– Pauline – she is from Germany, right? (hun er fra Tyskland, ikke sant?) spør læreren ut i klasserommet ved Fagerlia videregående skole.
Her finner vi flere elever som liker språk, og som bevisst har valgt å fordype seg i fagområdet.
– Jeg tenker at det er fint å kunne et annet språk enn bare norsk og engelsk. Det kan jo hende jeg velger et yrke der jeg får bruk for et tredje språk, sier Mathilde Aamelfot Tveit, som studerer tysk.
Kun tre prosent
Dette er tanker som gleder det internasjonale næringslivet på Sunnmøre. Økt globalisering og stadig tettere bånd med andre europeiske land har gjort at behovet for stødige språkkunnskaper har skutt i været.
Likevel er det bare tre prosent av elevene i videregående skole som velger å fordype seg i språkfag som tysk, fransk og spansk.
– Vi ser at det er et klart misforhold mellom behovet i bedriftene og antallet elever i videregående skole som velger fordypning i språk.
– Det er derfor nå vi sammen med NHO Møre og Romsdal og fremmedspråksenteret ønsker å sette fokus på dette temaet, sier avdelingsleder Helge Strømsheim ved Fagerlia-skolen.
Mathilde Aamelfot Tveit sier den labre interessen kan skyldes at det er vanskelig å lære de muntlige og skriftlige sidene av helt nye språk.
Viktig for karrieren
Kommunikasjonsdirektør Anette Bonnevie Wollebæk i Rolls-Royce stusser over at ungdommen nedprioriterer språklære. Det engelskeide konsernet opererer i 34 land, og stiller som oftest krav om gode engelskkunnskaper.
– Jeg synes det er en rart med lav språkinteresse. Verden blir stadig mindre, og så vidt jeg vet så er ungdom glade i å reise. Samtidig er det viktig å lære seg språk med tanke på videre karriere, sier hun.
På spørsmål om hvilket språk hun gjerne kunne tenkt å lære seg, svarer hun mandarin.
– Asia og Kina blir et stadig større markedsområde, med flust av markedsmuligheter.
Avdelingsdirektør Strømsheim er i alle fall ikke tvil i hva elevene bør gjøre.
– Velg gjerne økonomi- og samfunnsfag, men lag også plass til språkfag. Det kommer du til å få bruk for uansett, sier han.
Hva mener du? Er det viktig å lære seg flere språk?