Hopp til innhold

Vil revolusjonere billettsystemet i Norge

Snart kan du bruke samme reisekort på ferge som på bussen, uavhengig av hvor i landet du bor.

MF «Værøy»

NYTT BILLETTSYSTEM: Det nye kollektivkortet vil gjøre det enklere å reise i Nord-Norge i fremtiden.

Foto: Sigurd Steinum / NRK

Tove Mette Bjørkmo

VIL GJØRE DET ENKLERE: Tove Mette Bjørkmo, fylkesråd for samferdsel, tror flere vil benytte seg av det nye tilbudet.

Foto: Ola Helness / NRK

– Det nye billettsystemet blir mye bedre og jeg håper mange flere vil benytte seg av det, sier Tove Mette Bjørkmo, fylkesråd for samferdsel, Nordland.

På Stortinget i går ble det enstemmig vedtatt å skape et felles billettsystem for kollektivtrafikken i Norge. Statsråd for samferdsel, Ketil Solvik-Olsen, og fylkene skal sammen utarbeide det nye systemet. Snart kan man reise hvor som helst i hele Norge med bare på et kort eller en app.

– Nå som det er vedtatt vil det gjøre det enklere å reise med bussen, båten eller fergen som vi har tilgjengelig i Nordland. Vi håper at flere vil benytte seg av det nye tilbudet, fortsetter Bjørkmo.

Med mange forskjellige rederier og gamle billettsystemer kan det være tungvint for turister og reisende og finne det beste tilbudet. Derfor har Nordlands fylkeskommune og fylkesråd lenge jobbet for et bedre system for båt og buss i nord. De var derfor forberedte på en slik oppgave når forslaget ble vedtatt i går.

Driftssjef på hurtigbåt i Torghatten Nord, Lars Petter Sundbakk, er positivt til et nytt system.

– Det er ingen tvil om at et nytt system vil være enklere og bedre for passasjerene.

Enklere å reise

Ola Elvestuen

ØNSKER NASJONAL REISEPLANLEGGER: Ole Elvestuen, Nestleder i Venstre, ønsker å gjøre rutetabellen mer oversiktlig.

Foto: Åserud, Lise / NTB scanpix

Det var Venstres Abid Q. Raja, Ola Elvestuen og André N. Skjelstad som la frem forslaget for Stortinget i går. Utgangspunktet var de forskjellige rutetidene og billettsystemene over hele landet.

– Det er mange som er usikre på hvordan tilbudet og prisene i andre fylker og byer egentlig fungerer når de reiser med kollektivtrafikk regionalt. Vi ønsker en nasjonal reiseplanlegger sammen med kollektivkortet som gjør det enklere å reise, forklarer Ole Elvestuen, nestleder i Venstre.

Inspirasjonen til et felleskort kommer fra det tyske kollektivkortet BahnCard. Et billettsystem som fungerer i over 100 tyske byer.

– De som bor i disse byene kan ved hjelp av et kort reise med passasjerbåter, busser og tog, samt leie både sykler og biler i byene. Dette tilbudet skal vi også få i Norge, forteller Abid Q. Raja, stortingsrepresentant for Venstre.

abid raja

INSPIRERT AV TYSKLAND: Abid Q. Radja, Stortingsrepresentant for Venstre, forteller at det nye systemet er inspirert av det tyske kollektivkortet 'BahnCard'.

Foto: Grøtt, Vegard / NTB scanpix

– Hvis du skal på en konferanse fra Lofoten til Bergen eller Oslo, skal du kunne bruke det samme kortet på bussen eller toget, fortsetter han.

Det blir en omfattende prosess å gjennomføre vedtaket. Fylkespolitikerne skal finne gode løsninger opp mot transportselskapene som opererer i de forskjellige fylkene. Statsråden skal deretter koordinere løsningene slik at kortet passer for alle.

– Nå har statsråden dårlig tid. Jeg regner med at han i løpet av høsten vil komme tilbake til Stortinget med en plan for hvordan man kan få til dette, fastslår Raja.

Fokus på miljø og trygghet

I tillegg til å gjøre det enklere å reise ønsker Venstre å rette større fokus på miljø med det nye billettsystemet. Abid Q. Raja håper folk lar personbilen stå når de får det nye kortet.

– Utslippene i Norge fortsetter å øke. Mye av grunnen til dette er at folk ikke velger kollektiv transport fordi det er vanskelig å orientere seg om hvordan nabofylkets billettsystem fungerer.

Politikerne håper også at ved å innføre et felles kortsystem for hele landet vil flere la kontantene ligge, noe som minimerer risikoen for ran og overfall blant passasjerer og bussjåfører.

– Dette vil lette forbrukerens hverdag, avslutter Raja.