Hopp til innhold

Million-prislapp for å være med på oljeeventyret

Nordnorsk næringsliv og landets tre nordligste fylker, bruker drøyt fire millioner kroner på Europas største oljemesse. – En viktig arena, mener deltakerne.

Nordnorsk næringsliv og de tre nordnorske fylkene bruker drøyt fire millioner kroner på Europas største oljemesse. 
En viktig arena, mener deltakerne som erkjenner at resultatet kan være vanskelig å måle.

Geir-Inge Sivertsen

Ordfører i Lenvik kommune, Geir-Inge Sivertsen.

Foto: Jan Harald Tomassen / NRK

Denne uka foregår det en internasjonal samling for oljebransjen i Stavanger.

Ordfører i Lenvik kommune, Geir-Inge Sivertsen er en av de som gjerne skulle hatt en bit av den nye næringa i nord.

– Det er klart, det som skjer utenfor det som kalles for Troms 2 utenfor Senja, mener jo vi at vi kan ha en rolle. Både i forhold til påvirkning av at det skal skje og også å kunne posisjonere oss i forhold til resultatene av en eventuell framtidig åpning, sier Sivertsen.

Viktig å vise interesse

På Europas største oljemessa var 44.000 mennesker innom på messas to første dager.

Den oljeløse ordføreren fra Midt-Troms tror likevel han ikke drukner i mengden.

– Det er i alle fall en helt klar filosofi fra min side at hvis man ikke er i posisjon og ikke viser seg interessert og forsøker å komme i kontakt med de sentrale aktørene innenfor denne næringa, så har man i alle fall ingen mulighet å komme i posisjon, mener ordføreren.

Er der for å markedsføre

Greger Mannsverk

Greger Mannsverk, administrerende direktør for KIMEK i Kirkenes.

Foto: Jan Harald Tomassen / NRK

Til drøyt fire millioner kroner, står han som allerede har fått merke økt aktivitet i nord.

Men det er ikke den kortsiktige gevinsten av å være her som er viktig.

– Du kan veldig vanskelig si at så og så mye omsetning har vi fått på bakgrunn av at vi var her. Men det er ingen tvil, vi knytter nye kontakter. Vi ser det særlig fra firma fra utlandet som kommer og vil vite hva som skjer i nordområdene. De skal inn i Russland, men de har behov for hjelp. Det spør de om og vil knytte kontakter. Om kanskje to til fem år, så har vi noen av disse som vi jobber for, forteller Greger Mannsverk som er administrerende direktør for KIMEK i Kirkenes.

Likevel er det ikke like lett å få spise kirsebær med de store.

– Nei, kanskje de tar kirsebærene så tar vi det som er igjen. Vi er små selskap i forhold til de store her, men likevel så markedsfører vi Kirkenes, vi markedsfører KIMEK og vi markedsfører regionen, sier Mannsverk.