Hopp til innhold

– Jeg får kjeft minst ti ganger om dagen

Det er få som får mer kjeft i løpet av en sommer enn Jonas Johansen. Når gassfergene blir kansellert er det 17-åringen som må roe ned illsinte turister.

Jonas Johansen

FÅR KJEFT: 17 år gamle Jonas Johansen er i førstelinja og må ofte ta i mot kjeft av illsinte turister når gassfergene ikke går. Men selv lar han seg aldri hisse opp. – Jeg må roe ned turistene, det er jobben min, understreker 17-åringen.

Foto: Bjørn Erik Rygg Lunde / NRK

NRK skriver i dag om gassfergene til Torghatten Nord og problemene som ingen ende vil ta.

Fra nyttår og frem til midten av juli hadde fergene sviktet 800 ganger , og slik har det bare fortsatt utover turistsesongen. I dag var det full stans for begge fergene som trafikkerer sambandet mellom Bodø og Lofoten.

Torghatten Nord selv omtaler situasjonen som kritisk og turistene fortviler. Noen blir til og med rasende.

Og på fergekaia på Bognes står en 17 år gammel gutt som hver dag får føle på kroppen hva turister og andre reisende synes om gassferger som ikke virker som de skal.

– Jeg får kjeft minst ti ganger om dagen, sier landbillettør Jonas Johansen.

– Det blir irritasjon

Når han møter NRK fredag formiddag er stemningen imidlertid på topp. Sola skinner og gassferga fra Bognes som skal til Lødingen er i rute.

Men når fergene står, er sommerjobben til 17-åringen mindre trivelig.

– Når folk finner ut at ferga ikke går, så blir det irritasjon. Og det er jo ikke sjeldent at det skjer heller, sier Johansen.

Men han er, til tross for sin unge alder, en standhaftig billettør og lar seg ikke hisse opp. For selv om han ofte opplever at folk banner og kjefter, må han være profesjonell.

– Jeg må bare ta det med ro. Jeg hisser meg aldri opp, det er ikke noe vits. Jeg må roe ned turistene, det er jobben min, understreker 17-åringen.

(artikkelen fortsetter under)

Landbilletør Jonas Johansen
Foto: Bjørn-Erik Rygg Lunde / NRK

Kostet én milliard

De fire nye gassfergene til Torghatten Nord kostet omkring en milliard kroner, og skulle sørge for økt kapasitet og økt regularitet mellom Bodø og Lofoten og mellom Bognes og Lødingen.

Men foreløpig har ikke fergene vært en udelt suksess siden de ble satt i drift, noe forsinket, i midten av januar i 2013.

Problemene har stått i kø og det har tilhørt sjeldenhetene at alle fire fergene har fungert på samme tidspunkt.

– Irritert

Yrkessjåfør Stig Bringslimark er blant dem som irriterer seg over fergekrøllet. Han er på vei fra Fauske til Harstad med containere da NRK møter ham på fergekaia.

– Disse fergene er et kapittel for seg. Jeg kjører denne strekningen ofte og er avhengig av fergene for å komme frem i rett tid, sier han.

Men det skjer som sagt ikke hver gang.

– Det går utover både arbeidstid og kjøretid. Båtene er fine de, men det nytter ikke når det er stopp omtrent daglig.

– Hva er løsningen på problemet?

– Jeg vet ikke hva man skal gjøre. Laste dem med stein og senke dem i Vestfjorden?, foreslår Bringslimark.

(artikkelen fortsetter under)

Stig Bringslimark

Yrkessjåfør Stig Bringslimark er blant dem som irriterer seg over fergekrøllet. Han er på vei fra Fauske til Harstad med containere da NRK møter ham på fergekaia.

Foto: Bjørn Erik Rygg Lunde / NRK

– Sliter med å avvikle

Men selv om Bringslimark kommer seg av gårde fra Bognes og landbillettør Jonas Johansen slipper kjeft, så er fredag altså nok en nedtur for gassfergene til Torghatten Nord.

Fredag morgen melder Vegtrafikksentralen at fergestrekningen mellom Bodø og Moskenes kanselleres på grunn av tekniske problemer.

Administrerende direktør Torkild Torkildsen i Torghatten Nord beskriver situasjonen fredag som kritisk.

– Siste informasjon er at den ene av gassfergene er ute pluss at reservebåten er ute. Vi sliter vi med å avvikle trafikken på en normal måte, sier han til NRK.

Administrerende direktør Torkild Torkildsen i Torghatten Nord

KRITISK: Administrerende direktør Torkild Torkildsen i Torghatten Nord beskriver situasjonen fredag som kritisk.

Han mener imidlertid at det viktigste, også for reiselivsbransjen, er at trafikken avvikles.

– Det mener vi at vi har klart rimelig godt. På ytre har vi gjennomført 98 prosent, mens vi på indre har gjennomført 96,2 prosent av de planlagte avgangene.

– Men det oppstår likevel forsinkelser når tekniske feil inntreffer?

– Det gjør det, selv om vi er raskt ute med reserveløsninger. Vi har tidligere sagt at regulariteten på gassfergene ikke har vært god nok, og det sier vi fortsatt. Jeg forstår at det er irriterende og på grensen til fortvilende når dette skjer.

– Mannskapet er frustrert

Ifølge direktøren kan ikke feilene på fergene spores til en bestemt kilde. «MF»

– Det har vært en del mekanisk, vi har hatt problemer med gassanlegget og ikke minst en god del utfordringer knyttet til styringssystemene. Vi jobber intenst sammen med leverandører for å få dette opp på et normalt og akseptabelt nivå, sier Torkildsen.

Majoriteten av problemene knytter seg til selskapet Rolls-Royce, som har levert mye av utstyret om bord i fergene.

– Selskapet har nå stasjonert folk i Lødingen. De følger opp fergene kontinuerlig, og jobber med tiltak. Dessverre ser det ut til at de ikke har lyktes helt så langt.

– Hvordan håndterer mannskapet utfordringene?

– Mannskapet er frustrert. De ønsker å levere en god tjeneste, men hindres av utstyret. Men jeg vil påpeke at de som jobber på fergene gjør sitt ytterste for å gi en så god service og informere så godt som overhodet mulig.

MF Landegode

Her ligger gassferga «MF» Landegode til kai i Bodø med tekniske problemer.

Foto: Sigurd Steinum / NRK