I dag ble en rekke trailere parkert av Statens vegvesen i Kivilompolo, på grensa mellom Finland og Norge, ved hjelp av metoden.
Kent Erik Sørlie er vogntogsjåfør for attende året på rad. Likevel ønsker han vegvesenets nye verktøy velkommen. Han har mange ganger opplevd at kolleger slurver med sikkerheten.
– Det verste som kan skje er jo at en eller annnen får sleng på hengeren og treffer en motgående bil. Da vil det bli en dødsulykke, sier Sørlie.
Han frykter liv kan gå tapt når sikkerhet stadig må vike for økt konkurranse og prispress i bransjen. Og stadig er det de utenlandske sjåførene som slurver, sier han.
– Bilene deres er ikke utrustet for norske forhold. De er rimeligere selvsagt, og klarer ikke å trekke den tunge lasten på glatt vinterføre.
Selv mener han å ha lagt en halv million kroner mer i sikkerhet, enn det han ofte ser på utenlandske vogntog. Nå håper han vegvesenet bokstavelig talt kan sette en stopper for de som ødelegger for andre i trafikken, slik at de fremover kan konkurrere på like vilkår.
- Les også:
- Les også:
– Skremmende dårlig utrustet
– Nå kan vi velge å bruke hjullås på kjøretøy slik at de ikke kan kjøre videre med dårlige dekk, eller annen elendig utrustning, sier senioringeniør Sten-Kristian Berg i Statens vegvesen.
Denne uken har Statens vegvesenet gjennomført flere store kontroller av vogntog, ved Kivilompolo grensestasjon mellom Kautokeino i Finnmark og Finland.
– Jeg synes det er skremmende. Vi snakker om vogntog på 50-60 tonn, som er opp mot 20 meter lange. Det er et skadepotensial som er formidabelt med spesielt den dekkutrustningen vi ser på noen av de kjøretøyene vi i dag har gitt kjøreforbud, snudd, eller sendt ut av Norge, sier seksjonssjef i Statens vegvesen Jørn Simonsen.
Totalt har seks sjåfører fått forbud mot å kjøre videre i løpet av kontrollen de siste dagene. Noe av det verste vegvesenet har sett var en tilhenger der dekkene var så nedslitt at metallet var synlig gjennom gummien.
På et annet vogntog hadde en sjåfør bygget et provisorisk bord oppe på dashbordet, slik at det var til hinder for sikt og sikkerhet.
– Det representerer en like stor risiko for at noe skal skje, som med dårlige dekk og kjettinger. Han blir stående her til han har fjernet det, sier seksjonsleder Jørn Simonsen i Statens vegvesen.
Han bekrefter at det i større grad er hos utenlandske vogntog og sjåfører at man finner feil eller mangler i vinterutrustning.
- Les også:
- Les også:
Håper på rettferdig konkurranse på veiene
– Vi håper jo at vi slipper å låse biler fast med hjullåsen. Men slik det er i dag finner vi stadig forhold ved bilen som er en trussel for trafikksikkerheten. Det kan gå på dårlige dekk, manglende kjettinger, ulovlig kabotasje (ulovlig transport av utenlandske kjøretøy i Norge), eller for eksempel dårlige bremser, sier Simonsen.
Yrkessjåfør Kent Erik Sørlie håper å se færre kolleger med elendig utstyr på veiene fremover, til det beste for både egen og andres sikkerhet.
– Det blir også mer rettferdig for oss. Hvis de som slurver presses til å investere i riktig utstyr for å få kjøre her, vil vi også få en bransje der man konkurrerer på like vilkår, sier Sørlie.