skilleHør MusikknyttskilleNotodden 2006skille_slutt
Musikk Artister 3_1_banner
Her er du: NRK.no > Musikk > Artistar Sist oppdatert 16:10
Har du tips? Send mail til musikk@nrk.no

spacer
VELG ARTIST
A B C D E F G H I J K L M N O P
Q R S T U V W X Y Z Æ Ø Å Andre

Thomas Dybdahl

Thomas Dybdahl (Foto: CCAP)
Thomas Dybdahl (Foto: CCAP)
Norsk sanger/låtskriver, f. 1979, solo-debuterte i 2002. Har spilt i Quadraphonics.

Publisert 18.03.2004 11:15. Oppdatert 02.11.2004 10:44.
Av Rune Johansen.

Thomas Dybdahl ble født 12. april 1979 og vokste opp i industristedet Lura i Sandnes. Rundt 12-års alderen begynte Dybdahl å spille gitar og favorittmusikken var Metallica og Kiss.

Den første låta han lærte seg var Metallica-balladen ”Nothing Else Matters” som han spilte på sin første opptreden, et skoleball i 8-klassen.

Punker

Gitarspillet førte han til et punkband med flere år eldre medspillere og Dybdahl valgte musikkgymnas videre.

På tampen av gymnastiden ble han med i acid-jazz-pop-bandet Quadraphonics som fikk platekontrakt med Virgin.

I april 1998 debuterte bandet med singelen ”Hocus Pocus” som ble spilt en del på Petre. Samtidig debuterte Stavanger-bandet Getaway People, med Per Kristian ”Boots” Ottestad (ex. 2 Brave) som frontfigur og låtskriver, i samme musikalske terreng.

Groove

Den groovey norske brisen kom i kjølvannet til D’Sound og Baba Nation og bød samme år på album fra Bertine Zetlitz og bakmannen Jan Bang. Quadraphonics andre singel ”Anytime” kom midt på sommeren og havnet på Petres spillelister.

Quadraphonics spilte mye live og ble av Aftenpostens lesere kåret til årets norske gruppe ved utgangen av året. Bandet opptrådte på by:Larm 99 i Stavanger uten å hente hjem overskriftene, men fikk flere av dem da de noen måneder senere kom hjem fra USA. Der hadde de samarbeidet med DJ Jazzy Jeff (Will ”Fresh Prince” Smith, Slum Village, NuYorican Soul).

Touch of Jazz

”Good Times & Things” het seksmanns-bandet selvutgitte EP fra november 1999. På coveret var Quadraphonics knipset med en smilende Jazzy Jeff som ifølge landets største avis hadde signet dem til en syv platers-kontrakt på sitt A Touch of Jazz-selskap.

Studioet og produksjons-crewet A Touch of Jazz har siden stått bak produksjoner for flere amerikanske soul-artister, blant disse Musiq, Bilal og Jill Scott, men aldri opptrådt som plateselskap.

Vise

Høsten 1999 begynte Thomas Dybdahl med sin solo-EP ”Bird”. Gamle plater fra viserock-storhetene The Band, Neil Young og Bob Dylan hadde fått plass i Dybdahls stue og ferskere helter fra Whiskeytown og Jeff Buckley la igjen musikalske spor.

Debuten var innspilt hjemme i stuen med en mikrofon. Dybdahl gjorde alt selv, med unntak av slagverk på tre av låtene.

CCAP

Etter 13 år i bransjen hadde uteplassen, scenen og samlingspunktet Checkpoint Charlie stiftet plateselskapet CCAP (CheckpointCharlieAudioProductions) i januar 2000.

Stavanger-selskapets første utgivelse var Ska-bandet Skanksters ”Shaven Not Stirred” og i mai kom den neste, ”Bird”, distribuert av TUBA.

En fire-spors promo-EP avbrøt pausen til Quadraphonics i september. Utsendelsen, der DJ Jazzy Jeff bidro på to spor, høstet liten interesse og anerkjennelse. Dessuten hadde Dybdahl noen måneder tidligere begynt på sin neste solo-utgivelse.

Amerika

EPen ”John Wayne” ble først utgitt på 7” vinyl på forsommeren 2001. På sensommeren var 9 instrumentale låter lagt til på CD-utgaven under navnet ”Reisen til Amerika 1-9”.

Den akustiske instrumental-platen var Dybdahls personlige dagbok fra den foregående vinteren på Bjølsen i Oslo, og et stykke selvransakende prosa var trykt på coveret.

Country

Country-tilsnittet var tydligere enn på debuten. Genren var i vekst med flere nye utøvere som tilføyde nedtont alternativ vise/pop og avslutningssporet ”Love’s Lost” ble en del spilt på NRK Radio.

Thomas Dybdahl reiste til New York høsten 2001 for å hente inspirasjon og skrive låter til sitt debut-album. Han var invitert av Per Kristian ”Boots” Ottestad og hans amerikanske kone Edie Kuhnle.

Etter fire uker var han hjemme og hjalp sine gamle venner i Preacherman’s Daughter igjen da de fulgte opp albumet "Frame this Moment" med EPen "Faded".

Q

I mars 2002 kom Quadraphonics sitt debutalbum ”Q”. 3 av låtene var innspilt i Philadelphia med A Touch of Jazz, mens resten av albumet var gjort rundt om i Stavanger.

Quadraphonics var i utakt med tiden. Albumet ble nesten ikke beskrevet, spilt eller kjøpt i det hele tatt og bandet ble oppløst. Samtidig med utgivelsen spilte Thomas Dybdahl som solo-artist på by:Larm i Kristiansand, men nådde ikke ut.

Det gjorde den første singelen ”From Grace” fra debut-albumet utover sensommeren. Både Petre og P1 spilte låten flere ganger daglig og hundretusenvis stiftet bekjentskap før høstens store norske kritikerfavoritt ”… that great October Sound” ble sluppet for salg 1. oktober.

Uventet brak-suksess

Under by:Larm i Trondheim 2003 vant Dybdahl Alarm-prisen for beste pop-album og mottok strålende kritikker for sine live-opptredener. Senere samme måned fikk han Spellemann-prisen for Årets Popsolist foran Maria Mena og Maria Solheim.

I løpet av sommeren spilte han flere festivaler, blant andre de to store, Quart og Øya. På Quart spilte han før Ed Harcourt og Coldplay, mens på Øya overrakte Unni Wilhelmsen ham Edvard-prisen for Populærmusikk på vegne av opphavsrettsorganisasjonen TONO.

”… That great October sound” nådde en 8. plass på VG Lista Topp 40 etter by:Larm-suksessen, solgte støtt og innkasserte Dybdahl en gull-plate for mer enn 20.000 solgte drøyt året etter utgivelse.

DVD

I mellomtiden ga ”… that great October DVD”, med dokumentar, konsert og videoer, et dypere innblikk i mannen som mottok Alarm-prisen barføtt for så å legge seg i badekaret med sjokolade.

Singelen ”Rain Down On Me” signert Dybdahl og Ottestad ga videre suksess sensommeren 2003. Alle de 1000 singlene som ble trykt opp ble solgt eksklusivt på Platekompaniet og skapte raseri hos andre plateforhandlere.

Tre Idol-vinnere og Sean Paul forhindret topp-plasseringen på VG-Lista Topp 20, og stadig flere radio-stasjoner spilte den melankolske melodien.

Sterkere andrerunde

I et heftig høst-rush av populære plater debuterte oppfølger-albumet ”Stray Dogs” på 6. plass. I likhet med forgjengeren var albumet innspilt hjemme i stuen og utgivelsesdatoen 1. oktober. Låtskrivingen hadde i hovedsak foregått i New York.

Plateanmeldelsene var begeistret over en mer helhetlig plate fra en modnet artist tidlig i tyveårene som stilte med sterkere låter enn på debuten. Stemmen og melankolien fant fram til kritikerne og antall fans økte.

Den up-tempo ”Cecilia” viste en annen side av Dybdahl og ble en ny radio-favoritt. Videoen sikret nominasjoner til Alarm- og Spellemannpris, men ble slått av Paperboys ”Hey Man” og Kaizers Orchestras ”Evig pint”. I begge prisutdelingene viste Magnet seg for sterk i klassen Årets pop-artist.

National Bank

Sommeren 2004 sang Dybdahl med den norske supergruppa The National Bank med medlemmer fra blant andre Jaga Jazzist og BigBang. Singelen ”Tolerate” frontet det selvtitulerte albumet som debuterte på 1. plass på VG Lista Topp 40, og detroniserte Odd Nordstogas månedslange rekke med 1. plasser.

I oktober 2004 ble Dybdahls såkalte ”Oktober-trilogi” fullført med albumet ”One Day You'll Dance For Me, New York City”. Settet debuterte på 1. plass på VG Lista Topp 40 og høstet solid skryt fra pressen som mente at melankolien var enda mer fremtredende.

Mye av albumet var laget i New York, men Dybdahl opplevde også skrivesperre for første gang der. Singelen ”A Love Story” var hovedspor til den norske spillefilmen ”Monstertorsdag”.

Album

John Wayne EP (m/ Reisen til Amerika) (CCAP - 2002)
... that great October sound (CCAP - 2002)
Stray Dogs (CCAP - 2003)
One Day You'll Dance For Me, New York (CCAP - 2004)

LENKER
Bakgrunn: Thomas Dybdahl (18.03.2004)
Siste saker:
Flere saker: ALT OM THOMAS DYBDAHL

Copyright NRK © 2008  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no