Hopp til innhold

Uten Lena og kollegene stopper Norge

Vintrene her til lands er lange og det samme kan avstanden til naboen være. Vi er avhengige av dem som holder veier åpne og farbare, men hvem er de egentlig?

Lena brøyt i vei

Å holde skiltene fri for snø er en av oppgavene til følgebilsjåfør Lena Berg.

Foto: Tor Even Mathisen / NRK

Dette skal NRK prøve å finne svaret på i dokumentarserien «Brøyt i vei». Serien vil finne ut hvem brøytebilsjåførene i Norge er, og hvorfor de har valgt og liker jobben sin. Stein Eivind, Lena og Hans er blant dem som kjemper en evig kamp mot naturkreftene på hver sin fjellovergang i Finnmark.

Finnmark er det fylket i Norge som har de største utfordringene om vinteren. Veistrekningene er lange, øde og de polare lavtrykkene kommer som perler på en snor. Alt av varer, post og tjenester kommer via landveien.

For befolkninga i Finnmark er veiene hovedpulsåra. Å være brøytesjåfør her er ikke bare et yrke, men en livsstil.

Landets mest ekstreme veistrekning?

Hans brøyt

Hans Josefsen kjører brøytebil på det som kan være landets mest ekstreme veistrekning.

Foto: Tor Even Mathisen / NRK

Fv. 888 Bekkarfjord – Hopseidet er en gjenganger i trafikkmeldingene om vinteren.

Veien er ofte kolonnekjørt eller stengt, og for dem som bor i Kjøllefjord, Mehamn eller Gamvik er den eneste forbindelse til fastlandet. Her har Hans Josefsen vært brøytebilsjåfør i 7 år

– Når det er storm er det tøft. Det er mange som har prøvd seg her som brøytesjåfør med kort karriere, dessverre, sier Hans Josefsen.

Som brøytebilsjåfør er det Hans som må avgjøre om veien skal stenges, kolonnekjøres eller holdes åpen. Tar han feil avgjørelse kan det få katastrofale følger.

Se teaser fra TV-serien her:

Brøyt i vei

Omvei på 50 mil

Fv. 98 Ifjordfjellet er en viktig fjellovergang i Øst-Finnmark. På folkemunne går veien under kallenavnet «Cowboyfjellet», fordi det er så værhardt og veistandarden dårlig.

For befolkningen i Lebesby og Gamvik kommune som er avhengig av varer og tjenester i Tana, betyr stenging av Ifjordfjellet at de må kjøre en omvei på 50 mil. Her jobber Lena Berg som følgebilsjåfør.

Hun har ansvar for å koste alle skilt fri for snø, se til at det er nok veistikker langs veien, og kjøre bakerst i alle kolonner.

brøytebil nordkapp

Brøytebil under nordlyset på Nordkapp-platået.

Foto: Tor Even Mathisen / NRK


Karrieren som følgebilsjåfør startet ved en tilfeldighet. Egentlig driver Lena Ifjord Fjellstue, men trengte ekstrainntekter på vinteren.

– Jeg spurte han som har brøytekontrakten på Ifjordfjellet om han hadde bruk for en pysete følgebilsjåfør, og det sa han at han hadde. Så da begynte jeg å kjøre følgebil, sier hun.

Jobben som følgebilsjåfør gav ikke bare Lena økte inntekter, hun traff også brøytebilsjåføren John, som hun i dag er samboer med.

For «på hau» med brøytebilen

Stein Eivind Løvland

Stein Eivind Løvland satser alt på å starte sitt eget brøytebilfirma.

Foto: Tor Even Mathisen / NRK

Stein Eivind Løvland har alltid drømt om å kjøre brøytebil. Med økonomisk hjelp fra familien, startet han opp eget firma som 21 åring.

Firmaet har 3 ansatte og ansvaret for brøytinga på E69 mellom Honningsvåg og Nordkapp. Å starte eget firma er alltid forbundet med økonomisk risiko. I Stein Eivinds tilfelle vil ikke en konkurs bare gå utover han personlig, men også familien.

Drømmen hans holdt på å gå i knas allerede første vinteren, da for han «på hau» med brøytebilen. Brøytebilen fikk store skader i utforkjøringen, men heldigvis brukte Stein Eivind bilbelte og kom fra ulykken uten skader. Ulykken har gjort Stein Eivind oppmerksom på hvor små marginer er.

– Man må ikke ha en negativ holdning til det man gjør, man må være positiv. Jeg har fått min drøm oppfylt, sier han.

Nesten som ekstremsport

Teamet fra NRK i Tromsø fikk et sjokkartet møte med vinteren i Finnmark. Naturen er spektakulær, men også nådeløs.

– Vi viste det kom til å bli ekstremt, men ikke så ekstremt, sier prosjektleder Mari Bjørnsdatter Knudsen.

Allerede på første reise til Ifjord ble teamet værfaste på grunn av stengte veier i hele Finnmark. Det ble heller ikke siste gang været stoppet NRKs opptak.

– Vi fikk virkelig følt på huden hvor viktig jobben til brøytemannskapene er. Uten dem stopper Norge!

Første epsiode går på NRK1 30. desember klokka 20.25.

Brøytebil Finnmark

Finnmark er det fylket med de største trafikkutfordringene om vinteren.

Foto: Jan Benkholt

Flere nyheter fra Troms og Finnmark