Hopp til innhold

– Vi har aldri jobbet under slike forhold før

Arbeidet med å reparere fergekaia på Festvåg byr på utfordringer for Statens vegvesen.

Undervannsbilder fra fergeleiet på Festvåg i Bodø

KOMPLISERT ARBEID: Statens vegvesen er godt i gang med å reparere fergekaia på Festvåg. De er imidlertid forberedt på at uforutsette problemer kan dukke opp underveis.

– Dette er en jobb som vi for så vidt har gjort før, men ikke under disse forholdene. Det gjør arbeidet komplisert, forteller seksjonssjef Stein Inge Rasmussen i Statens vegvesen.

Det var tidligere denne uken at det ble slått full alarm da en rutineundersøkelse av fergekaia på Festvåg i Bodø avslørte at store deler av fundamentet var i ferd med å gi etter og kunne knekke når som helst.

Vi er forberedt på at uforutsette problemer kan dukke opp underveis.

Stein Inge Rasmussen / Statens vegvesen

All trafikk mellom Festvåg og Kjerringøy ble stanset og fergeleiet stengt i en hel uke for å kunne iverksette umiddelbare tiltak.

Rasmussen forteller at de er godt i gang med å reparere kaia, men at arbeidet vil ta tid.

– Vi er forberedt på at uforutsette problemer kan dukke opp underveis. Vi forsøker å få kaia i stand så fort som mulig, og hvis alt går bra, er vi ferdig mot midten av neste uke.

– Hva har dere gjort så langt?

– Vi har fjernet fergekaibrua, og holder nå på med å rense stein rundt heisetårnene. Så er vi i full gang med å utforme forskalling rundt, og skal tette det hele med sandsekker. I tillegg borrer vi fast bolter i fjellet rundt. Det blir litt støy i helga, men det håper vi at folk kan leve med.

  • Se video av undervannsundersøkelsen øverst i saken.

– Beklager

Kjell Skjerve

GJØR UNDERSØKELSER: Kjell Skjerve i Statens Vegvesen sier de nå skal undersøke hvordan fundamentet på kaia kunne bli så skrøpelig.

Foto: Gerd Elise Martinsen / NRK

Det er entreprenørselskapet Secora som har fått arbeidet med å redde fergeleiet på Festvåg.

Planen er at fergeleiet skal åpnes for normal trafikk neste uke. I mellomtiden er det satt inn alternativ og gratis transport for halvøyas innbyggere.

– Entreprenøren kjenner fergeleiet godt. Det var de som bygde det i sin tid, og som har stått for drift og vedlikehold siden, sier Rasmussen.

Han er lei seg for de ulempene dette medfører for de reisende.

– Vi beklager at vi ikke kan operere sambandet som normalt. Dette kom brått på for alle parter, og vi håper folk har forståelse.

– Håper å finne årsaken til svikten

Fergeleiet er bare tre år gammelt og Statens Vegvesen spør seg nå hvordan en så alvorlig feil kunne oppstå ved et relativt nytt fergested.

– Vi må se på om vi har gjort noen feil i våre beregninger og anbudsgrunnlag. Vi må også undersøke om feilen kan ligge hos entreprenøren som har utført anbudet, eller hos en underentreprenør, sier Kjell Skjerve, avdelingsdirektør i Statens vegvesen.

Han forteller videre at de har god dokumentasjon på alt arbeidet som er utført.

– Vi har derfor god tro på at vi skal finne årsaken til svikten, fortsetter han.

Reperasjoner i millionklassen

Totalt vil regningen bli i millionklassen. For i tillegg til reparasjonsutgiftene får Vegvesenet også ei ekstraregning på ferga og hurtigbåten som har blitt satt inn erstatning mens reparasjonsarbeidet pågår. Mens arbeidet pågår får passasjerene reise gratis med hurtigbåt til Kjerringøy.

– Totalt blir det nok snakk om noen millioner. Hvor mye vet vi ikke enda, sier Kjell Skjerve.

Kjerringøy

POPULÆRT UTFARTSSTED: Kjerringøy er blant annet kjent gjennom Knut Hamsuns verker og flere filminnspillinger. Det er i dag et populært utfartssted, men de siste dagene har fergeleiet til halvøya vært stengt.

Foto: Ernst Furuhatt