg ut; akkurat før du smeller i en trelegg eller deiser utfor veikanten, forlater du den vante synsvinkelen du kjører med, og går inn i en slags tredjeperson, et slags actionfilmkamera som henger på siden av kjøretøyet eller litt over og som kan se hele det spektakulære krasjet ditt.

Motorstorm har gjort det festlig å krasje. Og det har de gjort lurt i. For hadde kræsjing blitt en slags kjip "YOU CRASHED"-sekvens som gjentok seg selv hver eneste gang, hadde dette vært et helt annet spill.

Motorstorm: Pacific Rift
Foto: SCEE

Stort utvalg

I Motorstorm Pacific Rift må du nemlig regne med å dundre utfor skrenten en god del ganger. Det er spillets vesen. Og kjøretøyenes vesen. Et litt begrenset utvalg fra vaklevorne ATV-er og hissige motorsykler til enorme lastebiler og monstertrucker skal kjøres. Du velger deg fort din favoritt. Det kan jeg garantere deg. Men på enkelte baner kan du rett og slett ikke få din favoritt, og da vil du etterhvert skjønne at det går da an å kjøre en diger lastebil også. Selv om den ikke er like artig. Det er Motorsports ankepunkt, dette.

Enkelte kjøretøy er deilige å kjøre, andre er kjipe og tunge og ulydige. Jeg mener målet burde vært å gjøre alle like kule å kjøre, på hver sin måte. For banene og utfordringene er bra nok; vulkanøya denne såkalte motorfestivalen foregår på, vaierer ekstremt i klima. Hold deg unna glødende lava, forresten. Og ikke legg så mye vekt på alt det andre, som førere, musikkvideoer og annet dilldall du låser opp underveis.

Det er kjøringa som teller i Motorstorm: Pacific Rift. Og den er bare gleden.

Kulturstrøm

  • Gåte er fornøyd, men spente

    Til NRK sier Gåte at de er fornøyde med plasseringen de har fått i sin semifinale, men at de samtidig er spente på stemningen i salen etter Israels opptreden.

    Tidligere tirsdag ble det kjent at Norge opptrer rett etter Israel i den andre semifinalen i Malmö 9. mai. EBU har fått kritikk fra flere hold for å la Israel delta.

    Jim Ødegård Pedersen, leder folkejuryen Adresse Malmö, tror det kommer til å gå bra. Men sier at Israels bidrag ikke er det enkleste å opptre etter i år. Også han er spent.

  • Madonna avslutter turné med stor gratiskonsert

    Madonna skal holde en enorm gratiskonsert på Copacabana i Rio de Janeiro 4. mai som avslutning på Celebration-turneen som startet i oktober.

    På Madonnas nettside omtales konserten som hennes «største show hittil». Den er en «takk til fansen for å ha feiret musikken hennes i mer enn fire tiår».

    Madonna
    Foto: Evan Agostini / AP