Hopp til innhold

Stor pågang etter ny nettjeneste: Norske bileiere oppdager at de kan ha blitt lurt

Statens vegvesen har fått mange henvendelser etter at de lanserte en ny nettjeneste hvor man kan sjekke bilers historikk. – Flere påpeker feil i kilometerstand, ifølge Vegvesenet.

Kilometerstand

Det er lettere å avsløre juks med kilometertelleren etter at Statens vegvesen lanserte et verktøy der kilometerstanden meldes fra EU-kontroller.

Foto: Børge Sandnes / Scanstock Photo

NRK forteller i dag om Geir Andreassen, én av mange bilkjøpere som har oppdaget at de kan ha blitt lurt, eller har funnet feilinformasjon i forbindelse med kjøp av bruktbil.

Statens vegvesen lanserte forrige uke et mye etterspurt verktøy der man med et bilnummer kan søke opp bilenes historikk.

Bare det første døgnet etter lanseringen 15. februar hadde Statens vegvesen dobbelt så mye trafikk enn vanlig på sine sider om kjøretøysopplysninger, rundt 130.000 sidevisninger. Flere ringer også inn med spørsmål rundt informasjonen de finner gjennom tjenesten.

– Vi får daglig rundt 10 henvendelser på telefon fra bileiere, bilkjøpere og verksteder som har spørsmål om informasjonen som er lagt ut, sier seniorrådgiver Gro Bakkerud i Statens vegvesen.

– Bileiere har oppdaget at det ikke er samsvar mellom kilometerstanden som står i nettjenesten og kilometerstanden i bilen deres. Er det saker de ønsker å klage inn, henviser vi til Forbrukerrådet, sier hun.

Stemmer ikke overens med annonsene på Finn

Gro Bakkerud, Statens Vegvesen

Gro Bakkerud i Statens vegvesen.

Foto: NRK

I Vegvesenets register ligger det informasjon om kjøretøy tilbake til 1997. For bruktimporterte biler går registeret tilbake til 2009.

Potensielle bilkjøpere har gitt Vegvesenet tilbakemeldinger på at flere bilselgere ligger ute med feilinformasjon i sine annonser på Finn.no.

– De har funnet avvik mellom bilen i annonsen og opplysningene hos oss, sier Bakkerud.

Kjøp av bil ligger på toppen av klagesaker hos Forbrukerrådet hvert eneste år. Rundt ti prosent av henvendelsene de får i året, handler om kjøp og salg av bil.

– Vær skeptisk

Martin Skaug Halsos

Kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet, Martin Skaug Halsos.

Foto: CF Wesenberg Kolonihaven

Martin Skaug Halsos, kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet sier henvendelsene ofte handler om kjøp og salg mellom private.

– Folk har for eksempel oppdaget kilometerjuks. De kommer til en sjekk, og får vite at kilometertallet nå er høyere enn de fikk oppgitt da de kjøpte bilen, sier Skaug Halsos.

Han sier at kilometerjuks er et tema som går igjen i klagesakene. Forbrukerrådet er forberedt på å få en økning i klagesaker når folk blir mer kjent med nettjenesten til Statens vegvesen.

– Vær alltid skeptisk til de som ikke gir deg alle de opplysningene du trenger, sier Halsos.

Jukses med biler for mange milliarder

Ifølge en NAF-rapport fra 2013 jukses det hvert år med kilometerstand på biler for mellom 2 og 5,3 milliarder kroner.

De skriver at årsaken til problemet med kilometerjuks er at det er enkelt å utføre og vanskelig å oppdage og straffeforfølge. NAF regner med at rundt fem prosent av importerte og norske biler er jukset med, ifølge rapporten.

Vegvesenet fører kontroll med alle biler på norske veier. De får inn informasjon fra verkstedene i forbindelse med EU-undersøkelser.

AKTUELT NÅ