– Bergen står på mange måter frem som vinneren i skolesektoren av de to kommunene, sier skoleforsker Thomas Nordahl ved Høgskolen i Hedmark.
Nordahl har sett på flere ulike skolefaktorer i Trondheim og Bergen:
- Grunnskolepoeng (gjennomsnittskarakterer i alle fag i grunnskolen ved utgangen av 10. klasse)
- Eksamensresultater i engelsk, matte og norsk
- Nasjonale prøver
- Elevundersøkelsen
- Pengebruk
- Lærertetthet
- Utdanningsnivå i befolkningen
- Se alle sammenligningene nederst i artikkelen.
– Burde gjort det bedre
Trondheim bruker mer penger per elev enn Bergen og har færre elever per lærer.
Utdanningsnivået er også bedre blant trønderne enn bergenserne.
Dette mener Nordahl kunne tilsi at trondheimselevene skulle ha hatt et bedre resultat enn Bergen, og også ligget godt over landsgjennomsnittet. Slik er det ikke.
– Vi ser en lav sammenheng mellom kommunenes pengebruk og elevprestasjoner. Det er stor variasjon i økonomien i norske kommuner, men det slår ikke ut i elevprestasjonene, sier Nordahl.
På grunnskolepoeng gjør Trondheim det dårligere enn Bergen.
– På grunnskolepoeng, den viktigste indikatoren på læringsutbyttet i skolen, scorer Trondheim dårligere enn Bergen. Om det er mye eller lite, kan diskuteres, men de skulle ut fra foreldrenes utdanningsnivå, som vi vet betyr mye, ha scoret litt bedre enn Bergen. Det gjør de ikke. Dessuten bruker de litt mer ressurser, som også kanskje skulle indikere at vi kunne forvente noe bedre resultater, sier Nordahl.
Omregnet til poengskalaen i Pisa-undersøkelsene ligger Bergen tolv poeng foran Trondheim, ifølge Nordahl.
Denne forskjellen er såpass stor at den ikke kan skyldes tilfeldigheter, mener han.
Han illustrerer Bergens poengledelse slik:
– Dersom Norge hadde gått frem tolv poeng på Pisa-undersøkelsen, hadde vi rykket opp ni plasser i matte og åtte plasser i lesing, sier han.
Aktivt eierskap
– Er det forskjell i lærerkvaliteten i Bergen og Trondheim?
– Det er liten grunn til å tro at de har bedre lærere i Bergen enn i Trondheim. Lærerutdanningen i Trondheim kommer alltid godt ut av evalueringer av kvaliteten i lærerutdanningen, sier Nordahl.
– Kan forskjellen skyldes ulik vurderingspraksis?
– Ulikheter mellom skoler og lærere i vurderingspraksis vil det være, men at alle skoler og lærere i Bergen har en systematisk annen vurderingspraksis enn i Trondheim – over fem år – er lite trolig.
– Min konklusjon er at Bergen klarer å få mer kunnskap ut av elevene sine enn Trondheim.
Det kan det være flere årsaker til. Ifølge Nordahl trenger forskjellene ikke å ha sammenheng med politisk farge på kommuneledelsen. Han tror heller måten kommunene utøver skoleeierskapet på, kan forklare tallene.
– Bergen har et mer aktivt eierskap, korte linjer fra skolesjefen i kommunen og ut til lederne på den enkelte skole, klare forventninger og trøkk på resultater. Jeg opplever at Trondheim i større grad har gitt den enkelte skoleleder mer frihet, og fokus på resultater er ikke like sterkt.
Søk etter din kommune
- Her kan du se hvor mye penger som blir brukt per elev i din kommune, og annen utdanningsstatistikk sammenlignet med nabokommunene.