Hopp til innhold

– Kan ikke erstatte Suss med dagens tilbud

Fastlege Ole Rikard Haavet har forsket på ungdomshelse i 20 år. Han mener det ikke finnes noen tjenester som i dag kan erstatte arbeidet til nylig nedlagte Suss-telefonen. Han får støtte fra flere hold.

Suss-telefonen

LEGGER PÅ RØRET: Etter 27 år med pinlige spørsmål om kjønnssykdommer, sex og seksualitet får ikke lenger Suss-telefonen penger til å opprettholde sin seksualveiledning for ungdom.

Foto: Skjermdump / Suss.no

– Det er trist at de legges ned. De har holdt et veldig høyt faglig nivå, og det finnes ikke noe liknende lavterskeltilbud til denne aldersgruppa, sier Haavet til NRK.

Han har spesialisert seg på ungdom som er i risikosonen, og kjenner godt til

Ole Rikard Haavet

– Suss når ut til sårbar ungdom, som ikke tør å gå andre steder eller har voksne å snakke med, mener lege og forsker Ole Rikard Haavet.

Foto: Anders Leines / NRK

Suss-telefonens arbeid gjennom de siste 27 åra. Fredag ble imidlertid seksualopplysningstjenesten lagt ned.

Årsakene er at Helsedirektoratet mener de koster for mye, ikke lenger er så viktig for dagens ungdom, og at det har kommet andre tilbud til ungdom som dekker opp for Suss´ rolle.

– Det er ikke noe alternativ tjeneste til Suss, etter min mening. Verken Klara Klok eller Ung.no kan måle seg med Suss-telefonens kvalitet og direkte måte som de henvender seg til ungdom på.

– Suss når ut til sårbar ungdom, som ikke tør å gå andre steder eller har voksne å snakke med, sier Haavet.

Han mener de nye nettjenestene er fjernere fra ungdom, og appellerer mer til de ressurssterke.

– Det kan godt tenkes at suss må tenke nytt, men da må de få midler til å jobbe for å justere seg, sier han.

Rammer også lege- og psykologistudentene

Ifølge legen får nedleggelsen også konsekvenser for lege- og psykologistudenter, som hittil har kunnet få nyttig erfaring med å kommunisere med ungdom ved å jobbe for Suss-telefonen.

– Det er kjempeviktig at de får trening i å snakke med de unge og erfaring fra ungdomsmedisin. Disse ungdommene er de mest utfordrende på snakke med, og jeg kjenner ikke til andre fora som gir lege- og psykologistudentene denne treningen. Det er ingen tvil om at studentene drar nytte av denne erfaringen seinere i sin virksomhet som leger og psykologer, sier Haavet.

Jesper Høva

– Suss er kanskje den viktigste samarbeidspartneren vår. Kollegaene mine som har jobbet der sier de får et unikt innblikk i situasjonen til sårbar ungdom, sier legestudent Jesper Høva, som leder foreninga Medisinernes seksualforening.

Foto: MSO

Forskeren får støtte av legestudent Jesper Høva, som også er leder for Medisinernes seksualopplysning (MSO). Han sier studentene har samarbeidet med Suss siden oppstarten.

– Det er kjempesynd at Suss legges ned. De hjelper tolv tusen i året. Det er rart at myndighetene prioriterer å legge ned noe som fungerer, sier legestudenten.

Han sier Suss-arbeidet gir mulighet til en-til-en-dialog og langtidsoppfølging, i motsetning til annet praksisarbeid blant legestudenter i MSO der de stort sett møter grupper og klasser når de skal formidle seksualopplysning.

– Suss er kanskje den viktigste samarbeidspartneren vår. Kollegaene mine som har jobbet der sier de får et unikt innblikk i situasjonen til sårbar ungdom. I og med at tjenesten er anonym, gratis og lavterskel, kommer de mest personlige spørsmålene frem, som folk ikke tør å ta opp med venner og fastleger. De slipper å sitte ansikt til ansikt med noen, sier Høva.

– Mange unge kommer til å savne Suss

Tjenestene Klara Klok og Ung.no er noen av tilbudene som Helsedirektoratet peker på skal overta Suss-telefonens veiledningsrolle. Røde Kors driver også en hjelpetjeneste på telefon, Kors på halsen, hvor barn og unge kan ringe inn.

Beate Aas

– Det er synd at Suss-tjenesten blir borte. Nå må vi sørge for å ivareta ungdommenes behov på best mulig måte, sier redaktøren for Ung.no, Beate Aas.

Foto: Bufdir

– Suss var en veldig god tjeneste til ungdom, og jeg tror mange kommer til å savne den når den blir borte. Det er viktige henvendelser de har tatt imot, og vi har vært i kontakt med ungdommer som er veldig godt fornøyd med svarene de fikk av Suss, sier Beate Aas, redaktør for Ung.no.

Hun sier Ung.no har hatt et godt samarbeid med Suss gjennom flere år.

– Både vi og Klara Klok ivaretar noe av de samme tilbudet for ungdom, men vi tilbyr ikke samme tjenester som Suss-telefonen gjør i dag. Vi har mye informasjon, fakta, gode artikler og avstemninger som handler om sex, kropp og samliv. Hos Klara klok svarer helsepersonell på spørsmål skriftlig, men det er kun skriftlige henvendelser, påpeker Aas.

Til Klara Klok kan ungdom sende inn skriftlige spørsmål til helsepersonell. Svarene er gratis, anonyme, men tar opptil en uke.

– Svartiden blir lenger enn om man ringer inn. Generelt sett skulle vi jo ønske at vi kunne gi svar raskest mulig, slik man har muligheten til over telefon.

– Kan dere erstatte Suss-telefonen?

– Det er viktig at ungdom får veiledning i spørsmål om sex og samliv. Spørsmålet blir hvordan vi skal dekke inn ungdommens behov med de tilbudene som finnes. Det er synd at tjenesten blir borte. Nå må vi sørge for å ivareta ungdommenes behov på best mulig måte, sier redaktøren for Ung.no.

(Artikkelen fortsetter etter videoen)

NRK spurte ungdom om de kjente til hjelpetelefonen som nå er lagt ned.

Mange av ungdommene som NRK har snakket med, har aldri hørt om ungdomstjenesten som nå legges ned.

– Viktigste at de har mulighet til å ringe noen

Kristin Sofie Waldum

– Slike tilbud som Suss- telefonen er et godt supplement til helsetjenesten siden de tilbyr svar på telefon og sms, sier Kristin Sofie Waldum, leder i Landsgruppen av helsesøstre.

Foto: NSF

Ifølge Landsgruppen av helsesøstre (NSF) opplever de ofte at tilbud til ungdom får liten prioritet.

– Skolehelsetjenesten og helsestasjon for ungdom, er mange steder for lite til stede for ungdom, selv om intensjonen med tjenesten er lav terskel. Skolehelsetjenesten burde være åpen hver dag. Slike tilbud som Suss- telefonen er et godt supplement til helsetjenesten siden de tilbyr svar på telefon og sms, sier Kristin Sofie Waldum, leder i NSF.

Hun mener fordelen med Suss er at man kan ringe og få svar fra fagpersoner.

– Vi ser at det finnes liknende tilbud i dag som Ung.no, Mental Helse og Klara Klok, og at det kan være behov for å samle disse tjenestene og se tilbudet til ungdom i en sammenheng. Det vi synes er viktigst er at man opprettholder et tilbud der de unge kan ringe fagpersoner på telefon og sms.

Waldum mener det er viktig at det finnes denne type tilbud i tillegg til helsetjenesten.

– Ungdom lever i nuet. Det funker derfor dårlig med tjenester med lite tilgjengelige åpningstider, begrunner hun.

Suss-telefonen

Leger, psykologer og studenter i medisin og psykologi svarte på telefon og sms fra ungdom hos Suss-telefonen.

Foto: Suss

AKTUELT NÅ