Hopp til innhold

Morten Krogvold: – Bildet har stor slagkraft

– Et sterkt symbol på Europas manglende besluttsomhet, sier Morten Krogvold. Han sammenligner bildet med andre historiske motiv som har rystet og forandret verden.

Bildet av den livløse treåringen iført rød t-skjorte, blå bukser og svarte sko, gjør sterkt inntrykk på den erfarne fotografen. Den vesle gutten Aylan Kurdi (3) druknet og ble senere skylt opp på en strand utenfor Bodrum i Tyrkia. Faren overlevde forliset, men både storebroren (5) og moren (35) druknet.

LES OGSÅ: Fire arrestert etter ung gutts drukning

– Hjernen kan ikke forstå

I flere redaksjoner har det vært interne diskusjoner hvorvidt de sterke bildet skal trykkes. I Dagsnytt 18 torsdag var fotograf Morten Krogvold krystallklar på at bildene må publiseres.

– Av og til må vi tørre å vise hvordan det faktisk er. Dette er noe mer enn X antall båtflyktninger druknet. Det kan ikke den menneskelige hjerne forstå. Vi må inn til enkeltmennesket. Derfor er det riktig å trykke bildet hvor ubehagelig det enn måtte være, understreker Morten Krogvold.

morten krogvold

- MÅ TØRRE Å VISE: - Dette er noe mer en X antall båtflyktninger druknet. Det kan ikke den menneskelige hjerne forstå. Vi må inn til enkeltmennesket. Derfor er det riktig å trykke bildet hvor ubehagelig det enn måtte være, sier fotograf Morten Krogvold.

Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

Hvis man klarer å se det bildet, være uberørt og tenke at «Nå sender vi hele bunchen hjem». Ja, da må man være totalt følelsesløs

Morten Krogvold

Han trekker en parallell til sultkatastrofen i Biafra på 1970-tallet, og mener bildet av treåringen er viktig fordi det viser hvordan katastrofen rammer enkeltmennesker.

– Hvis man klarer å se det bildet, være uberørt og tenke at «Nå sender vi hele bunchen hjem». Ja, da må man være totalt følelsesløs. For meg var det en rar start på dagen, som å bli slått ned av en bokser, forteller Krogvold.

LES OGSÅ: Han nådde aldri Europa

Morten Krogvold

LES OGSÅ: Selger bil og ferie for å hjelpe flyktninger

– Det er mitt barn

Som bestefar vekker det ekstra sterke følelser å se barn dø på denne måten.

– Jeg har barnebarn, og de ligger jo sånn og sover. Det var akkurat som han har sovnet litt etter å ha vært i barnehagen. Dette er mitt barn, Norges barn, verdens barn. Det er alles barn, sier den anerkjente fotografen.

Dette er mitt barn, Norges barn, verdens barn. Det er alles barn

Morten krogvold

Det er Peter Bouckaert, nødhjelpssjefen i Human Rights Watch, som har delt bildet av den døde treåringen på sosiale medier. Morten krogvold forsvarer avgjørelsen.

– Må tørre å skrike ut

– Når situasjonen er så katastrofal, da må vi tørre å skrike ut. Derfor har bildet så stor slagkraft. Det har en enorm historie som ikke kan formidles med ord. Jeg ser for meg da de tok avgjørelsen om å dra, da de satte seg i båten og betalte pengene til de svina, sier Morten Krogvold.

LES OGSÅ: – De ga meg et helt annet syn på flyktninger

– Heldige nordmenn

Det at forliset skjer på de samme strendene som nordmenn ferierer, mener han gir bildet en ekstra dimensjon.

– Det er jo akkurat her, på den samme kysten, at vi heldige, bortskjemte nordmenn leter etter billigreiser og lærer barna våre å svømme. Det samme «paradiset» hvor hele verdens katastrofe nå skyller inn over oss. Det gir et enormt perspektiv, mener Krogvold.

LES OGSÅ: – Flyktninger får ikke god nok hjelp der de er

– Ikke krenker noen

Den prisbelønte fotografen Espen Rasmussen har mange ganger vært i situasjoner hvor han har måttet vurdere om han skal trykke på utløseren eller la det være.

Du merker det veldig fort når du står overfor død og sorg. Det ansvaret du har overfor pårørende og andre som er oppe i stuasjonen, at du ikke krenker noen, men tar hensyn, sier Rasmussen, som står på reisefot til flyktningleirene i Libanon.

Det bildet gjør voldsomt inntrykk. Du blir litt lamslått og tenker umiddelbart på guttens familie, hvor han kom fra, hva slags liv han hadde

Espen Rasmussen

Han mener det er helt riktig at det norske folk blir eksponert for sterke bilder fra katastrofer.

– Du blir litt lamslått

– Vi kan ikke la være å publisere fordi vi har det så godt og må skjerme oss for virkeligheten, mener Espen Rasmussen. Han ble satt ut da han så bildet av den livløse gutten på stranden.

Det bildet gjør voldsomt inntrykk. Du blir litt lamslått og tenker umiddelbart på guttens familie, hvor han kom fra, hva slags liv han hadde. Bildet gjør at dette ikke bare er en gutt, men han får et navn og en historie, sier Rasmussen, som selv er småbarnsfar.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger