Redaksjonelt regnskap for NRK Nordland
Her får du alt du trenger å vite om NRK Nordlands arbeid og virke i 2015.
Innholdsoversikt
- Høydepunkter
- Etikk og de vanskelige valgene
- Vi i NRK Nordland
- 2015 - TV, nett, radio og sosiale medier
- Valg 2015 - nye høyder
- Hva likte du best?
- Hva ønsker vi å være
1. Høydepunkter
–––––––––––––––––––––––––––––––––––
Valget 2015
- Valgprosjektet Iver's Angels tok fylket med storm på ferden gjennom 44 kommuner for å treffe yngre velgere.
- Valgkvelden ble vår største enkeltsatsing gjennom tidene, med et flott samarbeid med Avisa Nordland.
Nye fortellermåter på nye plattformer
- På Myre har de usedvanlig uvanlige navn. Det viser denne nettdokumentaren om Barry Martin og Max Hugo.
- Vi knekte enda flere koder for hva publikum ønsker av videoer på mobil, nett og sosiale medier. Deltakelsen i NRKs spydspissprosjekt var spesielt viktig.
- Bildene fra før og etter bombinga av Bodø var en ny type eksperimentering med grafikk.
Priser
John Inge Johansen, NRK Nordland fikk andrepris i Prix CIRCOM, i klassen for videojournalistikk. Prix CIRCOM er en europeisk TV-konkurranse for de regionale allmennkringkasterne i Europa.
Sigurd Steinum, NRK Nordland, fikk hederlig omtale og diplom under Svarte Natta-prisutdelingen for «Da vennskapet omkom».
Historien om «Norges yngste grenselos» fikk hederlig omtale og diplom i Helgeland og Salten journalistlags konkurranse for TV-innslag. Den historien ble fortalt av Lars Bjørn Martinsen fra NRK Nordland.
NRK Nordland i inn- og utland
Vi i NRK Nordland er alltid tidlig i gang med nye arbeidsmåter som vi gjerne deler med andre. De siste ti årene har vi derfor vært mye brukt på konferanser og kurs i inn- og utland.
Vi var tidlig ute med videojournalistikk, og utvikler stadig nye metoder for hvordan en redaksjon kan arbeide med lettere utstyr og mer flerfunksjonelt. I 2015 kunne vi dele kunnskap om ny arbeidsflyt og redaksjonell innovasjon for den europeiske kringkastingsunionen, EBU, i Oslo og på Malta.
Bruken av droner i nyhetsjournalistikken fortalte vi om i Dublin, på årskonferansen til CIRCOM Regional, den europeiske regionale allmennkringkasterorganisasjonen.
Vi holdt kurs i mobiljournalistikk for NRK-kollegaer her hjemme og for CIRCOM-kollegaer i Budapest, og foreleste om mobiljournalistikk på MoJoCon, den største internasjonale konferansen for mobil i Irland.
2. Etikk og de vanskelige valgene
––––––––––––––––––––––––––––
Kritikk til NRK Nordland
Pressens Faglige Utvalg, PFU, har i 2015 gitt NRK Nordland kritikk av et innslag i TV-nyhetene om et dødsfall i Hemnes. PFUs kritikk gjaldt to forhold, at NRK Nordland hadde vist nærbilder av noen av avdødes eiendeler som lå i veikanten der hun ble funnet, og at TV-innslaget først ble lagret i nett-TV under den misvisende tittelen «Drap i Hemnes». Denne tittelen ble endret så snart vi ble oppmerksom på den.
NRK Nordland er opptatt av etikk. Etiske dilemmaer diskuteres daglig, og vanskelige avgjørelser bringes opp til den redaksjonelle ledelsen. Dette er godt innarbeidet. Gjør vi, til tross for dette feil, skal vi rette det opp. I denne saken hadde vi gjort en feil ved at en arbeidstittel på et tidlig stadium ble kopiert som tittel til sendingen. Vi har hatt en gjennomgang av hvor viktig det er å sjekke titler og tekster som blir lagt ut som metadata til publikum, og har skjerpet våre rutiner.
Vi diskuterer også daglig hvor grensene går for hvor nærgående vi kan være i omtale og bildebruk, jf. nærbildet av avdødes eiendeler i veikanten som vi fikk kritikk for. En slik etisk vurdering ble også gjort for hvilke bilder som ble brukt i saken om dødsfallet i Hemnes, men PFU mener at vi ikke har vært skånsom nok i forhold til belastningen.
3. Vi i NRK Nordland
––––––––––––––––––––––––
4. 2015 - TV, nett, radio og sosiale medier
–––––––––––––––––
Norges yngste grenselos under krigen, ni år gamle Astrid Linerud fra Hattfjelldal gjorde inntrykk på mange. Vi møtte kvinnen som nå er 81 år, og fortalte historien hennes på TV, nettet og i radio i forbindelse med frigjøringsjubileet.
I motsatt ende av fylket, på Andøya, møtte vi Beate Heide, som mista hjemmet og hjembygda si da militærbasen på Andøya ble etablert. «Haugnes, bygda som forsvant», ble en TV-dokumentar som fikk nær en halv million seere på NRK1.
På et trangt loft i Bodø gikk vi rett inn i Star Wars-universet i 2015. Med kameramann, reporter og ansvarlig for sendeutstyr i en og samme person sendte vi direkte på TV fra «Innsiden av Dødsstjernen». Med ny teknologi har dette blitt mulig. Der det tidligere måtte to eller tre personer til, er det nå mulig å være både kameramann, reporter og håndtere sendeutstyr alene.
Klassequizen
Satsingen på ungdom har sjelden vært større enn i 2015, både med Iver's Angels i valgkampen og med de 25 nordlandsskolene som deltok i Kunnskapskonkurransen Klassequizen.
Dette var en stor satsing med innledende runder over to måneder. Innledningsrundene på radio var på skolene, mens finalerunden gikk både i radio og på nett-TV fra redaksjonen i Bodø. Til slutt gikk 10.-klassingene fra Vestmyra skole i Fauske av med seieren, og representerte Nordland i landsfinalen på NRK1.
Nye satsinger
Vi turte i det hele tatt å gå i gang med større satsinger enn vi har gjort noen gang før, både journalistisk og teknisk, for eksempel:
- Vi prøvde ut nye måter å treffe publikum på, utenom de faste sendingene. Lagde et nærstudio i redaksjonen og gjennomførte flere sendinger i dette provisoriske studioet.
- Dedikerte TV-sendinger fra da biskop Tor B. Jørgensen gikk av og om 28. mai i Narvik under krigen.
- Dronefoto og mye annen eksperimentering og bruk av nye verktøy.
Samarbeid med andre er viktig for oss for å gi et enda bedre tilbud til lyttere, seere og lesere. Internt i NRK var medarbeidere fra NRK Nordland for eksempel med på Sommerbåten, Nasjonal bakedag før jul og Naturlig helaften (Ut i naturen).
Vi hadde også en medarbeider på utlån til Naturens verden en stor del av fjoråret, og har etter hvert blitt faste leverandører til P2 med «Julevandring» og «Påskevandring» med biskopen.
Nett og sosiale medier
Både snekkerkyndige og mellom hundre og to hundre tusen andre falt for saken om et varp i verdens vakreste skjærgård. Nordlandshuset på Buøya i Rødøy skulle selges for en krone. 257.366 ganger ble artikkelen vist på nrk.no/nordland.
1. Selger hus i kystperle for én krone
Delfinspisende isbjørner ble også en vinner på nettet. Visningene nådde en topp på 218.786.
2. Dette har forskerne aldri sett før
Her er de åtte andre mest leste sakene i 2015:
3. Gikk lei av kroppspress og flyttet fra sør til nord - 216,231 visninger.
4. Ber skoler og barnehager om å holde ungene inne - 192,634 visninger.
5. Gikk løs på fyrstikkfurua med motorsag - 161,272 visninger
6. Spøkelser i kommunal barnehage - 156,237 visninger.
7. Skuelystne flokket seg rundt dødsulykke - 145,088 visninger.
8. En tur som ikke gikk helt som planlagt - 137,178 visninger.
9. Ny forskning viser uvanlige navnevalg på Myre - 132,855 visninger.
10. Her endte den ukjente mannens liv - 125,346 visninger.
Endringene i mediebruken har ført til at vi i NRK Nordland de siste årene har satset mye på nett, sosiale medier og mobil for å gi nordlendingene et nyhetstilbud der de er. Vi hadde i fjor 75 000 daglige brukere på nett og mobil. I 2015 kom 35% av alle sidevisninger på nrk.no/nordland fra mobil.
Vi skal være raskt på når noe skjer og gi gode oppdateringer på nyheter og hendelser. Like viktig er det med fordypende artikler der du kan sette deg grundigere inn i en sak.
Satsingen på fordypende saker er i tråd med NRKs nettstrategi som sier at vi skal levere færre, men bedre saker. Video er viktige elementer i sakene. En sak fra Nordland skal lages slik at den blir interessant for flere enn nordlendingene. Det lille i det store, det store i det lille.
Sosiale medier
I løpet av 2015 tok vi noen byks framover på sosiale medier, både med videoinnhold og i dialogen med publikum. Vi nådde nye grupper av publikum; 30.000 følgere på Facebook, vi var aktive på Twitter og Instagram og gjorde forsøk med Snapchat, særlig under valgkampen.
Vi tok konsekvensen av at folk bruker mobilen for å oppdatere seg på nyheter og at deling av nyheter på sosiale medier den viktigste nyhetskilden for mange, særlig de yngre. Men i stadig større grad gjelder dette alle aldersgrupper.
45 prosent av dem som leste nyheter fra NRK Nordland på mobil i fjor kom via Facebook.
NRKs strategi for sosiale medier er at vi skal publisere innhold der folk er og engasjere dem i store og små digitale fellesskap.
«Vi skal snakke med, berike, begeistre og involvere folk der de er – hver dag. NRK skal oppleves som en kvalitetsaktør på alle plattformer. Vi skal drive tydelig publisering og øke verdien av allmennkringkasterinnholdet ved å: - gjøre det store og samlende enda større - nå ut med nisjeinnhold som er med på å dekke demokratiske, sosiale og kulturelle behov - sikre målgrupper som ikke er på våre tradisjonelle plattformer tilgang til allmennkringkasterinnholdet».
Vår tilstedeværelse på sosiale medier har gitt oss mulighet til å kommunisere med publikum på en helt ny måte, noe som også er NRKs overordnede mål.
«Alle skal kunne bidra til og bli hørt av NRK. Folk skal være engasjert både i innholdet vårt og i hvem vi er og hvordan vi løser samfunnsoppdraget».
Samarbeid med andre
Halvdan Sivertsen, Erlend Elias Bragstad, Hans Edgar Furfjord og Sverre Håkon Evju har en ting felles. De har alle blitt kåret til Årets nordlending av Avisa Nordland og NRK Nordland i fellesskap.
I 2015 fikk vi 289 forslag på 150 navn, og nær 10 000 stemmer. Flest stemmer gikk i fjor til lege Sverre Håkon Evju fra Narvik som har frontet Sykehusalliansen og lansert slagordet «Blør vi saktere?»
Meningsmålinger samarbeider vi også med andre nordlandsaviser og -mediehus om. Dette gjør vi både ved aktuelle samfunnsspørsmål og i forbindelse med valg. Under valgkampen 2015 gjorde vi flere meningsmålinger i samarbeid med Fremover, Rana Blad, Avisa Nordland, Lofotposten og Helgelendingen (Amedia i Nordland).
Nettstrømmer fra hendelser, fotballkamper og annet som folk har interesse av å følge med på, skal vi tilby til aviser og medier i det aktuelle området. Vi deler gjerne! I 2015 hadde vi en rekke slike delte strømmer på nett, og flere skal det bli.
5. Valg 2015 - nye høyder
––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Valg for hele landet
Lokalt og ungt. Det var de to føringene for NRKs innhold foran høstens valg. Nærhet i den redaksjonelle satsingen løftet det lokale perspektivet inn i det nasjonale sakene, og for å nå de unge ble innholdet tilpasset denne viktige målgruppen.
Valg går direkte inn i NRKs kjerneoppdrag. I Valg 2015 bygde NRK videre på de beste erfaringene fra stortingsvalget i 2013. Og med et kommune- og fylkestingsvalg ble det naturlig nok et prosjekt for hele Norge, og et dermed valg som involverte fleste av NRKs avdelinger.
Turné landet rundt
På TV og nett ble det valgturné fra distriktskontorene fra sør til nord, med engasjerende direktesendinger fulle av temperatur. Seere og lesere ble kjent med nye stemmer, både velgere og lokalpolitikere, som fikk bryne seg på etablerte profiler i politikken. NRK P3-programmet «Verdens rikeste land» utfordret Jan Tore Sanner i kommuneslåings-Tetris, og Leo Ajkic blindtestet sitt politiske ståsted i flere lokale saker.
Nådde de unge
NRKs nådde målet om de t beste tilbudet til de unge, også på nett og i sosiale medier.
NRK nådde definitivt de unge, og oppslutningen viser en markant økning. Ikke bare ble #nrkvalg valgkampens mest brukte emneknagg, men markedsandelene i den unge målgruppa økte med 50 prosent når det gjaldt TV-seing.
Valget i NRK Nordland
Kommune- og fylkestingsvalget var et viktig høydepunkt i 2015, og den største enkeltsatsinga til NRK Nordland gjennom året.
Iver's Angels
NRK Nordland gjorde et dristig grep for prøve å nå yngre velgere. En valgturne i hele august med Iver's Angels, fire ungdommer i alderen 17-19 år fra medielinja på Hadsel videregående skole. De fikk i oppdrag å reise rundt til de 44 kommunene i Nordland og lage valgsaker som kunne fange både ungt, lokalt og nært, annerledes og friskt, på grensa mellom humor og opposisjon. De ble lokale kjendiser rundt omkring i fylket og ble tatt godt imot både av ungdom og etablerte politikere.
Valgkampen ble også dekket i nyhetene på alle plattformer. Valgomaten vår med lokale spørsmål og problemstillinger fra alle fylkets 44 kommuner ble mye brukt.
Samarbeid med andre medier
Under valgkampen 2015 gjorde vi flere meningsmålinger i samarbeid med Fremover, Lofotposten, Rana Blad, Helgelendingen og Avisa Nordland.
Vi inviterte ordførerne til å duellere i Vågan, Vestvågøy og Rana. I Bodø inviterte vi sammen med Avisa Nordland og Stormen bibliotek alle partienes førstekandidater til direkte valgdebatt i Stormen bibliotek, og forente krefter med felles desk for journalister, kommentatorer og kamerafolk fra begge redaksjoner. Det ble en suksess, stinn brakke med mye publikum.
Valgkvelden
Samarbeidet med Avisa Nordland og Stormen bibliotek fortsatte på selve valgkvelden. Det var vår største satsing noensinne, med totalt 70-80 medarbeidere fra de tre samarbeidspartnerne på jobb.
Alle politiske partier var invitert til å ha valgvake i Stormen, og samtlige tok imot tilbudet. Det var et godt utgangspunkt for vår fem timer lange nett-TV-sending på nrk.no/nordland og an.no. Dermed var de fleste aktuelle politikerne tilgjengelige for kommentarer og reaksjoner etter hvert som resultatene kom inn.
Vi hadde direkterapporter fra Hadsel, Narvik og Rana i tillegg til at vi var direkte inne fra valgvakene til partiene. I tillegg til nett-TV-sendingen fra kl. 20.30 til 01.30, var vi inne med korte regionale sendinger på NRK1 tre ganger i løpet av kvelden.
Tall for radio og TV ved distriktskontorene i 2015
Radio i 2015 sammenlignet med 2014 hadde en liten nedgang både når det gjaldt daglig dekning og lyttetid i befolkningen.
NRK er fortsatt den store aktøren, men de kommersielle kanalene styrket sin posisjon noe – ligner på forholdet vi så i 2013.
NRK P1 har tapt både dekning og markedsandel i 2015, sammenlignet med 2014.
Nedgangen finner vi også på flatenivå (morgensending og ettermiddagssending). Begge DK-flatene har lavere dekning i 2015 sammenlignet med 2014 – også lavere enn det var i 2013.
TV i 2015 sammenlignet med 2014 hadde en liten nedgang i daglig dekning. Eneste unntak er NRK Sogn og Fjordane som hadde en liten oppgang.
7. Hva vi ønsker å være
–––––––––––––––––––––––
Vi skal være best på hendelsesnyheter i Nordland. Vi skal være først med nyhetene, holde publikum oppdatert på hva som skjer og sette dagsorden både regionalt og nasjonalt. Vi skal tilby grundig og fordypende journalistikk alene og i samarbeid med de nordnorske distriktskontorene og NRK Sapmi.
Vi skal bidra til å fylle «redaksjonelle blindsoner» som ikke får nødvendig oppmerksomhet. Det kan være geografiske områder og/eller fag og tema. Vi skal ta eierskap til fiskeri- og havbruksjournalistikken i NRK.
Nye måter å jobbe på
Raskere på, mer direkte tilstedeværelse, økt bruk av klipp og kortsaker og bruk av et nytt, redaksjonsnært TV-studio er noen av planene for 2016. Vi har et stort publikum, og skal være det regionale førstevalget på alle plattformer også i fremtiden.
Folks nye brukervaner gjør at vi må endre produksjon og publisering for å nå frem med innholdet. NRK Nordland har de siste 15 årene vært et foregangskontor for videojournalistikk og flerfunksjonell jobbing, og skal utvikle dette videre. Vi er godt rustet for utviklingen fremover.
Vi skal produsere innhold «i verdensklasse fra norsk virkelighet».