Hopp til innhold

Storfangst for UP i påskeutfarten: 90 bilister fikk fartsbot på samme sted

Mange var litt for harde på gasspedalen på vei til påskeferie. Nå advarer politiet råkjørerne om flere kontroller gjennom hele påsken.

Politimann veiver inn en bil for ruskontroll i Bodø

Politiet hadde kontroll utenfor Bodø, men ingen blåste rødt denne gangen. De kommer til å fortsette å ha hyppige kontroller over hele landet denne påsken.

Foto: Ola Helness / NRK

– Jeg har ikke noe statistikk fra i fjor, men det er 90 for mange. Det kan vi si med en gang.

Det sier operasjonsleder i Nordland politidistrikt, Kai Eriksen.

Utrykningspolitiet hadde onsdag fartskontroll på E10 i Narvik, mellom Bjerkvik og Veggfjellet.

Ved slutten av dagen var resultatet nedslående.

90 fartsbøter og én anmeldelse, siden fører ikke vedtok det forenklede forelegget.

Nå advarer politiet andre bilister som prøver å kjøre inn tid, at det kan bli dyrt i påsken.

– Både politiet og UP vil være ute å ha fokus på påsketrafikken, ikke bare i starten og slutten mens også i midten av påsken.

UP politi kontroll utrykningspolitiet Bodø

Det blåses i alkometeret.

Foto: Ola Helness / NRK

Blir «alltid» nervøs

Når påskeutfarten starter onsdag, gjennomfører Utrykningspolitiet (UP) kontroller i samtlige politidistrikt i Norge.

Nå skal de særlig slå ned på ulovlig mobilbruk og manglende bruk av sikkerhetsbelte.

– Overhold fartsgrensene, kjør rusfri, vær oppmerksom, bruke bilbelte og dropp mobil i bilen. Klarer vi å få bilistene til å gjøre sitt til at vi skal få en trygg trafikkavvikling,
så blir det en hyggelig påske for oss alle, sier UP-sjef i nord, Geir Martinsen.

Hvert år blir rundt 100.000 norske bilister tatt for å bryte fartsgrensene. Flere tusen mister førerkortet.

Det blir nok noen både i dag og resten av påsken.

– Selvfølgelig skal våre folk også ha litt påskeferie, men vi har prøvd å sette opp en tjeneste som jeg tror treffer bra, sier Martinsen.

Og bilistene må ikke tro at UP-patruljene kun står på hovedveiene.

En trafikkapp som politiet bruker for å anmelde folk i trafikken

Bruker du mobilen i trafikken kan du risikere en bot på over 10.000 kroner med de nye bøtesatsene. Her viser politiet appen som de bruker for å anmelde deg for nettopp dette.

Foto: Ola Helness / NRK

– I alle hovedsak vil vi være på de mest trafikkerte veiene, men folk må ikke bli overraskende om de kanskje også møter oss på veier som ikke er like mye trafikk på til hver tid.

Morten Kleven var en av de som ble stanset utenfor Bodø i dag, onsdag. Han er positiv til at politiet gjør en ekstra innsats rundt påske.

– Jeg tror det er veldig bra, det er ikke noe greit at folk går rundt og drikker i påsketiden og kjører bil.

– Du blir ikke nervøs når du blir stanset?

– Jo, bestandig. Det er bare vanlig menneskelighet, tror jeg. At man er redd for å ha gjort noe galt, sier han og ler, før han kjører videre.

Morten Kleven blåser inn i politiets alkometer under en ruskontroll utenfor Bodø i påsken 2024.

Morten Kleven blåste 0,0 under kontrollen til politiet, onsdag. Historien viser at ikke alle kommer til å få kjøre videre etter en sånn kontroll i påsken.

Foto: Ola Helness / NRK

Nullvisjon inne 2050

De siste årene har politiet skrudd opp bøtesatsene.

Blir du tatt for ulovlig mobilbruk, får du 10.200 kroner i bot og tre prikker på førerkortet. Kjører du bil uten å bruke bilbelte, får du en bot på 1500 kroner.

I årene som kommer må bilistene være enda mer oppmerksomme.

I 2023 omkom 118 personer i trafikken. Det er det høyeste tallet på drepte i trafikken siden 2016. Sju av disse var barn under 16 år, mens 28 var under 25 år.

Nå vil politikerne ta grep.

Da samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) la fram Nasjonal transportplan sist uke fortalte han hvordan regjeringen skal jobbe for å snu den negative utviklingen.

Oslo 20240322. Fiskeri- og havminister Cecilie Myrseth og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård presenterer stortingsmeldingen om Nasjonal transportplan 2025–2036 i Marmorhallen. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) og fiskeriminister Cecilie Myrseth (Ap) under framleggingen av Nasjonal transportplan.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

– Vi er bekymret for utviklingen på veiene våre. Vi er opptatt av å snu trenden og arbeider etter nullvisjonen om antall drepte og hardt skadde. Vi setter oss nå helt nye konkrete mål. I 2030 skal antall drepte og hardt skadde være maksimalt 350 hardt skadde og maksimalt 50 drepte. I 2050 skal ingen dø i veitrafikken.

Nygård var krystallklar på at dersom målet skal nås, må straffene økes.

– Vi vil blant annet slå hardere ned på råkjøring og ulovlig bruk av mobiltelefon. Vi skal også jobbe for et forbud mot apper og tjenester som varsler kontroller.

De nye tiltakene vil stille store krav til politiet, og da spesielt UP.

Samtidig har stramme budsjetter ført til at politiet har kuttet stillinger over hele landet. I tillegg har regjeringen valgt å gjenåpne flere politikontorer i distriktet, deriblant i Steigen i Nordland.

Les også Kaller endringene i politiet for idioti

Politioverbetjent Marina Sørgård ved Narvik politistasjon

Vil trenge flere UP-patruljer

Tillitsvalgt Marina Sørgård i Politiets Fellesforbund i Nordland er tydelig på at dersom antall trafikkdrepte skal halveres innen 2030, må det flere patruljer ut på veiene.

– Med dagens bemanning er det for få patruljer til å klare det. I dag blir det jo litt sånn tilfeldig hvor de er, fordi de er for få, sier hun.

I revidert nasjonalbudsjett vil regjeringen foreslå en budsjettøkning på 635 millioner kroner til politiet for 2024. Pengene skal gå til ekstraordinære pensjonsutgifter, IT-drift og til å unngå nye stillingskutt.

Sørgård sier innsatsen må økes betraktelig om antallet trafikkdrepte og skadde skal kunne reduseres.

– Før kunne både politiet på patrulje og i ordenstjenesten bidra til trafikkontroller, men i dag er UP litt alene. Det holder ikke å bare ta inn bøter. Vi må være mer synlig til stede på veien, og drive forebyggende arbeid sammen med Trygg Trafikk.

Politioverbetjent Marina Sørgård ved Narvik politistasjon

Politioverbetjent Marina Sørgård ved Narvik politistasjon mener at hvis vi skal ha færre trafikkdødsfall, må vi også ha flere patruljer ute. Det betyr flere politifolk.

Foto: Markus Thonhaugen / NRK