Hopp til innhold

– Innleide flygere truer flysikkerheten

Kontraktsflyvere er redde for å være borte fra jobben, og de er redde for å bli sett på som vanskelige, mener generalsekretær Sigurd Løkholm i Norsk Flygerforbund.

Piloter i lufta

En av tre europeiske flyvere sier deres ansettelsesforhold påvirker hvilke beslutninger de tar. Bildet viser flyvere om bord på et norsk innenriksfly, og har ingen direkte sammenheng med funnene i rapporten.

Foto: Rune A. Hansen / NRK

– Livet som kontraktsflyger er slitsomt. Det er få som tør innrømme åpent at de har gjort feil eller gått på jobben mens de var syke, men vi hører det i krokene, sier Løkholm til NRK.

En fersk rapport viser at så mange som 34 prosent av flygerne uten fast jobb i en stor europeisk undersøkelse blant 6000 ansatte i flyselskapene, oppgir at deres ansettelsesforhold påvirker beslutningene de må ta. Et eksempel er hvorvidt de føler seg skikket til å fly.

Kontraktsflygere er redde for å være borte fra jobben, og de er redde for å bli sett på som vanskelige.

Sigurd Løkholm, generalsekretær i Norsk Flygerforbund
Sigurd Løkholm

Sigurd Løkholm i Norsk Flygerforbund sier kontraktsflyvere er redde for å være borte fra jobben.

Foto: Norsk Flygerforbund

Generalsekretær Sigurd Løkholm i Norsk Flygerforbund sier han ikke er i tvil om sammenhengen mellom ansettelsesforhold og flysikkerhet, og mener denne rapporten bekrefter det.

Redde for å være syke

– Tilknytningsformen påvirker helt klart sikkerheten. Kontraktsflygere er redde for å være borte fra jobben, og de er redde for å bli sett på som vanskelige, sier Løkholm.

Flygerne frykter ifølge ham at den gode rapporteringskulturen for å melde fra om egne feil uten å frykte straff, skal undergraves av at flygere ikke føler jobbsikkerhet.

På jobb med feber

Anders Underthun

Flyvere uten fast jobb syns det er vanskeligere å melde seg syke, sier Anders Underthun ved Arbeidsforskningsinstituttet.

Foto: AFI/HIOA

Anders Underthun ved Arbeidsforskningsinstituttet ved Høyskolen i Oslo og Akershus har forsket på liberaliseringen av luftfarten.

Han sier det virker sannsynlig at kontraktsflygere kan ha en høyere terskel for å melde fra om begåtte feil eller sykdom fordi det er stor konkurranse om jobbene.

– Flyvere som møter på jobb med for eksempel feber er jo noe som kan påvirke blant annet oppmerksomheten, sier han.

Les hele rapporten her, eller last ned: Atypical Employment in Aviation

Les også: Flyverstreiken vil endre norsk arbeidsliv, tror eksperter

AKTUELT NÅ