Oslo havn kaller det «verdens dyreste lunsj» - en tariffestet rett som bryggearbeiderne har til å spise samtidig.
Samspisingen fører til at skipskranene må stå stille i 45 minutter seks ganger i døgnet, og Oslo havn har jobbet hardt over lengre tid med å få ordningen fjernet.
NRK har fått tilgang til et hemmelig notat der havnestyrer diskuterer strategier for å kvitte seg med felles matpause og andre rettigheter.
- LES OGSÅ: NTF hevder havnestreik kan vare i årevis
– Ren fagforeningsknusing
En av strategiene kalles «obstruksjonsveien» og handler om hvordan Oslo havn kan presse bryggearbeiderne til å gi seg.
– Vi ble veldig overrasket da vi fikk tak i et dokument som går ut på ren fagforeningsknusing, sier første nestleder Lars Johnsen i Norsk Transportarbeiderforbund.
I notatet skriver Oslo havn hvordan de kan sørge for at det blir mindre arbeid for bryggearbeiderne, og at de kan presse frem en forhandlingsløsning ved å stoppe overtidsarbeid.
– Det er helt tydelig at det er arbeidsgiver som tilskynder til en konflikt som vi ønsket å løse forhandlingsveien, sier Johnsen.
Vil fjerne 100 år gammelt monopol
Bryggearbeidernes rolle har vært gjenstand for munnhoggeri og konflikt ved flere norske havner denne høsten, med store protester både i Risavika utenfor Stavanger, i Mosjøen og i Tromsø.
- LES OGSÅ: Havnearbeidere sympatistreiker i Mosjøen
- LES OGSÅ: Krangler om sjørøveri og sosial dumping i Risavika
Stridens kjerne er en rammeavtale mellom LO og NHO som gir bryggearbeiderne organisert i Norsk Transportarbeiderforbund fortrinnsrett på lossing og lasting av alle skip i offentlige havner - en rett de har hatt siden 1914.
Oslo havn ønsker kontinuerlig drift av havna og vil kvitte seg med avtalen.
Havnedirektør Anne Sigrid Hamran vil ikke la seg intervjue om saken, men sier til NRK at notatet med obstruksjonsstrategien «er en del av et havnestyrevedtak som ble vedtatt enstemmig i fjor».
– Pinlig at havnene er så lite effektive
Styreleder i Oslo Havn, Bernt Stilluf Karlsen, later imidlertid ikke til å være enig i direktørens uttalelse om at notatet er vedtatt. Han avviser at styret i det hele tatt har drøftet en obstruksjonsstrategi for å presse bryggearbeiderne til å gi avkall på rettigheter .
– Det eneste styret har drøftet og det eneste styret har brukt tid på er informasjonsstrategien. Det foreligger et notat som ser på ulike alternativer, skrevet av administrasjonen. Jeg kan faktisk ikke engang huske hva som står i det obstruksjonspunktet, bedyrer Karlsen.
Norsk Transportarbeiderforbunds påstand om at Oslo havn driver med fagforeningsknusing, kaller styrelederen «bare tull». Han benekter at arbeidsgiver Oslo havn provoserer frem konflikter og dermed bryter hovedavtalen.
– Vi forklarer offentligheten hvor ille det er. Hvis det er pinlig at det kommer frem så får det være. Vi synes selv det er pinlig. Vi synes det er pinlig at havnene er så lite effektive som de er, sier Karlsen.