NRK har undersøkt hvilke gjøremål nordmenn tradisjonelt har gjort på egenhånd, som i stadig større grad blir overlatt til andre.
Bedrifter som leverer esker med middagsoppskrifter og ingredienser, har kommet som en kule de siste årene. På tre år har omsetningen til Godt levert.no, Adams matkasse og Kolonihagen økt fra 43,7 millioner kroner i 2011 til 332,5 i fjor.
Den største aktøren i markedet, Godt levert.no, har økt omsetningen med 2300 prosent siden 2011.
– Første uke hadde vi åtte bestillinger, som Kjetil sto og pakket alene.
Kokk Ole Martin Alfsen ler og ser bort på daglig leder Kjetil Graver. Bak dem to står over 30 arbeidere med hver sin ingrediens i hånden.
Raskt fyller de en matkasse, som blir kjørt ut til middagssultne nordmenn en gang i uka.
– Normalt sett skal dette her roe seg etterhvert. Men vi ser bare at det akselererer. Vi hadde ikke turt å drømme om at vi skulle levere mat til 20.000 familier, nå ser vi at vi kanskje klarer det i løpet av dette året. Det er jo nesten skremmende, sier Graver.
Ble oppfattet som dekadent
Det begynner å bli noen år siden forsker Annechen Bugge ved Statens institutt for forbruksforskning fikk de første telefonene om mat på døra.
– Da ble det fremstilt som noe litt dekadent, men ut fra våre undersøkelser hadde jeg stor tro på at dette skulle lykkes.
Ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB) bruker nordmenn i snitt sju minutter om dagen på å handle dagligvarer. Bugge tror ikke tid spart er den viktigste årsaken til økningen av matkasser folk får på døra, men at nordmenn blir mer og mer opptatt av hva de har på middagstallerkenen.
– Familiene ønsker å spare tid på det som handler om å skaffe råvarene, men ikke på selve tilberedningen, sier Bugge.
– Tallene viser nemlig at vi legger mindre vekt på at matlaging skal gå fort. Det er viktig for folk å lage mat fra bunnen av. Det oppfattes som sunt og ordentlig. De vil også prøve nye retter. Disse abonnementene tilbyr jo nettopp råvarer og oppskrifter, sier Bugge.