skilleHør MusikknyttskilleNotodden 2006skille_slutt
Musikk Artister 3_1_banner
Her er du: NRK.no > Musikk > Artistar Sist oppdatert 16:10
Har du tips? Send mail til musikk@nrk.no

spacer
VELG ARTIST
A B C D E F G H I J K L M N O P
Q R S T U V W X Y Z Æ Ø Å Andre

Slayer

Som det mest ekstreme bandet i sin sjanger, både tekstmessig og musikalsk, fikk Slayer fort en ledende posisjon i thrashmiljøet. Tekster som omhandlet de mørkere aspekter av livet, døden, krig og generell ondskap førte til beskyldinger om både satanisme og nazisme.

Publisert 01.10.2001 14:10.
California, særlig San Francisco Bay området, var arnested for den amerikanske thrasheksplosjonen tidlig på åttitallet. Foruten Metallica, Megadeth og Testament kom Slayer fram som kanskje de mest ekstreme eksponentene av thrash. Dannet i 1982 av de to gitaristene Jeff Hannemann og Kerry King, som raskt rekrutterte vokalist Tom Araya og trommis Dave Lombardo. I starten var de et rent coverband som spilte Judas Priest og Iron Maiden covere, men det var først når de begynte flørten med lett sataniske tekster ballen begynte å rulle.

Kontrakt

Tidlig i 1983 spilte Slayer på "Huntington", en lokal klubb. Der var også eieren av Metal Blade Records, Brian Slagel, som inviterte dem til å bidra til samleplata "Metal Massacre III". Slagel var så fornøyd at han skrev kontrakt med bandet, og senere det året kom debuten "Show no mercy". Året etter gav de ut to EP'er - "Haunting the chapel" og "Live undead" - men det var med "Hell awaits" de virkelig gjorde sitt gjennombrudd i 1985. Dette konseptuelle albumet skaffet Slayer en hengiven fanskare, og de gjorde sin første Europaturne. En av de som fikk opp øynene for bandet var Rick Rubin (fra Def Jam Records), som raskt fikk signert Slayer på sitt selskap.
Jeff Hanneman
Rubin produserte også deres neste album "Reign in blood" (1986), som fikk ekstra god publisitet ved at CBS nektet å distribuere plata på grunn av tekstenes voldelige natur. "Reign in blood" regnes idag som en klassiker, og gjorde Slayer tilgjengelig for et større publikum. (Åpningslåta på denne skiva var imidlertid årsak til at Slayer ble beskyldt for å ha nazi-sympatier. "Angel of death" handlet om Joseph Mengele, "dødsengelen" i Auschwitz, og ble skrevet av gitarist Jeff Hanneman. Bandet avviste imidlertid disse beskyldningene.)

Krangling

Etter 1988's "South of heaven" forlot trommis Lombardo bandet en kort stund, men kom tilbake til innspillingen av "Seasons in the abyss" som ble sluppet i 1990. Denne ble av mange sett på som Slayers "kommersielle" album, kanskje fordi MTV's Headbangers Ball trykket tittellåta "Seasons in the abyss" og "War ensemble" til sitt bryst. Albumet solgte til både gull og platina, bare i USA solgte de en drøy million eksemplarer.
Internt var det imidlertid ikke en dans på roser, og etter livealbumet "Decade of aggression" fikk Dave Lombardo sparken fra bandet for godt.

Nytt blod

Etter flere års stillhet, hvor det eneste Slayer gjorde var et samarbeid med Ice-T i forbindelse med filmmusikken til Judgement Night, fikk de ny trommeslager - Paul Bostaph forlot sitt band Forbidden til fordel for jobben i Slayer. Med Bostaph kom også plata "Divine intervention" som debuterte på en 8.plass på Billboards albumliste. Både kritikere og publikum roste albumet opp i skyene, og nok en gang ble Slayer hyllet som et innovativt band. Bostaph forlot bandet for en kort periode - inn kom Jon Dette (Testament) som var med på "Undisputed attitude", et album stort sett bestående av coverlåter. Bostaph kom tilbake til innspillingen av "Diabolus in musica" som ble utgitt i 1998. Slayer gikk tilbake til sin gamle label Def Jam, og i 2001 kom deres foreløpig siste plate "God hates us all".

Siste saker:

Copyright NRK © 2008  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no