Hopp til innhold

Dobbelt så dyrt å være Telenor-kunde i Norge

Danske og svenske Telenor-kunder betaler langt mindre enn norske for sin mobilbruk. – Årsaken er mye lavere konkurranse i Norge, sier ekspert.

Jon Fredrik Baksaas, konsernsjef i Telenor, og konserndirektør Richard Olav Aa (t.v.)

Det var smørbilde Telenor-topper som kunne legge frem sterke tall for 2. kvartal onsdag morgen. Fra venstre finansdirektør Richard Olav Aa og konsernsjef Jon Fredrik Baksaas.

Foto: Grøtt, Vegard / NTB scanpix

En smørblid Telenor-sjef John Fredrik Baksaas kunne legge frem sterke tall for 2. kvartal onsdag morgen.

På Oslo Børs steg aksjekursen nesten 3 prosent rett etter børsåpning, til glede for staten og andre aksjonærer.

Spørsmålet er om norske Telenorkunder har grunn til å smile like bredt.

Tallene viser at Telenor har mer enn dobbelt så høye inntekter pr mobilkunde i Norge som i Danmark. Det kommer frem i selskapets resultat for 2. kvartal.

Samtidig har det blitt relativt mye dyrere å være norsk mobilkunde enn dansk og svensk det siste året.

–Telenorkundene betaler mye i Norge

Selskapet tjente 304 kroner pr mobilkunde hver måned i Norge i løpet av 2. kvartal. Danske Telenor-kunder betalte til sammenligning 137 kroner i måneden.

– En dansk Telenorkunde betaler under halvparten av det en norsk mobilkunde betaler for sin mobilbruk, sier teleekspert Tore Aarønes, daglig leder i analyseselskapet Norsk Telecom.

Telecom-analytiker Tore Aarønes

Daglig leder Tore Aarønes i analyseselskapet Norsk Telekom mener prisforskjellene mellom Norge og Danmark er oppsiktsvekkende.

Foto: Privat

Han sier at dette bekreftes av tallene for lønnsomhet og gjennomsnittlige inntekter pr kunde, og kaller det «nærmest oppsiktsvekkende».

– I Danmark betaler mobilkundene lite, mens i Norge betaler de mye. Også i Sverige betaler kundene vesentlig mindre enn de norske, sier Aarønes.

Det kommer frem i de såkalte Arpu-tallene i regnskapet , som viser den månedlige gjennomsnittsinntekten for hver mobilkunde.

– Mye hardere konkurranse i Danmark

Regnskapet viser at det er på de norske mobilkundene Telenor greier å øke sine inntekter desidert mest i Skandinavia.

Det har blitt 8,5 prosent dyrere å være norsk Telenorkunde i 2. kvartal i år, sammenlignet med 2. kvartal i fjor.

Til sammenligning har konsernet økt inntektene med 1,5 prosent i gjennomsnitt på de danske kundene og kun 0,5 prosent på de svenske.

– I Danmark har konkurransen vært hardere hele tiden. Det er flere operatører, og hardere konkurranse, sier Aarønes.

Men i Norge, er den tredje operatøten, Tele2, nylig kjøpt opp av den nest største, Netcom. Det store spørsmålet er hva det betyr for konkurransen i markedet.

Det norske konkurransetilsynet skal tidlig i 2015 stilling til om oppkjøpet blir godkjent.

– Det er et faktum at det i bunnen av norsk telepolitikk ligger et ønske om å øke konkurransen i markedet for å få gunstigere prisutvikling for norske forbrukere. Det har det blitt jobbet med i mange år. Men nå ser det ut til at den tredje operatøren bli slukt, sier Aarønes.

Han kaller det er et kunststykke å ressonere på den måten at prisene kan bli lavere samtidig som konkurrentene blir færre.

– Ikke mindre opptatt av pris i Norge

– Vi opplever at norske kunder ikke er mindre opptatt av pris enn dansker. Vi ser at nordmenn er svært bevisste og kunnskapsrike når de velger hvilken operatør de har abonnement hos, sier kommunikasjonssjef Glenn Mandelid i Telenor Group til NRK.no.

Glenn Mandelid, kommunikasjonsdirektør i Telenor.

- Vi er avhengig av å kunne ta betalt på grunn av store investeringer, sier Glenn Mandelid, kommunikasjonssjef i Telenor Group.

Foto: Pressebilde / Telenor

Han sier at norske kunder har et mye høyere forbruk av datatjenester enn de danske.

– I tillegg har Norge geografiske og klimatiske utfordringer som er svært forskjellig fra Danmark. Vi investerer årlig over 4 milliarder kroner I Norge for å sikre god dekning og høy kapasitet. For å kunne gjøre slike investeringer er vi avhengig av å kunne ta betalt for tjenestene, sier Mandelid.

– I Norge får våre kunder høyhastighets mobilt internett for samme pris som det koster å kjøpe en stor pizza på restaurant. Dette opplever vi ikke som spesielt høyt, når vi ser på verdien av de tjenestene vi tilbyr og vet hvor sentral mobiltelefonen har blitt i folks hverdag, avslutter Mandelig.

Han svarer ikke på spørsmålet om selskapet kan vise til andre land selskapet opererer hvor driftsmarginen er 42 prosent.

AKTUELT NÅ