Hopp til innhold

Atle fikk jobb gjennom «Tinder»-app for arbeidslivet

Atle Gravdal fikk drømmejobben gjennom den norske rekrutteringsappen Jyb. Ekspert mener liknende tjenester er rekrutteringsbransjens fremtid.

Atle Gravdal i AYR AS

FRA JYB TIL JOBB: Atle Gravdal ble fast ansatt etter å ha søkt jobb via ny norsk app.

Foto: AYR AS

Appen Jyb fungerer slik at du sveiper mellom arbeidsgivere (eller arbeidstakere). Høyre er ja, mens venstre er nei. Får du match kan du starte en dialog og avtale et møte (se faktaboks).

For Atle Gravdal ble dette en suksessoppskrift. Allerede 24 timer etter han lagde profil var han i kontakt med flere arbeidsgivere.

Og siden starten av august har han jobbet i det han betegner som drømmejobben. Som account manager i IT-bedriften AYR AS. Fra han matchet med bedriften til han hadde fått jobb, tok det ti dager.

– Dette ble veldig riktig for meg. Jeg kom raskt i direkte kontakt med de som ansetter og det opplevdes mer personlig, sier han.

Enklere rekruttering

Daglig leder Bjørn Sjøstrøm i AYR AS, som ansatte Atle, forteller at de først tenkte at å rekruttere via en sånn app var overfladisk og tullete. Likevel valgte de å teste det ut.

Som et lite IT-selskap har AYR begrenset med ressurser på rekruttering. Sjøstrøm forteller at det tar lang tid å lese gjennom alle søknader og gi et godt, profesjonelt svar tilbake. Å forenkle den prosessen har mye å si.

– Det vil jo bare komme nye måter å rekruttere på. Tar man ikke disse innover seg, blir man fort gammeldags. Andre metoder er mer opptatt av erfaring og bakgrunn, men det er også viktig at personen passer inn. Jyb er åpenbart inspirert av en annen type app, men det er litt det samme å lykkes i arbeidslivet som i andre steder. Man må matche som mennesker, sier Sjøstrøm og hinter til sjekkeappen Tinder.

AYR AS

GJENGEN: Det er viktig at man matcher rent personlig, mener gjengen i AYR AS. Her ved account manager Atle Gravdal, daglig leder Bjørn Sjøstrøm og kommunikasjonssjef Simen Andre W. Olsen.

Foto: AYR AS

Tinder-inspirert

Og i bruken har Jyb flere likheter med sjekkeappen Tinder, som også tar i bruk sveip og match som virkemiddel. Men gründerne bak appen Dan Mario Røian og Joachim Gustavsen vil ikke sammenlignes for mye med den populære sjekkeappen.

– Det som er bra med Tinder er at det er enkelt å vise interesse. Man kan ikke beslutte om man ønsker en jobb eller ansatt via et papir. Målet med Jyb er å forenkle prosessen og at det skal være lett å komme i kontakt med hverandre, sier Røian.

Siden lanseringen i mars har nesten 2500 personer tatt i bruk appen, samt 400 bedrifter med 60 stillingsannonser. Minst tre selskaper har ansatt en eller flere gjennom appen, har Jyb-gründerne fra Halden fått tilbakemeldinger om.

Joachim Gustavsen og Dan Mario Røian i Jyb

GRÜNDERE: Joachim Gustavsen og Dan Mario Røian står bak rekrutteringsappen Jyb.

Foto: Willy Hage / NRK

«Fremtiden»

Leder Tim Rosenkilde for Arbeidslivsressurs Norge mener appen kan bidra til å gjøre jobbsøking enklere og redusere rekrutteringsprosessen betraktelig. Normalt tar en rekrutteringsprosess fra 2-4 måneder.

– Man er avhengig av moderne plattformer som tillater enklere kommunikasjon og bedre informasjonsflyt. Dette er fremtiden. Denne typen teknologi vil endre premissene for jobbsøking, sier han, og sammenligner Jyb med Teslaen - som tok markedet med storm.

Samtidig er Rosenkilde bekymret for at appen kan bidra til å favorisere ekstroverte mennesker. De som byr på seg selv og har lett for å bli sett og hørt.

– Nå som teknologien vil kunne vise arbeidsgivere søkerens liv i sosiale medier, vil dette kunne tippe vektstangen enda mer over i de ekstrovertes favør. De introverte er like verdiskapende for en bedrift, men får dessverre ikke den oppmerksomhet som de trenger.

Hodejeger kritisk

Hodejeger Trine Larsen er kritisk til appen, og mener den ikke tilfører noe spesielt eller nytt i rekrutteringsarbeidet. Den blir bare en ny bunke med cv-er, men kan være et nyttig verktøy om man bare kjapt skal ha tak i en ufaglært person.

Trine Larsen

KRITISK: Hodejeger Trine Larsen er kritisk til en app som fokuserer så mye på utseendet.

Foto: Hammer & Hanborg

Selv om hun ønsker alt som kan bidra til å gjøre rekrutteringsarbeid enklere velkomment, er hun bekymret for trynefaktoren ved en slik løsning. Denne appen fokuserer ekstremt på utseende og lite på hva du historisk har gjort, mener hun. Den sier ingen ting om personlige egenskaper eller hvilket potensial du har i fremtiden.

– Det er ingen hemmelighet at pene mennesker lettere får jobb. Appen blir et fint verktøy til å styrke dette videre. Personlig har jeg ikke noe imot en slik app, men til å finne de beste hodene til fremtidens jobber er nok ikke dette det beste verktøyet, sier hun.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger