skilleHør MusikknyttskilleNotodden 2006skille_slutt
Musikk Artister 3_1_banner
Her er du: NRK.no > Musikk > Artistar Sist oppdatert 16:10
Har du tips? Send mail til musikk@nrk.no

spacer
VELG ARTIST
A B C D E F G H I J K L M N O P
Q R S T U V W X Y Z Æ Ø Å Andre

Wyclef Jean - Fra Gospel til Hip Hop

Wyclef Jean i studio hos NRK.
Wyclef Jean i studio hos NRK.
- Det eneste jeg ikke kan er å lage techno, sier Wyclef Jean i et intervju med NRK og Per Sundnes.

Publisert 17.01.2002 12:24.
Wyclef Jean ble født 17. oktober 1972 på Haiti i Karibien. Da han var ni år gammel emigrerte familien hans til USA og bosatte seg i Brooklyn, New York.

Måtte ha instrumenter

Faren var prest med egen menighet for et nabolag som ønsket seg en egen kirke. Problemet var at denne kirken var hjemme hos Wyclef og familien hans. Dessuten bestod farens kirke også av Wyclefs mor, hans søsken og ham selv.

Da menigheten ble på flere enn 12 personer bestemte Wyclefs far seg for at man måtte ha noen instrumenter i kirken deres. Men Wyclef skjønte ikke hva man skulle med instrumenter. Kunne ikke folk bare klappe i hendene? Men det endte med at faren kjøpte et trekkspill, som var det første instrumentet Wyclef Jean noensinne spilte på.

Her er det vel noe som ikke stemmer, Wyclef?
Etter hvert ble menigheten på over 100 personer, og da de pene jentene også begynte å komme mente Wyclef det var på tide å få tak i noen skikkelige instrumenter.

Rebeller

- I kirken sang vi gospel fra Karibien. Men utenfor kirken var vi rebeller. Vi laget musikk som foreldrene våre ikke ville høre. For min generasjon var det hip hop. - Det eneste jeg ikke kan er å lage techno, sier Wyclef Jean.

”Vi liker ikke at dere hører på den musikken. Vet dere hvem som hører på sånt? Det er doplangere og drapsmenn”, skal faren ha sagt til Wyclef, som fikk beskjed om at han ville bli sparket ut hjemmefra om han ble tatt med hip hop-plater.

To liv

Wyclef laget seg derfor hemmelige kassetter tatt opp fra radioen, som han hørte på mens han gikk til skolen. Han ble tidlig fascinert av måten de framførte tekstene sine og begynte å skrive sine egne.

- Jeg har levd to liv som musiker. Et liv i kirken og et på gata. Men jeg likte det på gata bedre. Og jeg forelsket meg i den kulturen som var der.

Fascinert av hip hop-kulturens fødsel tidlig på 80-tallet hadde Wyclef selv ambisjoner om en musikkarriere. Med utgangspunkt i sine egne musikalske røtter begynte han tidlig på 90-tallet å eksperimentere med rapmusikkensens daværende form.

Fugees live

Fugees

Etter en periode under navnet The Tranzlator Crew fikk gruppa Fugees sin endelige besetning med Lauryn Hill (f. 25.05.1975), Prakazrel ”Pras” Michel (f. 19.10.1972) og Wyclef ”Clef” Jean (f. 17.10.1972).

Fugees første utgivelse kom i 1993 med albumet ”Blunted on reality”. Selv om det ikke førte til det store kommersielle gjennombruddet for bandet, høstet det gode kritikker for å ha ført sine rå akustiske funk-elementer inn i den daværende hip hop-bevegelsen. Fugees hadde med sitt første album allerede maktet å markere sitt lydbilde.

Lauryn Hill

- De gikk på den ”snille” highschoolen, mens jeg gikk på den ”slemme”. En dag ringte ”Pras” meg opp i studio. Den gang hadde vi hver vår gruppe. Men han ville at jeg skulle komme over og gjøre et par vokal-biter for ham. Jeg var vel en 18-19 år den gangen. Han fortalte at han hadde en ny gruppe på gang med to jenter. Det første jeg spurte om var selvsagt hvordan jentene så ut, forteller en smilende Wyclef.

Historien vil vite at en av jentene forsvant fra gruppa, mens Lauryn Hill ble igjen, og at Wyclef ble med i det som etter hvert ble Fugees.

Til Norge

I 1995 var Fugees tilbake med singelen ”Fu-gee-la” som ga en pekepinn på hva vi hadde i vente på det kommende albumet ”The score”.

Fugees besøkte Norge to ganger i 1996, med konsert på Sentrum Scene på våren og igjen i et utsolgt Oslo Spektrum i oktober.

Mestselgende

Med sin versjon av Roberta Flacks gamle klassiker ”Killing me softly” presenterte Fugees seg for et bredere publikum og entret salgslistene verden over våren 1996. Dette satte også fart i salget av albumet ”The Score” som i løpet av året ble det mestselgende hip hop-albumet i historien med 17 millioner solgte. Med denne singelen fikk også musikkverdenen for alvor øynene opp for Lauryn Hill.

Wyclef - en ettertraktet mann.
”The score” fikk strålende kritikker: ”…med dette albumet har Fugees gjort for Hip Hop det The Who gjorde for Rock n’ Roll med musikalen Tommy…”. Det tok ikke lang tid før Fugees mer ble omtalt som Wyclef, Lauryn og Pras. De tre bandmedlemmene hadde individuelt mer å bidra med enn hva de klarte å få utløp for innenfor rammene av Fugees. Wyclef var allerede i gang med sin første soloutgivelse.

Uredd

I 1997 var Wyclef klar med sitt første album i ”The Carnival”. På platas første single, ”We trying to stay alive” (basert på ”Staying alive”) viste han igjen sin uredde innstilling til å ”herje” med gamle klassikere. Bee Gees var ikke imponert.

Med både Pras og Lauryn delvis innvolvert i produksjonen kunne Wyclefs soloutgivelse virke mer som et Fugees sideprosjekt. Men ingenting tydet på at et nytt Fugees-album var på gang.

Hill solo

Lauryn begynte etter hvert arbeidet med sitt soloalbum – ”The miseducation of Lauryn Hill” som solgte i millioner etter det ble sluppet i 1998. Pras satset på filmkarriere i Hollywood og hadde en rekke roller med blant andre Ben Stiller. Han slapp senere et soloalbum hvor han hadde en stor hit med låta ”Ghetto superstar”.

- Jeg syns ikke at ”Carnival” var konsistent nok som album, men en god start på det som var mitt prosjekt. Jeg reiste hele tiden, og spilte inn musikk over alt. Alle land jeg kom til endte jeg opp i et studio for å spille inn et eller annet.

Wyclef Jean har vært i Norge flere ganger. Blant annet på Quartfestivalen i Kristiansand.

"The Ecleftic"

Selv om både hip hop-verdenen og plateselskapet Sony Music ved direktør Tommy Mottola i spissen ventet på et nytt Fugees-album lykkes det ikke Wyclef å samle trioen for en oppfølger til ”The Score”. Wyclef satte derfor i gang arbeidet med sitt andre soloalbum.

”The Ecleftic” ble tittelen på album nummer to som fant veien til platebutikkene sommeren 2000. Første singel ut var ”It doesn’t matter” med en humoristisk Wyclef som ikke deppet over Fugees. Et annet spor på albumet ”Where Fugees at?” hadde derimot et mer direkte budskap til tidligere bandmedlemmer.

"911"

Med sin andre single fra ”The Ecleftic” – ”911”, hadde Wyclef en kjempehit som toppet salgslistene i samme omfang som under storhetstiden med Fugees (nummer 1 i Norge januar 2001). Denne gang med gjesteopptreden fra Mary J. Blige.

Mary J. Blige har i flere år vært en etablert artist i USA. ”911” åpnet dørene for henne i Europa og sommeren 2001 hadde hun også en stor hit med den Dr. Dre-produserte låta ”Family affair”.

Ettertraktet

Wyclef solgte til gullplate i Norge med ”The Ecleftic” sommeren 2001. Han opptrådte også på Quart-festivalen.

Per Sundnes fikk intervjue Wyclef Jean da han var i Norge.
Wyclef Jean har siden Fugees-perioden vært en ettertraktet låtskriver, produsent og remikser i musikkbransjen.
Inkludert i og parallelt med sine egne utgivelser har han samarbeidet med artister som Whitney Houston, Bono, Destiny’s Child og Carlos Santana.

Av Per Sundnes. Tilrettelagt for nett av Jørn Gjersøe.

NB: Du kan se hele intervjuet denne saken er basert på i programmet Trigger på NRK1 fredag 19.01.02 kl. 16.30.


LENKER
Bakgrunn: Wyclef Jean - Fra Gospel til Hip Hop (17.01.2002)
Siste saker:
Flere saker: ALT OM WYCLEF JEAN
Bakgrunn: Wyclef Jean - Fra Gospel til Hip Hop (17.01.2002)
Siste saker:
Flere saker: ALT OM WYCLEF JEAN

Copyright NRK © 2008  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no