Hopp til innhold

Derfor fikk Telenor problemer

– Vi kan ikke garantere at det ikke skjer feil igjen, sier Berit Svendsen, administrerende direktør i Telenor Norge.

Berit Svendsen, administrerende direktør i Telenor Norge

BEKLAGER: Berit Svendsen må svare for at tre millioner kunder var uten mobildekning i to timer i går.

Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

I drøye to timer i går, fra 19.20 til 21.34, var tre millioner telenorkunder over hele landet uten mobildekning da Telenor fikk problemer med nettet sitt.

Feilen skjedde da Telenor skulle oppdatere en base torsdag kveld. Under oppgraderingen ble noen filer slettet, filer som bidrar til at kundene får logget seg på nettet.

– Oppgradering av nettet er en jevnlig aktivitet for oss. Kundene øker datatrafikken hvert år og vi er midt i et teknologiskifte som fører til at vi må gjøre endringer, sier Svendsen.

Telenor måtte sette systemet tilbake til hvordan det var før oppgraderingen for at nettet skulle opp å gå igjen.

– Vi har jobbet i hele natt med å analysere og sikre at ikke andre ting har gått galt også, sier Svendsen.

– Alvorlig galt

Post- og teletilsynet er krasse i sin kritikk av Telenor og er klare på at dette kommer til å få konsekvenser.

Torstein Olsen

REAGERER STERK: Torstein Olsen mener Telenor har sviktet og ikke vært oppmerksomme nok.

Foto: Odd Rømteland / NRK

– Nå skal vi gå gjennom og vurdere risiko- og sårbarhetsanalysene, ikke bare til Telenor, men til alle de største tilbyderne. Vi skal også føre tilsyn hos de største tilbyderne og følge opp konkret det Telenor her har gjort, sier Torstein Olsen, direktør i Post- og teletilsynet

Han kaller gårsdagens situasjon for alvorlig.

– Telenor har igjen hatt behov for å oppgradere nettet sitt og det ender med at tre millioner er uten dekning. Telenor har ikke vært oppmerksomme nok og det er forferdelig når folk er så avhengig av mobil kommunikasjon. Det er alvorlig galt, sier han

– Her har de satt i gang oppgraderingen uten å følge med på hva som skjer. De kan ikke bare sette det i gang og gå og se på TV.

Telenor-ledelsen brukte Netcom

Tilbake til Telenor og Svendsen. De vil nå bruke noen dager på komme med en fullstendig analyse av hva som forårsaket feilen.

Kan det skyldes en menneskelig feil?

– Det vil jeg ikke spekulere i, svarer Svendsen.

– Var det en stor oppgradering?

– Nei, i utgangspunktet var det ingen stor oppgradering.

– Hva sier dette om sårbarheten til Telenors systemer?

– Sårbarheten i samfunnet øker i forhold til ekstremvær og cyber-aktivitet. Det er mye ny teknologi som gjør at vi jevnlig må oppgradere nettet. Nå skjedde det dessverre en feil, men vi har full fokus på sikkerhet og beredskap og har utarbeidet en kriseledelse som fungerte godt denne gangen.

– Kommer det til å skje igjen?

– Vi lærer av denne feilen, men vi kan ikke garantere at det ikke skjer feil igjen. Fordelen nå var at fastnettet fungerte og det var mulig å ringe nødnumrene.

Ledelsen i Telenor har krisetelefoner og brukte nettet til konkurrent Netcom for å kunne ha kontakt med hverandre i går kveld, i tillegg til fasttelefoner og mail på fastnett.

– Ingen stor problemer

Laster Twitter-innhold

Denne Twitter-meldingen la operasjonssentralen i politiet ut da Telenors mobilnett-problemer startet.

– Det er ingen indikasjoner på at dette har skapt store problemer for politiet. Både nødnett og nødnummer 112 fungerte, sier kommunikasjonsrådgiver i politidirektoratet Tonje Torsgard.

– Men operasjonssentralen skrev på Twitter at de ikke visste om det ville påvirke nødnumrene?

– Det kan skyldes at man i startfasen ikke hadde den fulle oversikten. Som mange fikk med seg opplyste Telenor om at det var mulig å ringe 112 ved å ta ut sim-kortet, sier hun.

AKTUELT NÅ