skilleHør MusikknyttskilleNotodden 2006skille_slutt
Musikk Artister 3_1_banner
Her er du: NRK.no > Musikk > Artistar Sist oppdatert 16:10
Har du tips? Send mail til musikk@nrk.no

spacer
VELG ARTIST
A B C D E F G H I J K L M N O P
Q R S T U V W X Y Z Æ Ø Å Andre

Bertine Zetlitz

Bertine Zetlitz (Foto: Capitol/EMI)
Bertine Zetlitz (Foto: Capitol/EMI)
Norsk pop-artist, f. 1975, debuterte i 1997.

Publisert 18.12.2003 11:23. Oppdatert 05.11.2004 10:24.
Av Rune Johansen.

Bertine Zetlitz ble født 9. april 1975. Hun vokste opp som enebarn i en akademisk familie på Frogner og gikk i barnehage med Øystein Greni (BigBang).

Den unge Zetlitz sang i kor, gikk i speideren og laget låter på familiens piano. Da hun var 12 år ble hun programleder i Midt i Smørøyet, NRKs tilbud for 10-14-åringer.

Utover tenårene spilte Zetlitz i band og opptrådte alene med kassegitar og sang. I repertoaret var melodier fra kvinnelige forbilder som Tracy Chapman og Suzanne Vega.

DiscLab

I 1996 ga en egenkomponert demo platekontrakt med EMI. Innspilling av debuten tok plass i Oslo-studioet DiscLab. DiscLab-produsentene hadde bemerket seg gjennom en del dansbare remixer og Pop/Acid jazz-hybriden på debutalbumet til D’Sound.

I februar 1997 kom Bertines debutsingel ”Getting Out”. Zetlitz hadde laget låta med Jan Bang som produsent. Både musikalsk og imagemessig var den ambisiøse 21-åringen en nyvinning i Norge med sin technofiserte pop. I tillegg til mye radiospilling ble låta hentet fram til Absolute Dance 5 blant størrelser som Faithless og Prodigy.

Suksess på radio

Til sommeren kom et nytt Zetlitz/Bang-samarbeid, den radiovennlige ”Snow On A Hot Day” som nådde mange platekjøpere via Absolute Music 20. Før jul 1997 var Bertine Zetlitz klar med sin tredje singel; ”Apples and Diamonds”.

På de to første singlene var bonus-kuttene lange, dype house-versjoner signert Bjørn Torske og Erot, mens hip hop-produsenten Tommy Tee remixet den tredje føleren fra Zetlitzs nært forestående albumdebut.

I likhet med de foregående utgivelsene ble melodien mye spilt på radio, men var ikke å finne på listen over de 20 mest solgte singlene.

Bestemor promo

I et intervju med NRK Petre (i 1998) fortalte Zetlitz om sin største fan, hennes bestemor i Stavanger. Fra tidlig om morgenen ringte bestemoren til radiostasjoner og spurte ”Kan du spille Bertine Zetlitz?”.

Bertine Zetlitz var et hett intervjuobjekt for blader, aviser, radio og TV med sin mediatekke. Hun var fotogen, veltalende og ambisiøs.

I mars 1998 albumdebuterte Bertine Zetlitz ”Morbid Latenight Show” på en 30. plass. Andre nye norske plater som gikk inn på Topp40-lista den uka var Motorpsycho ”Trust Us” (7), Turboneger ”Apocalypse Dudes” (33) og Herborg Kråkevik ”Herborgs Verden” (34).

Jazz, techno og Tommy Tee

Anmelderne var fornøyde med debuten, men jublet mellomhøyt. I tillegg til samarbeidet med DiscLab var Zetlitz i Rainbow studios med en merittert jazz-kvintett bestående av Bendik Hofseth, Bugge Wesseltoft, Eivind Aarseth, Arild Andersen og Jon Christensen til avslutningssporet.

”Abigail” ble den nye radiofavoritten og i september kom ”Morbid Remix Show”. Mini-albumet inneholdt de tre første remixene, en ny Tommy Tee-vri og to av svenske Pierre J.

I oktober 1998 ble Absolute Norsk samlet for første gang. Blant over 30 mer etablerte artister var ungskuddene Bertine Zetlitz og Lene Marlin.

Fra Quart til Moskva

I begynnelsen av juli hadde en nervøs Zetlitz opptrådt for få tilskuere på Idrettsplassen på Quart. Uken etterpå var hun, sammen med Tommy Tee & hans artister, foran titusenvis på Den Røde Plass i Moskva. Utover høsten gjorde en stadig mer selvsikker Zetlitz konserter fra nord til sør og fikk gode kritikker.

I desember 1998 kom ”Fi Fy Fo Fum”, - et samarbeid mellom Zetlitz og den klassiske fiolinisten Marte Krogh, i butikkene. Bugge Wesseltoft produserte de jevngamle debutantenes samarbeid. Noen uker senere var den enkle pop-melodien å finne på Definitive Women-utgivelsen til EVA Records. EVA (delvis eid av EMI) var også ansvalige bak Absolute-serien.

Prisvinner

På Spellemann-prisen i februar 1999 vant Zetlitz klassene Nykommer (foran Päronsoda og Getaway People) og Popsolist (foran Frost og Sigvart Dagsland). Noen måneder i forveien hadde Zetlitz vunnet Årets kvinnelige artist på Hitawards, en pris der mengde radiospilling nominerte artistene.

Den ambisiøse Zetlitz, som i flere intervjuer hadde uttalt ønske om ”totalt verdensherredømme”, gjorde noe så sjeldent som å takke Gud da hun mottok Nykommer-prisen.

Tambourine Studios

Til det viktige andrealbumet reiste Zetlitz til Tambourine Studios i Malmö. Den svenske produsenten Tore Johansson hadde produsert sterke plater med The Cardigans og britiske Saint Etienne. Etter et par måneder i studio satt de igjen med 12 stemningsvarierte pop-låter.

Sommeren 2000 deltok hun på den omreisende kvinnefestivalen Lilith Fair i Nord-Amerika. Zetlitz var på plakaten med Sheryl Crow, Suzanne Vega, Sarah McLachlan, Chrissie Hynde og Me’Shell NedegeOcello og hver konsert trakk 30-50.000 tilskuere.

Detektor

I anledning lanseringskampanjen for den norske spillefilmen Detektor ble et samarbeid med Bertine Zetlitz innledet. Den nye singelen, ”Adore Me”, ble valgt for at film og artist skulle få optimal oppmerksomhet de to siste månedene mot filmpremiere og albumslipp.

”Adore Me” ble en stor radiosuksess og albumet ”Beautiful So Far” debuterte på en 2. plass. Filmen av regissør Pål Jackman, produsent Edvard Dreyer og manusforfatter Erlend Loes ble en kjempestor publikumssuksess og kåret til årets beste norske spillefilm av Norsk Filmkritikerlag.

Varierende kunstnerisk suksess

I august hadde Bertine Zetlitz bok-debutert med en samling tekster tilknyttet albumet under tittelen ”Og dagen inntil nå er god”. Boken fikk svake anmeldelser.

”Beautiful So Far” ble derimot godt mottatt av anmelderne som likte kombinasjonen mellom Zetlitz sine låter og Johanssons produksjon.

Før jul ble ”Cruel” den første Zetlitz-singelen som ikke havnet i toppen av radiolistene. Samtidig forsvant albumet fra hit-listene.

Bertine Zetlitz vant på ny Årets kvinnelige artist på HitAwards for 2000. På Spellemann-prisen vant hun prisen for Årets popsolist.

Den første gullplaten

”Fate” bragte henne tilbake blant Radio Topp5 våren 2001. En ny versjon av ”Beautiful So Far” ble gitt ut. Den nye utgaven inneholdt DiscLab sin remix av ”Fate” og sikret Zetlitz sin første gullplate.

Sommeren 2001 var Zetlitz oppvarmer i Bendiksbukta for årets store gjennombrudd, Briskeby, på avslutningsdagen av Quart.

London

Tidlig i 2003 var Bertine Zetlitz tilbake med "Girl Like You”. Singelen debuterte på 2. plass på VG Lista Topp 20. Låta var laget med den britiske produsenten og låtskriveren Richard X. Låten og det forestående albumet fikk svært god omtale i pressen.

”Sweet Injections” var innspilt og produsert i London. I tillegg til dansegulv-reven Richard X var Magnus Fiennes (All Saints) og Howie B (U2, Bjørk) ansvarlige for produksjonene.

Etablert på toppen

Albumet debuterte på 1.plass og holdt seg der i fire uker. Siden utgivelse i mars 2003 har salgstallet passert 40.000-kravet og Zetlitz er blitt innehaver av sin første platinaplate.

”Twisted Little Star” ble en ny radio-hit sommeren 2003. Til sensommerens suksessfilm Buddy bidro Zetlitz med ”Blow Over” og hun sang på kritikerroste Thomas Dybdahls plate ”Stray Dogs”.

I begynnelsen av desember kom Zetlitz med en ny radiohit i ”For Fun”. Tommy Tee produserte remixen der Vinni fra Paperboys gjesterappet.

Ny plate og sound

Bertine Zetlitz samarbeidet med den London-baserte Fredrikstad-mannen Fred Ball (Pleasure) til sitt neste album. Singelen "Fake Your Beauty" ble A-listet av Petre og videoen snurret hyppig på norske tv-kanaler utover høsten 2004. Singelen debuterte på 1. plass på VG Lista Topp 20 og Zetlitz høstet mye skryt i pressen.

Album

Morbid Latenight Show (Parlophone - 1998)
Morbid Remix Show (Parlophone - 1998)
Beautiful So Far (EMI - 2000)
Sweet Injections (Capitol - 2003)

Bakgrunn: Bertine Zetlitz (18.12.2003)
Siste saker:
Flere saker: ALT OM BERTINE ZETLITZ

Copyright NRK © 2009  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no