Hopp til innhold

Over 980 signalfeil hittil i år

Over fem ganger daglig er tog i Norge forsinket på grunn av signalfeil. Hver signalfeil er én for mye, innrømmer Jernbaneverket.

Over fem ganger daglig er tog i Norge forsinket på grunn av signalfeil. Hver signalfeil er én for mye, innrømmer Jernbaneverket.

I løpet av første halvår i år var det 981 signalfeil som førte til forsinkelser på norske jernbaner. Det betyr at det i snitt var 5,4 togavganger som ble stanset hver dag.

Det er en nedgang fra til sammen 1287 signalfeil i samme periode i fjor, men Jernbaneverket er ikke fornøyd med situasjonen.

– 981 stans til nå er 981 for mye. Det ønsker vi ikke, og vi jobber jevnt og trutt for å få dette bedre og bedre, sier Vibeke Aarnes, områdedirektør i Jernbaneverket.

– Kan ta tid å finne feilen

I dag har strømbrudd ført til forsinkelser og innstillinger i togtrafikken mellom Skøyen og Drammen. Det skjedde etter at strekningen var stengt for all trafikk i flere timer torsdag på grunn av signalproblemer.

– Nå er det på'n igjen. Dette rammer både Drammenbanen og Askerbanen, sa pressevakt Harry Korslund i Jernbaneverket lørdag.

Strekningen Skøyen-Drammen ble stengt lørdag ettermiddag for å repareres.

«Vi jobber med å organisere alternativ transport. Det er i dag svært få busser tilgjengelig, og lang ventetid må påregnes,» het det på NSBs nettsider.

Strekningen er langt fra den eneste som har vært rammet av togstans.

Vibeke Aarnes i Jernbaneverket

Vibeke Aarnes i Jernbaneverket påpeker at det er færre signalfeil i år enn i fjor, men er ikke fornøyd med situasjonen.

Foto: Tore Linnerud / NRK

– Selvfølgelig beklager vi at det oppstår hendelser i anleggene våre. Når det først oppstår noe, må vi være helt sikre på at alt fungerer før vi kan starte togtrafikken igjen. Det betyr at vi må finne årsaken til feilen. Den kan variere, og noen ganger tar det litt tid å finne den, men vi må være helt sikre på at feilen er rettet før vi igangsetter trafikken igjen, sier Vibeke Aarnes.

Bedring fra i fjor

Hun påpeker at nedgangen på nær 24 prosent i antall signalfeil fra i fjor viser at tiltakene Jernbaneverket har gjennomført, har virket.

– Hittil i år er det mye bedre enn det var i fjor. Samtidig er det over 90 prosent av togene våre som er i rute, sier Aarnes.

Skal togtrafikken gå på skinner i fremtiden, må imidlertid etterslepet på jernbanen hentes inn.

– Etterslepet er fortsatt på flere milliarder, og det er nok årsaken til at vi har feil. I tekniske anlegg blir det dessverre feil fra tid til annen, men vi har en veldig god beredskap, og vi jobber med de midlene vi har, der vi mener de har størst effekt, sier Aarnes.

AKTUELT NÅ