Hopp til innhold

– Stadig vanskeligere å være bevisst forbruker

Nye reklameformer og uklare grenser mellom markedsføring og informasjon gjør det vanskeligere for folk å skille mellom hva som er rein reklame og ikke, sier forbruksforsker.

Skjermdump

GLIR OVER I HVERANDRE: Forbrukerombudet ga Elkjøp refs for å ha gitt bort gratisprodukter mot å skrive produktomtaler på nettsidene deres. De mente det var skjult reklame. Elkjøp har nå endret på systemet, slik at de merker med rød ramme og tekst på omtalene der anmelder har fått noe gratis. Illustrasjonen ovenfor er satt sammen av ulike skjermdumper hentet fra Elkjøps nettside og Facebook-side.

Foto: Skjermdump

– Tendensen i dagens samfunn er at markedsføringen glir ut i alle kanaler, og at det er uklare overganger mellom redaksjonelt innhold og reklame. Det blir vanskeligere å avsløre hva som er rein markedsføring, og ikke, sier Dag Slettemeås, som er forsker ved Statens institutt for forbruksforskning (Sifo).

Han sier praksisen der selskaper gir bort gratisprodukter mot at folk skriver en omtale av produktet, er et eksempel på dette. Forbrukerombudet reagerer kraftig på praksisen, og ønsker å stanse det de kaller for skjult reklame blant norske bedrifter.

Dag Slettemeås

– KREVENDE Å AVSLØRE REKLAME: – Det å navigere som en kompetent og informert forbruker i dagens markedsføringslandskap er krevende. Forbrukeren må hele tida læres opp til at dette også er en ny type markedsføring blant hundrevis av andre, sier Sifo-forsker Dag Slettemeås.

Foto: SIFO

– Faren kan være at vi ikke forstår at slike sponsede omtaler er et markedsføringsbudskap, og at vi stoler helt og blindt på den informasjonen. Mange ønsker informasjon om produkter, men det må være tydelig for forbrukeren hvor denne type informasjon kommer fra, sier forskeren.

Viktig for både forbrukere og selgere

Ifølge Slettemeås har forbrukerne tradisjonelt høy tillit til andre forbrukeres vurderinger når det er snakk om å kjøpe et produkt, og at forbrukeromtaler er blitt veldig vanlig.

– Det å fremstå positivt i forbrukernes omtaler har derfor blitt veldig viktig for dem som selger produktene også, sier han.

Forskeren peker på at det problematisk dersom aktørene som legger ut omtaler på nett kan redigere bort negative omtaler, eller det kan komme personer fra bransjen selv som legger ut egne vurderinger, og prøver å fremstå som forbrukere.

– Dette har blitt oppdaget ved flere anledninger, og kan føre til en voldsom tillitskrise dersom forbrukerne oppdager at kommenteringssystemet blir misbrukt. Det er også en del av den nye makta, at avsløringer kommer fort ut, poengterer Slettemeås.

Tror mange vil gripe sjansen til å si mening

På tross av Forbrukerombudets bekymring for at man ikke skriver ærlige omtaler hvis man sponses med et gratisprodukt, tror forbruksforskeren at slik produktsponsing kan slå ut begge veier.

– Det er klart det er fristende når man får produkter å omtale produktene på en positiv måte, kanskje for å få muligheten til å bli spurt igjen, men samtidig så tror jeg mange forbrukere vil gripe muligheten til å omtale produktet akkurat som de ønsker for å demonstrere den makten de har, sier Slettemeås.

Han sier forbrukervurderinger er et sterkt tillitsbasert informasjonssystem.

– Det er vel også en antatt frykt for å bli avslørt av sine egne, de andre forbrukerne, så det skal ikke så veldig mange positive omtaler til før man blir avkledd som bransjens mann eller kvinne, så tillitsbiten gjelder også fra forbrukernes side.

– Må hele tiden læres opp

Han sier kravene til markedsføringskompetansen hos folk flest øker i takt med nye, kreative reklameformer.

– Det å navigere som en kompetent og informert forbruker i et slikt markedsføringslandskap er krevende. Forbrukeren må hele tida læres opp til at dette også er en ny type markedsføring blant hundrevis av andre, sier Slettemeås.

– Det er også vanskelig for tilsynsmyndigheten som skal avsløre skjult markedsføring. Det blir stadig vanskeligere å opprettholde et tydelig skille, så man kjemper en vanskelig kamp her, sier han.

AKTUELT NÅ