Selv om Fremskrittspartiet ser ut til å ha vunnet frem med skatte- og samferdselspolitikk i årets statsbudsjett, skuffer partiet på de fleste av merkesakene sine.
– Likevel kan partiet slippe unna den verste kritikken fra kjernevelgerne, mener Frank Aarebrot, professor i statsvitenskap.
Et budsjett uten Frp-profil
Finansminister Siv Jensen la i formiddag fram et utypisk Frp-budsjett hvor flere valgløfter forsvant i løse lufta:
- Bensin- og dieselavgifter øker med 2,5 prosent
- Bilavgiftene øker 2,5 prosent
- Alkohol- og tobakksavgiftene øker med 2,5 prosent
- NRK-lisensen øker med 78 kroner
- U-hjelpen er rekordhøy
- Det brukes mer penger på flyktninger enn noen gang
- Bompengene øker
– Det er bemerkelsesverdig at Frps talsmann i debatten etter fremleggelsen av årets statsbudsjett, valgte å bruke all tid på å fremheve at gifte pensjonister får beholde mer av pensjonen. Det tyder jo på at det ikke var så mye annet gledelig der, sier Aarebrot til NRK.
Siv Jensen er ikke enig i at budsjettet er for lite farget av Frp.
– Snarere tvert imot, vi reduserer skattenivået og bygger flere sykehjemsplasser. Dette er Frp-politikk, sier finansministeren.
Aarebrot mener at finansministeren kan ha satset på at også partiets kjernevelgere har såpass kriseforståelse at de ikke vil gjøre opprør.
– Hun gambler på at partiets egne velgere vil forstå, slik som de rødgrønne velgerne forsto at Jens Stoltenberg ikke kunne innfri alle løfter da finanskrisen slo til i 2008, sier han.
– Siv gambler ikke
Frank Willy Djuvik, fylkesleder i Sogn og Fjordane Frp, mener teorien til Aarebrot ikke stemmer.
– Siv Jensen gambler ikke. Hun vet at velgerne er opptatt av avgiftene, og jeg er helt sikker på at hun jobber på spreng for å få ned disse i neste budsjett, sier Djuvik.
Han er ikke redd for at partiet mister velgere.
Bompenger
Å fjerne bomstasjoner var en av flaggsakene til partiet før valget i 2013. Åtte har blitt stengt, men ni nye er åpnet og to utvidet siden starten av 2014.
– Vi har derimot fått gjennom en bompengereform som gjør det billigere å passere mange plasser og gjør bruken av bompengene mer effektiv, sier Siv Jensen.
I 2014 betalte norske bilister 8,5 milliarder kroner i bompenger, en halv milliard kroner mer enn i 2013, og Vegdirektoratet venter en fortsatt økning i 2015 og 2016.
Men samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen mener skuta er i ferd med å snu.
For selv om bompengelånene som skal tilbakebetales av bilistene steg i 2014 og 2015, viser et anslag for 2016 at det kan gå mot en nedgang.
– Det er tidligere vedtatte bompengeprosjekter som gjør at innkrevingen har økt selv etter regjeringsskiftet. Men sakte, men sikkert, snur skuta, sier han.
En mulig baktanke
En mulig forklaring på det moderate Frp-avtrykket i budsjettet, kan være viljen til å få gjennom den nye skattereformen, mener Aarebrot.
– Det er ikke tvil om at det vil være en fjær i hatten for Erna Solberg om hun får gjennom et bredt skatteforlik i Stortinget. Det kan ha dempet lysten til å legge fram et provoserende budsjett, sier han.