Forskere ved Lesesenteret på Universitetet i Stavanger (UiS) har undersøkt i overkant av 1000 toåringer og skal følge dem fra de er to og et halvt til de er ti år gamle.
Barna skal kartlegges innen områdene telling, geometri og språklige matematiske begreper. Forskerne har allerede oppdaget at barn i norske barnehager skiller seg fra barn fra andre land på flere måter, skriver Stavanger Aftenblad.
Funnene fra UiS viser at de norske toåringene er dårligere til å si telleramsen, de er lite opptatt av å finne hvor mange, og de har også svakere antallsoppfatning enn det forskere tidligere har funnet.
Barn i norske barnehager er imidlertid flinkere når det gjelder geometri og til å legge puslespill og til å sortere objekter etter størrelse.
Forsker Elin Reikerås tror at forskjellene mellom barn i norske barnehager og barn i andre land oppstår fordi norske barnehager legger mer vekt på lek og er mindre skolerettet enn hva som er tilfellet andre steder.
– Dette er et tankekors fordi vi har veldig gode barnehager i Norge, der lek, omsorg og læring skal gå hånd i hånd. Få har vel et ønske om at vi skal få en skolebarnehage, men mulighetene til å lære nettopp gjennom leken er antakelig ikke så godt utnyttet som den kunne vært, mener hun.