Hopp til innhold

Tjener ingenting på servicenumre

Ingen av de spurte virksomhetene som bruker 5-sifrede numre, har inntekter på dette.

Ringer

LETTERE Å HUSKE: Felles for innehavere av 5-sifrede numre er ønsket om å bli mer tilgjengelige og gjøre det enklere for kundene å huske nummeret.

Foto: Hans Ola Hevrøy / NRK

– Vi har ingen fortjeneste knyttet til våre 5-sifrede nummer og kan ikke justere innringers kostnad. Det er teleoperatørene som tar en økt pris når man benytter 5-sifret nummer, sier kommunikasjonsdirektør i OBOS, Åge Pettersen.

LES OGSÅ: Vil granske 5-sifrede nummer
LES OGSÅ: Teleoperatørene vil ikke oppgi hva de tjener
LES OGSÅ: Nkom: Må ikke opplyse om regnskap

Også NRK har et fem-sifret telefonnummer. Tipstelefonen 03030 har en dyrere takst enn vanlig, og koster rundt 2,50 kroner i minuttet.

NRK bryter imidlertid ikke loven, da dette ikke er nummeret til kundeservice. Likevel ønsker bedriften å undersøke om det er mulig å gjøre noe for å endre prisen.

– Vi ønsker jo at det ikke skal koste noe ekstra å ringe inn tips til oss, sier nyhetsdirektør Per Arne Kalbakk.

Han understreker at NRK ikke tjener penger på disse samtalene.

– Tvert i mot. Vi betaler nesten 90.000 kroner årlig i avgift for retten til å disponere nummeret. Dessuten betaler vi operatørene for tipstelefoner som kommer fra deres kunder.

– Ikke kontroll på prisene

Oslo kommune mottar om lag én million anrop til femsifrede numre årlig. I Hafslund Nett går cirka 80 prosent av trafikken gjennom kundesenteret som har femsifret nummer.

– Vi har ikke kontroll på prisene da det er hver enkelt operatør som setter prisen for sine kunder. Prisen vil derfor vær avhengig av både hvilken operatør man har valgt og hvilke avtale man har inngått med denne, sier kommunikasjonssjef i Hafslund Nett AS, Morten Schau.

Opplever lite misnøye

Felles for innehavere av 5-sifrede numre er ønsket om å bli mer tilgjengelige og gjøre det enklere for kundene å huske nummeret. Selv om flere ønsker lavere takster, opplever de færreste negativ tilbakemelding fra kundene, ifølge en rundspørring NRK har gjennomført.

– Vi opplever ingen negative tilbakemeldinger fra kundene på vårt femsifrede nummer, sier HR- og kommunikasjonssjef i Fjellinjen AS, Hilde Foss Christensen.

– Burde vært gratis

I Røde Kors er de opptatt av at alle numrene til organisasjoner i kategorien «ikkje-kommersielle føremål av samfunnsnyttig karakter» burde vært gratis, også fra teleoperatørenes side.

– Røde Kors tar ikke noe påslag eller gebyr på de som ringer til oss, så fra oss er tjenesten «gratis». Vi mener alle som ringer til oss skal kunne gjøre det helt uten ekstra kostander, sier kommunikasjons- og markedsdirektør i Røde Kors, Øistein Mjærum.

– Forstår ikke hvor dyrt det er

– Alternative kanaler som chat, sosiale medier, e-post og melding fra nettbanken eller mobilbanken koster ingenting, minner kommunikasjonsdirektør i SpareBank 1 Gruppen AS, Christian Brosstad om.

– Vi tror at informasjonen rundt 5-sifrede numre kan være for dårlig, og at informasjonen ikke alltid når fram. Dermed forstår man kanskje ikke hvor dyrt det faktisk er, sier kommunikasjonssjef Christin Engelstad i Seniorsaken.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger