På Heia på E8, innfartsåren til Tromsø, står et stort skilt. "Velkommen til Tromsø området," sier det. Haglskudd er brukt til å dekorere skiltet.
– Jeg har ingen kjennskap til det skiltet, men det er ikke helt heldig. Vi må nok se på saken, sier leder for Visit Tromsø-regionen, Trond Øverås til NRK.
Byen blir et mer og mer yndet reisemål for turister. Turistinformasjonen i byen hadde ved utgangen av juli i år hatt nesten 96.000 besøkende. I hele fjor var 115.000 personer innom.
Mange av dem kom sjøvegen. I løpet av sommersesongen, fra mai til og med august, har 97 skip lagt til kai i Tromsø.
I 2008 kom det 77.874 cruiseturister til byen. I 2012 var tallet på 106.754.
- Les også:
Misfornøyd med Tromsø Havn
– Tromsø er en veldig fin by, med kirka og alt som møter deg på vei inn. Men som cruiseturist havner vi ganske langt unna sentrum når vi kommer hit, sier Gabi Matter fra Sveits.
Sammen med familien har hun ankommet den ene cruisehavna til Tromsø Havn med cruiseskipet "Costa Neoromantica".
- Les også:
- Les også:
Havna ligger i industriområdet Breivika nord for bykjernen. Armeringsjern, paller, varebiler og gaffeltrucker hilser turistene velkommen når de går i land.
– Slik havnen ligger nå er det ikke særlig innbydende. I mine øyne burde den ligget mye nærmere sentrum. Her ute er det ingenting å se, sier Sara Matter.
– Vi har faktisk vært her før. Da skulle vi gå inn til sentrum. Det tok oss én time, sier Gabi.
Mener forholdene er gode
– At cruiseturister ankommer utenfor sentrum er vanlig praksis flere steder. Sånn sett er ikke Breivika langt unna. I tillegg får turistene et tilbud om å busses inn til byen. Men det har vært en diskusjon på hvor tilrettelagt det er for dem som velger å gå til sentrum, sier Øverås.
Harriet Willassen, markedsleder for Tromsø Havn, mener heller ikke at Breivika er så ille.
– Store skip er nødt til å legge til kai der. Ser du på cruisehavner i utlandet finner du mange som er verre enn Breivika, sier hun.
– Men det er klart at det blir en bedre opplevelse for passasjerene å legge til i sentrum. I tillegg er det en fordel for næringslivet at turistene ankommer byen så nært butikkene og serveringsstedene som mulig, sier hun.
Økt vintertrafikk
I Tromsø arbeider de nå med en ny havneterminal i sentrum. Når den er på plass vil det bli enklere for større cruiseskip å legge til kai der.
– Vi jobber med å få planene godkjent så fort som mulig, og håper å ha terminalen klar i 2015, sier Harriet Willassen.
Og det kan trenges. Tromsø havn har allerede booket 89 anløp til byen i 2014.
Ni av disse er vintercruise.
Mer lønnsomt
Og vintercruiseturistene skiller seg ut fra sommerturistene. Cruiseskipene ligger til kai i maksimum tolv timer om sommeren. På vinterstid kan de bli liggende i to døgn.
– Det er ikke så mange vintercruiseskip ennå, så vi skal ha kapasitet til å ta dem imot. Det som er spennende med vintercruise, er at nesten alle passasjerene kjøper opplevelsespakker, så økt vintercruiseturisme vil absolutt gagne turistnæringen i byen, sier Willassen.
Til sammenligning kjøper kun 40 prosent av cruiseturistene opplevelsespakker om sommeren.
Økt flytrafikk
Også i luftrommet er det mer trafikk til og fra Tromsø, og Nord-Norge.
Tromsø lufthavn hadde 17.972 utenlandsreisende innom flyplassen i sommer. En trafikkøkning på 11 prosent fra samme måned i fjor.
- Les også:
Harstad/Narvik Lufthavn hadde 7.530 utenlandsreisende innom, en økning på over 50 prosent.
I perioden 1. januar til og med 12. august kan Tax Free-butikken på Tromsø Lufthavn melde om en handelsøkning på 40 prosent i forhold til i fjor.
Behov for utvidelser
Samtidig er det ingen tvil om at lufthavnene har store behov for utvidelser.
Ordfører i Tromsø, Jens Johan Hjort, har lenge vært tydelig på at byens flyplass trenger et løft.
– Den tilbakemeldingen vi får fra turistene går for det meste på kapasiteten. De ønsker flere avganger til og fra Tromsø, noe som også kan relateres til det omtalte behovet for å bygge ut flyplassen, sier Trond Øverås i Visit Tromsø-regionen.
I Nasjonal Transportplan er det planlagt å bygge ut terminalen på Tromsø lufthavn i tidsrommet 2019–2021.
– Vi er allerede i gang med en plan for å utnytte arealet på flyplassen bedre. Når vi kommer til 2019 skal vi bygge ut en ny terminal, som mest sannsynlig blir en kombinert terminal for utenlands- og innenlandsreiser, sier divisjonsdirektør i Avinor, Margrete Snekkerbakken.
Det skal også jobbes med å få flere oppstillingsplasser for fly på Langnes.