- Vi skal fortsatt ha lekser og skolearbeid utenfor undervisningstimene. Alle trenger trening for å bli gode i noe, sier Bård Vegar Solhjell (SV) til NRK.
Utdanningsdirektøren i Hordaland, Kjellbjørg Lunde, sa til
at hun mener elever kan nekte å gjøre lekser fordi det ikke finnes noen lovhjemmel for dem.Les også:
Hun mener læringsarbeidet bør foregå på skolen og at elever skal ha fri når de går hjem.
Hun mener også at lekser ikke er bra og at de kan ha negative følger for elevene.
Les også:
- Forskning viser at effekten av hjemmelekser er større forskjeller mellom elevene, og det er jo tvert imot det vi har blitt pålagt å motvirke gjennom læringsarbeidet i skolen, sa Lunde til NRK. Og dersom elevene vil, kan de la være å gjøre leksene sine, med loven på sin side.
Video: Kjellbjørg Lunde vil ha slutt på lekser.
Leksehjelp løsningen
Kunnskapsministeren vil likevel ikke fjerne leksene. Solhjell mener løsningen på forskjellene er leksehjelp i skolefritidsordningen.
- Mange flere må få leksehjelp. De som sliter med leksene hjemme alene bør få et tilbud om hjelp på skolen etter undervisningen.
Solhjell mener også at utdanningsdirektørens tolkning av lovverket er feil. Etter hans syn er det hjemmel for å pålegge leksearbeid til elevene.
- Vi kan pålegge lekser og skolearbeid utenfor timene her i Norge, slår han fast.
Likevel ser han den viktige debatten om at leksene kan føre til store forskjeller fordi noen mangler den støtten som trengs i leksearbeidet.
- Derfor er det veldig viktig at vi får til bedre leksehjelp, sier Solhjell
Lærerne vil beholde leksene
Heller ikke lærerne vil fjerne leksene fra skole-Norge. Leder for Utdanningsforbundet, Helga Hjetland, synes utspillet fra utdanningsdirektøren i Hordaland var uheldig.
- Jeg synes det er mer fornuftig å bruke vettet enn jussen i læringsarbeidet, er hennes kommentar til utspillet på spørsmål fra NRK.
Utdanningsforbundet er ikke mot bruk av lekser, men mener det må vurderes nøye av den enkelte lærer hvordan lekser brukes.
- Lekser bør ikke gis på en så ufornuftig måte at elevene får med seg oppgaver hjem som de trenger hjelp til. Da øker forskjellene mellom elevene, sier Hjetland og gir Lunde rett i at lekser kan skape uønskede faglige forskjeller mellom elever fra ulik bakgrunn.
Derfor mener hun det er viktig med en god dialog mellom skolen og hjemmet på hvilke lekser som skal gis, og hvordan leksene skal følges opp av både skole og foreldre.