Hopp til innhold

Anmeldelse: MAG

Massive Action Game lover store kamper, men er egentlig ganske kjedelig.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Helt siden jeg spilte Counterstrike på starten av 2000-tallet, var jeg overbevist om at fremtiden for skytespill ville være som MAG. Enorme kart med flere hundre spillere som utkjempet store slag.

Det har jo vært spill som Tribes , hvor over 50 spillere kunne forsøke seg på slagmarken. Det ble likevel aldri veldig populært.

Dermed var jeg egentlig ganske spent da MAG lovte meg opp mot 256 spillere samtidig på samme kart.

Vent litt...

I 2025 finnes det ikke lenger nasjonale hærstyrker, private aktører har tatt over i en fullstendig globalisert verden. Du kan dermed velge om du vil starte i enten Valor Company (amerikansk privathær), Raven Industries (selskap med opprinnelse i vest-Europa) eller S.V.E.R (øst-Europeisk og russisk selskap).

Historien i spillet som ledet frem til den verdenssituasjonen spilluniverset befinner seg i er hverken lett å forstå eller fortalt på en særlig god måte. Det er kanskje helt greit, siden det jeg er interessert i er de store kampene.

Etter å ha valgt meg S.V.E.R som mitt hjertebarn, ville jeg inn og slåss. Jeg fant meg en server og gjorde meg klar til å løpe ut på slagmarken.

Vent 30 sekunder...

Ok, jeg venter. Nedtellingen er ferdig, men nå står det igjen: Vent 30 sekunder...

Da oppdager jeg at jeg ikke har valgt hva slags type soldat jeg vil være, så jeg velger meg en typisk bakkesoldat. Nedtellingen er nesten ferdig, men så skjer det igjen.

Vent 30 sekunder...

Det viser seg at jeg heller ikke har valgt start sted for min soldat. Vent nye 30 sekunder.

Venting er dessverre en stor del av spillopplevelsen i MAG, siden du må vente på klokka hver gang du dør. Det er ikke nødvendigvis et problem, men du må i tillegg bruke tid på å løpe fra startpunktet og tilbake til kampene. Dermed vil mye av tiden du bruker på MAG være venting.

På det jevne

Grafikken og lyden er helt på det jevne, og spillet kjører helt glatt trass i alle spillerne. Mer er det ikke å si om den saken.

MAG faller mellom to stoler i sitt forsøk på å skape et onlinefenomen på Playstation 3.

(anmeldelsen fortsetter under traileren)

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Du vil bruke mye tid på å vente på å komme inn på kartet, vente på å komme deg frem til kampene og vente på å komme til live igjen når du dør. Historien har heller ikke fått særlig stor oppmerksomhet i MAG, og dermed fremstår spillet som ganske innholdsløst.

Innfrir ikke

Utviklerne har klart å få til et flerspillersystem for flere hundre mennesker, men sett i forhold til spill som Resistance 2 og Call of Duty-serien er de sosiale funksjonene alt for dårlige. Det vil hindre MAG fra å bli en hit blant Playstation-spillere.

MAG gaper alt for høyt og klarer ikke å innfri sine egne ambisjoner.
Ser vi et par måneder frem i tid, har utviklerne kanskje kommet med et par oppdateringer som fikser på de viktigste punktene. Men da har nok det kommet et nytt spill som gjør det MAG prøver å gjøre, på en bedre måte.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober