Hopp til innhold

Grimstad kritisk til kongesponsing

Carl-Erik Grimstad tar bladet fra munnen og kritiserer kongehuset for å gjøre seg avhengig av sponsing.

Carl-Erik Grimstad
Foto: Falch, Knut / SCANPIX

– Det er mye positivt å si om et kongehus som tar i bruk nye kommunikasjonskanaler, men det ligger en fare i at kildene til journalistene blir mer og mer profesjonelle, sier statsviteren og den tidligere sous-sjefen ved slottet til NRK.

Tidligere i år hisset Grimstad på seg Ari Behn og ble blant annet begravet av Märthas ektemann.

Les: Monarki-krangelen til radioen

Skeptisk til kongesponsing

Grimstad er skeptisk til at kronprinsparet på sine nye nettsider for sitt humanitære fond lar seg sponse av Microsoft.

– For det som er viktig å tenke på i denne sammenhengen er at dette er vår statsform og en statlig virksomhet. Og da er det problematisk med en sponset nettside, sier Grimstad.

Carl-Erik Grimstad i Morgennytt
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.

VIDEO: Problematisk sponsing av Kongehuset.

Ifølge Grimstad kaller kongehuset dette et samarbeid og ikke sponsing, men Grimstad er ikke enig i definisjonen.

– De kaller det selv et samarbeid, men det er sponsing, og jeg finner det i hvert fall problematisk at kongehuset blir sponset og gjør seg avhengig av internasjonal storkapital, sier Grimstad.

Kronprinsparet på Twitter

Kronprinsparet har også meldt seg på mikrobloggingstjenesten Twitter , noe Grimstad finner uproblematisk.

– Twitter er ikke noe problematisk i seg selv, og de bruker de hovedsakelig som et reklameforum, der de annonserer etter webredaktører og lignende, sier Grimstad.

Ifølge Grimstad gjør kronprinsparet det vanskeligere for seg selv ved å lage det han kaller et ”informasjonsmonopol”, noe som stiller mye større krav til journalistene.

– Jeg mener kongehuset med dette vil oppleve en mye mer kritisk presse og det bør de også, sier Grimstad.

Eget «mediehus»

Kommunikasjonsrådgiver Lasse Gimnes synes det er positivt at kronprinsparet tar i bruk nye medier, men ikke om de lar seg sponse:

– Jeg mener at kongefamilien skal kunne delta i sosiale medier som et tillegg til eksterne medier, som er litt mer kritiske. Men hvis dette skal være et sponset medium og konkurrere om reklamekroner, da vil jeg virkelig sette ned bremsene, sier Gimnes til NRK.

Grimstad mener kronprinsparets nye nettoffensiv er en del av en trend man ser også hos andre aktører.

– Flere og flere virksomheter oppfatter seg nå som et mediehus.
Eliteserieklubbene ansetter dusinvis av journalister av hvert år og driver sin egen virksomhet. Noe av problemet her er at dette stenger ute pressen og den kritiske og pågående journalistikken, sier Grimstad og advarer:

– Hvis vi havner i den samme smørja når det gjelder kongehuset, er de ute å kjøre, sier Grimstad.

AKTUELT NÅ