Hopp til innhold

Vil gi støtte fra Lånekassen til bussjåførutdanning

Regjeringen vil endre reglene og gi støtte fra Lånekassen til de som vil utdanne seg som bussjåfører. Bransjen jubler, men tror andre tiltak også må til for å få flere sjåfører.

Bussjåfør Ahmed Abkar

TRIVES: Ahmed Abkar har vært bussjåfør i Unibuss i fem uker. Det trengs mange flere som han.

Foto: Milana Knezevic / NRK

CO₂ i atmosfæren
425,4 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima

– Jeg er glad i å kjøre, hjelpe mennesker og snakke med folk.

Ahmed Abkar har vært bussjåfør i Unibuss i fem uker. Og han stortrives i den nye jobben.

Men det trengs mange flere som ham. Ifølge en rapport NHO Transport ga ut tidligere i år, er Norge avhengig av å utdanne 1000 nye sjåfører årlig for å få nok folk til å reise kollektivt.

Nå vil regjeringen endre reglene og gi støtte fra Lånekassen til bussjåførutdanning ved godkjente trafikkskoler, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

– Vi har fått veldig klare innspill fra bransjen om at vi trenger flere bussjåfører og at dette er en enkel og effektiv måte å rekruttere flere på. Jeg tror veldig mange som kanskje kunne tenke å prøve seg i det yrket, også vil se på det som en ekstra motivasjon at du nå får mulighet til å få støtte fra Lånekassen på samme måte som andre elever og studenter får.

Flere tiltak

Ina Helene Østbye

FORNØYD: – Vi syns det er helt fantastisk, sier Ina Helen Østby om planen.

Foto: Milana Knezevic / NRK

– Vi syns det er helt fantastisk, sier Ina Helen Østby, kommunikasjonssjef i Unibuss.

– Bare til høsten trenger vi å ansette mellom 100 og 200 nye bussjåfører. Så alle tiltak som kan hjelpe til for å få utdannet flere gode bussjåfører, ønsker vil veldig velkommen.

Østby peker på to hovedgrunner til mangelen på sjåfører:

  • Det blir flere avganger og ruter, siden stadig flere velger å reise kollektivt.
  • Mange sjåfører i dag er eldre og skal gå av med pensjon i løpet av de neste årene.

Økonomisk støtte til utdanning kan ikke alene løse problemet, sier hun.

– Vi har kjent på denne situasjonen ganske lenge nå og den kommer ikke til å bli bedre med årene som kommer. Så vi har allerede startet med litt annerledes rekruttering enn det vi har gjort tidligere. Vi prøver å være kreative og finne nye måter å finne de nye bussjåførene på.

Vil øke statusen

Røe Isaksen

ØNSKET: – Vi har fått innspill fra bransjen om at dette er en enkel og effektiv måte å rekruttere flere på, sier Torbjørn Røe Isaksen.

Foto: Kirsti Kringstad / NRK

Ifølge Røe Isaksen, er en annen del av svaret å få frem at bussjåfør er et viktig yrke som vi kommer til å trenge i mange år fremover. Regelendringen kan være med på øke statusen til yrket, mener han.

– Jeg er også villig til å gå sammen med både fagforeninger og bransjen for å se hvordan vi kan bidra til å snakke opp de som kjører buss og trikk. Og også snakke det opp som et viktig yrke, også for klimaet og for at vi skal klare å håndtere miljøutfordringene våre.

For dem som vurderer å bli bussjåfører, har Ahmed Abkar disse rådene.

– De må være glad i å kjøre og å snakke med folk. Det må til for å komme i gang og lykkes.

AKTUELT NÅ