Hopp til innhold

- Det blir ikke slutt på leksene

Kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell vil ikke avskaffe leksene, selv om utdanningsdirektøren i Hordaland mener leksene ikke er bra.

Bård Vegar Solhjell
Foto: Kjetil Jordan / NRK

- Vi skal fortsatt ha lekser og skolearbeid utenfor undervisningstimene. Alle trenger trening for å bli gode i noe, sier Bård Vegar Solhjell (SV) til NRK.

Kjellbjørg Lunde

Kjellbjørg Lunde, utdanningsdirektør i Hordaland

Foto: Johansen, Erik / SCANPIX

Utdanningsdirektøren i Hordaland, Kjellbjørg Lunde, sa til Bergens Tidende at hun mener elever kan nekte å gjøre lekser fordi det ikke finnes noen lovhjemmel for dem.

Les også: - Dropp hjemmeleksene!

Hun mener læringsarbeidet bør foregå på skolen og at elever skal ha fri når de går hjem.

Hun mener også at lekser ikke er bra og at de kan ha negative følger for elevene.

Les også: - Et overgrep mot barn (fra I kveld)

- Forskning viser at effekten av hjemmelekser er større forskjeller mellom elevene, og det er jo tvert imot det vi har blitt pålagt å motvirke gjennom læringsarbeidet i skolen, sa Lunde til NRK. Og dersom elevene vil, kan de la være å gjøre leksene sine, med loven på sin side.

Video nsps_upload_2009_2_5_14_9_18_87.jpg
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.

Video: Kjellbjørg Lunde vil ha slutt på lekser.

Leksehjelp løsningen

Kunnskapsministeren vil likevel ikke fjerne leksene. Solhjell mener løsningen på forskjellene er leksehjelp i skolefritidsordningen.

- Mange flere må få leksehjelp. De som sliter med leksene hjemme alene bør få et tilbud om hjelp på skolen etter undervisningen.

Solhjell mener også at utdanningsdirektørens tolkning av lovverket er feil. Etter hans syn er det hjemmel for å pålegge leksearbeid til elevene.

- Vi kan pålegge lekser og skolearbeid utenfor timene her i Norge, slår han fast.

Likevel ser han den viktige debatten om at leksene kan føre til store forskjeller fordi noen mangler den støtten som trengs i leksearbeidet.

- Derfor er det veldig viktig at vi får til bedre leksehjelp, sier Solhjell

Lærerne vil beholde leksene

Heller ikke lærerne vil fjerne leksene fra skole-Norge. Leder for Utdanningsforbundet, Helga Hjetland, synes utspillet fra utdanningsdirektøren i Hordaland var uheldig.

- Jeg synes det er mer fornuftig å bruke vettet enn jussen i læringsarbeidet, er hennes kommentar til utspillet på spørsmål fra NRK.

Helga Hjetland

Helga Hjetland, leder av Utdanningsforbundet

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / SCANPIX

Utdanningsforbundet er ikke mot bruk av lekser, men mener det må vurderes nøye av den enkelte lærer hvordan lekser brukes.

- Lekser bør ikke gis på en så ufornuftig måte at elevene får med seg oppgaver hjem som de trenger hjelp til. Da øker forskjellene mellom elevene, sier Hjetland og gir Lunde rett i at lekser kan skape uønskede faglige forskjeller mellom elever fra ulik bakgrunn.

Derfor mener hun det er viktig med en god dialog mellom skolen og hjemmet på hvilke lekser som skal gis, og hvordan leksene skal følges opp av både skole og foreldre.

AKTUELT NÅ