– Vi er helt sikre på at flere av disse definitivt hadde overlevd hvis de hadde brukt flytevest, sier fungerende sjøfartsdirektør Lars Alvestad.
Fra 1. mai i år har det vært påbudt med bruk av flytevest for alle om bord i fritidsbåter som er kortere enn 8 meter.
I løpet av den første sommeren med vestpåbud, har det imidlertid vært flere drukningsulykker knyttet til fritidsbåter.
– Unødvendig
– Statistikken for juni og juli så langt viser at det har vært ni dødsfall i fritidsbåter, mot sju i fjor, sier Alvestad.
– Det er en utvikling vi ikke liker. Det som er bekymringsfullt, er at i sju av de ni dødsfallene i sommer er vi helt sikre på at det ikke ble brukt flytevest. Det synes vi er unødvendig, for det er klart at flytevest redder liv.
I de siste to tilfellene, er det ukjent om de omkomne brukte flytevest eller ikke.
Alvestad er ikke i tvil om at flere av dem som mistet livet i sjøen i sommer, hadde levd i dag dersom de hadde hatt på seg flytevest.
– I én av ulykkene var det flere personer involvert. Noen av dem overlevde, men ikke alle. De som overlevde, hadde tydeligvis klart å svømme litt lenger. Å greie det er enklere med flytevest. I tilfeller med enkle fall over bord, er vi også ganske sikre på at vedkommende hadde overlevd dersom flytevest hadde vært brukt, sier han.
Frykter flere ulykker
Vi går nå inn i siste del av sommeren, men det betyr ikke at ulykkessesongen med båt er over.
– Nå går vi inn i sensommersesongen, hvor det blir tidligere mørkt om kvelden, og det er svært mørkt om natten, sier Ole Petter Parnemann, ansvarlig for sjøtjenesten i Politidirektoratet.
– Vi ser av erfaring at mange av fritidsbåtulykkene skjer i mørket. Det er i seg selv farlig å kjøre i nattemørket, og når vi ser at noen også kjører med til dels altfor høy hastighet, og av og til med promille, forsterker det faren voldsomt. Skal man kjøre båt i mørket, må man i hvert fall kjøre sakte, selvsagt være edru og selvsagt bruke vest, sier Parnemann.