Hopp til innhold

Kan miste 20 arbeidsplasser

Nordkapp kommune mister 20 arbeidsplasser dersom oljeomlasting flyttes fra Sarnesfjorden til Bøkfjorden i Sør-Varanger.

Honningsvåg

Honningsvåg, Nordkapp kommune.

Foto: Atle Markeng / NRK

Både Arctic Protection og Tschudi Arctic Transit mener det er meningsløst å flytte en suksess, til et sted som fortsatt mangler de nødvendige miljømessige godkjennelsene.

Administrerende direktør i Arctic Protection, Harald Karlstrøm, forteller at de har hatt inntil seks tankbåter til anker i Sarnesfjorden samtidig.

– Det kan vi vel knapt nok få til i noen annen fjord i hele Norge. Det er den fremste nødhavnen vi har ifølge kystverkets definisjon. Den eneste nødhavnen som kan ta imot skip som er over 200 meter, og de båtene vi opererer med her er over 200 meter lang, sier Karlstrøm.

Oljeomlasting i Sarnesfjorden i Nordkapp

Oljeomlasting i Sarnesfjorden i Nordkapp

Foto: Tom Erik Økland

Oljevernberedskap siden 2007

Helt siden 2007 har næringslivet i Nordkapp drevet oljevernberedskap og servet oljeomlasting på Sarnesfjorden. Denne uka måtte Arctic Protection og Tschudi Arctic Transit ha møte med alle underleverandørene til oljeomlastingen.

Det råder nemlig stor usikkerhet om hvor lenge man kan drive med oljeomlasting i Nordkapp, etter at Miljødepartementet overprøvde Miljødirektoratets avslag om oljeomlasting i Bøkfjorden. Administrerende direktør i Tschudi Arctic Transit, Ulf Hagen, sier de har vært i Nordkapp får å holde motet oppe.

– Vi har hatt disse møtene for at vi nå kan gå mot slutten av en oppdragsperiode. Når man får beskjed om at det skal flyttes så blir jo folk litt usikre, sier Hagen.

– Hvem kan gi svaret om hvor lenge det blir oljeomlasting i Nordkapp kommune?

– Det vil nok være et forhold mellom norske myndigheter og Norterminal. Det er de som skal godkjenne om Norterminal oppfyller vilkårene i Kirkenes. Og det er litt sånn at vi skal bare sitte å se på dette, sier Hagen.

Operasjonelle forhold i Sarnesfjorden

Karlstrøm i Arctic Protection mener det er ideelle operasjonelle forhold i Sarnesfjorden.

– I tillegg har vi ingen miljørisiko, vi har ingen nasjonal laksefjord, ingen sjeldne fuglearter og vi har ingen isproblemer. Så hvis man skal tenke seg et perfekt område for å drive med oljeomlasting, så er det Sarnesfjorden.

– Hvor lenge blir det oljeomlasting i Sarnesfjorden?

– Vi tror nok at det går frem mot jul, sier Karlstrøm.