Hopp til innhold

Her skal kvinnen jukse på teoriprøven

DRØBAK (NRK): Med en mobil i hver sokk, mikrofon rundt halsen og en liten plugg i øret, er kvinnen på vei inn til trafikkstasjonen til Statens vegvesen. Slik gjennomføres organisert førerkortjuks.

Her går kvinnen inn på trafikkstasjonen i Drøbak for å ta teoriprøven for fjerde gang. Denne gangen skal hun jukse seg til bestått. Det skal hun betale 10 000 kroner for.

PÅ VEI INN: Her går kvinnen inn til Drøbak trafikkstasjon for å jukse på teoriprøven. Det betaler hun 10.000 kroner for.

Den asiatiske kvinnen har fått utstyret av en norsksomalier NRK velger å kalle «Ali».

«Ali» sitter i en bil parkert utenfor bygget. Avtalen er at han skal gi kvinnen fasiten til teoriprøven underveis.

Kvinnen har strøket på testen tre ganger tidligere, og sier hun trenger førerkort for å søke etter en ny jobb. Hun skal betale «Ali» og nettverket hans 10.000 kroner for å få hjelp til å bestå den obligatoriske prøven. Da sørger «Ali» også for at oppkjøringen skjer i et grisgrendt strøk med få skilter.

I bilen sammen med «Ali» sitter det en mann og venter på at det skal bli hans tur. Det «Ali» ikke vet, er at denne mannen egentlig jobber i NRK. I en annen bil like ved, sitter to andre NRK-ansatte og filmer.

«Ta med deg pass, 6000 kroner og en stor genser»

NRK tok kontakt med «Ali» på en fredag. Søndag kveld ringer han tilbake.

– Ta med deg pass, 6000 kroner og en stor genser og møt meg på Shell ved jernbanestasjonen i Drammen i morgen klokken halv ni, sier han på arabisk.

Første gang NRK ringte, var «Ali» svært skeptisk. Nå går alt veldig fort. Han sier han også skal ha en annen kunde i morgen, en kvinne.

Han vil ikke gi mer informasjon over telefonen om hvordan eller hvor de skal gjennomføre teoriprøven.

Bilen, teoriprøvejuks

HENTET I DRAMMEN: Her sitter «Ali» og NRKs reporter i bilen i Drammen mandag morgen.

Foto: Gunnar Bratthammer / NRK

Minst tre organiserte nettverk i Sør-Norge

NRK kjenner til at minst tre nettverk opererer i Sør-Norge. Et somalisk, som «Ali» er en del av, et irakisk og et albansk.

Ifølge NRKs opplysninger har noen av gruppene drevet med dette siden nittitallet.

For politiet fremstår det her som et temmelig organisert nettverk på landsbasis.

Vegard Lauvdahl, politifullmektig i Haugesund

– Teoriprøven skal være garantien for at alle som kjører bil kan de grunnleggende reglene, som vikeplikt fra høyre, sier politifullmektig Vegard Lauvdahl i Haugesund.

Han frykter liv settes i fare når noen velger å hoppe over dette garantien.

I februar ble en kvinne dømt til 18 dagers betinget fengsel for å jukse i Haugesund. Denne dommen er av de sjeldne.

I etterkant har politiet her etterforsket ytterligere to saker.

– For oss fremstår det her som et temmelig organisert nettverk på landsbasis, sier politifullmektig Lauvdahl.

«Ali» henter NRK og kvinnen i Drammen

Klokken halv ni mandag morgen står NRKs reporter og venter på «Ali» på en Shell-stasjon i Drammen. Ikke langt unna sitter de to andre NRK-ansatte parkert i en anonym bil.

Etter én time dukker «Ali» opp i en sort Golf. Mohammed setter seg inn.

«Ali» kjører fort videre mot jernbanestasjonen. Her blir den asiatiske kvinnen plukket opp.

Kvinnen kommer til bilen, teoriprøvejuks

KVINNEN DUKKER OPP: Først når kvinnen kommer, avslører «Ali» at de skal til Drøbak.

Foto: Gunnar Bratthammer / NRK

– Vi skal til Drøbak. Jeg skal forklare på veien, sier «Ali» når begge er inne bilen.

Grafikk, teoriprøvejuks

ORGANISERT JUKS: Trykk på grafikken for å se hvordan systemet dette nettverket benytter fungerer.

Foto: Lotte Camilla Holst-Hansen / NRK

Han forklarer at det er lettere å snike inn utstyret de trenger for å jukse på de mindre trafikkstasjonene enn i byene.

Kvinnen spør om det de nå skal gjøre er ulovlig. Da får hun raskt svar.

– Hva er ulovlig? Det er ingenting som er ulovlig? Nei, nei, nei. Vi selger ikke narkotika. Vi gjør eksamen. Det er ikke ulovlig, sier «Ali».

På veien forklarer han grundig hvordan det hele skal utføres. Han skal gi dem lydutstyret, og hans medsammensvorne som befinner seg et annet sted sitter med fasiten. Denne mannen skal gi svarene til «Ali», som skal si dem videre til den av dem som er inne og tar prøven.

– Når jeg sier: «Hører du meg? Hører du meg?», så kremter dere. Det betyr dere hører meg, forklarer han.

Han gir dem også et ark med informasjon om hvordan prøven kommer til å foregå.

Skjulte opptak inne fra bilen på vei til trafikkstasjonen i Drøbak. – Det vi driver med er ikke ulovlig, hevder bakmannen.

«Jeg gjør dette over hele Norge»

Den sorte Golfen nærmer seg Oslofjordtunnelen og Drøbak. Samtidige begynner den asiatiske kvinnene i forsetet å bli tydelig stresset.

«Ali» ber henne ta det rolig, og forteller at han drar over hele Norge og hjelper folk med å bestå teoriprøver. Han nevner Kristiansand og Stavanger, og sier du også kan ta prøvene i Nord-Norge.

– Tenk positivt. Jeg har jobbet med dette i åtte år og har aldri fått problemer, sier han.

– Vi gjør buss og lastebil også, ikke bare personbil, sier han.

«Ali» kan også tilby at man kan få se fasiten på ulike teoriprøver Statens vegvesen benytter på forhånd. NRK har av en tidligere kunde fått se eksempler på disse fasitene. Her er det bilder av prøver som tydelig er tatt av skjermer inne hos Statens vegvesen.

Tekniske problemer

Når de er fremme, er det kvinnen som skal først ut.

– Ok, når du går inn sier du bare hei og at du skal ta en teoriprøve, forklarer «Ali».

Hun får på seg utstyret, og går inn. Men allerede fra starten får de tekniske problemer. Det er en ulyd i mikrofonen som gjør at «Ali» ikke hører spørsmålene skikkelig.

Grafikk, teoriprøvejuks

SLIK FUNGERER DET: Denne grafikken viser hvordan dette nettverket utfører den jukset. I andre tilfeller har Vegvesenet oppdaget at folk har tatt med seg andre typer kommunikasjonsutstyr og kameraer.

Foto: Lotte Camilla Holst-Hansen / NRK

Det kan være at denne ulyden er forårsaket av sendeutstyret NRKs reporter har med seg inn i bilen. Det kan også være at kvinnen ikke har klart å få headsettet fra Statens vegvesen nær nok mikrofonen hun har på kjedet rundt halsen.

Uansett hva som er årsaken, må den asiatiske kvinnen forsøke å ta prøven uten hjelp fra «Ali». Det ender med at hun stryker for fjerde gang med god margin.

– Gjør deg klar, sier somalieren til NRKs mann i baksetet.

Så langt er ikke NRK villige til å gå. Reporteren sier at han har fått kalde føtter og ikke vil ta prøven likevel.

Kvinnen går ut av trafikkstasjonen

UFORRETTET SAK: Svikt i det tekniske systemet gjorde at kvinnen måtte ta teoriprøven på egen hånd. Det ble stryk for fjerde gang.

Foto: Gunnar Bratthammer / NRK

Drøbak trafikkstasjon oppdaget ingenting

– Vi har hatt juksetilfeller i Drøbak. Men vi har ikke avdekket noen siden 2013, sier kontorsjef Svein Borgen ved Drøbak trafikkstasjon til NRK.

Vi har forklart ham at vi har dokumentert at det ble forsøkt å jukse på stasjonen han er ansvarlig for.

Svein Borgen, kontorsjef ved Drøbak og Mysen trafikkstasjoner

KLARER IKKE OPPDAGE ALLE: Svein Borgen sier de ofte skjønner at det er juks på gang, og tror flere blir forhindret fra å starte med jukset fordi de følger nøye med under prøven.

Foto: Privat

– Vi har vel hatt en viss mistanke om at dette skjer, og at det er organisert, sier Borgen.

Han forklarer at de har tatt en rekke tiltak for å forhindre juks. Nå sitter det alltid en person inne i rommet og observerer nøye de som tar prøven. Tidligere fikk de som brukte lyd utdelt store hodetelefoner, som man lett kunne skjule kommunikasjonsutstyr under. Nå får kandidatene utdelt små øreplugger.

I tillegg skal sensorer i rommet skal oppdage om noen har med seg telefoner inn på prøven. Disse oppdaget ikke to mobiltelefonene den asiatiske kvinnen hadde i sokkene.

– Jeg skulle jo ønske at jeg kunne sagt det er umulig å jukse, men det kan jeg ikke. Men man må være ganske dreven for å klare å jukse så mye at man får en bestått prøve, sier Borgen.

NRK har vært i kontakt med «Ali» og kvinnen i etterkant. Ingen av dem vil bli intervjuet eller gi en kommentar til NRK.

AKTUELT NÅ