Hopp til innhold

Mot regjeringens vilje: Flere strekninger får nå gjennomsnittsmåling

De to undersjøiske tunnelene til Ellingsøya og Valderøya er to av flere strekninger som vil få gjennomsnittsmåling i tiden framover. Selv om Samferdselsdepartementet hadde sagt nei.

Ellingsøytunnelen

MANGE ULYKKER: Ellingsøytunnelen får gjennomsnittsmåling.

Foto: Kari Nygard Tvilde/NRK

Berit Rønstad

GLAD FOR SNITTMÅLING: Berit Rønstad mener mange kjører fort i Ellingsøytunnelen og Valderøytunnelen.

Foto: Kari Nygard Tvilde/NRK

– Veldig mange kjører for fort og det kan selvfølgelig føre til ulykker. Det er veldig bra det blir gjennomsnittsmåling, fordi det er mange forbikjøringer, sier Berit Rønstad.

Samferdselsdepartementet hadde i utgangspunktet avslått en søknad fra Vegdirektoratet om gjennomsnittsmåling i Ellingsøytunnelen og Valderøytunnelen, men representanter fra Arbeiderpartiet og SV foreslo at Stortinget skulle gå inn for gjennomsnittsmåling, samt en generell innvilgning av snittmåling på de mest ulykkesutsatte veistrekningene. Forslaget ble stemt over i juni og fikk flertall, der kun representanter fra regjeringspartiene Høyre og FRP stemte nei.

– Da de søkte var regjeringen midt i en evaluering. Søker de nå så behandler vi saken på nytt i tråd med Stortingets vedtak, opplyser Samferdselsdepartementet til NRK.

Det betyr at vi fremover kan få se flere strekninger som får gjennomsnittsmåling.

Ingen ulykker

I Nordland kan det komme snittmåling i Korgfjelltunnelen på E6 og Toventunnelen på fylkesvei 78 mellom Leirfjord og Vefsn. På Østlandet er det også flere strekninger som nå kan bli aktuelle.

– Både riksvei 2, sør for Kongsvinger mot svenskegrensa og på fylkesvei 170 mellom Kringen og Mork er det tidligere gjort vurderinger som tilsier at det er aktuelt med streknings-ATK, sier fungerende regionvegsjef Grete Storløpa.

I Trøndelag blir det montert utstyr for gjennomsnittsmålinger i Væretunnelen og Stavsjøfjelltunnelen på E6 mellom Trondheim og Stjørdal i høst.

– Vi har ikke hatt noen ulykker på strekningene vi har gjennomsnittsmåling, etter etableringen i 2012, sier fungerende seksjonsleder i Vegvesenets region Midt, Ruth Helene Myklebust.

54 prosent

I Ellingsøytunnelen og Valderøytunnelen er det derimot dystre tall som dukker opp. Ifølge Trygg Trafikk er 78 mennesker drept eller skadd i ulykker siden åpningen i 1987.

Bjørn Lindgård Olsen

ULYKKE: Bjørn Lindgård Olsen er godt kjent med tunnelene.

Foto: Kari Nygard Tvilde / NRK

Lokale Bjørn Lindgård Olsen er godt kjent med tunnelene og kjenner en av personene som går inn i ulykkesstatistikken.

– En god venn av meg ble påkjørt da en bil i stor fart kom over i hans kjørefelt. Han overlevde, men ødela beina sine, sier Olsen.

En rapport fra Transportøkonomisk institutt høsten 2014, viser at strekninger med gjennomsnittsmåling reduserer antallet drepte og skadde i trafikken med inntil 54 prosent.

AKTUELT NÅ