Hopp til innhold

I Hareides komité råkjører alle

Samtlige medlemmer i transportkomiteen på Stortinget innrømmer råkjøring. Også komiteens leder Knut Arild Hareide.

Knut Arild Hareide

INNRØMMER: Leder av Transportkomiteen, Knut Arild Hareide (KrF), innrømmer at han også har kjørt for fort.

Foto: Jon-Michael Josefsen / Scanpix

I Transportkomiteen på Stortinget sitter det 16 medlemmer. 15 av dem innrømmet overfor NRK at de har kjørt for fort.

Les også: Krever samfunnsstraff for Giske
Les også: Politiet etterforsker Giske-biltur
Les også: - Jeg vet ikke hvor fort vi kjørte
Les også: TV 2 kan få polititrøbbel etter å ha forfulgt Giske

Transportkomiteens leder, Knut Arild Hareide (KrF), svarte på sin side først slik på spørsmålet om han noen gang har kjørt over fartsgrensen:

– Jeg prøver å overholde trafikkreglene så godt jeg kan.

Nå innrømmer Hareide på sin egen blogg at han også noen ganger har brutt fartsgrensen.

– Utfra nyhetene på NRK i dag kan det virke som at jeg aldri har kjørt for fort. I likhet med mange andre har jeg også noen ganger kjørt for fort, skriver Hareide.

Han skriver at han svarte på spørsmålet om han hadde fått farstsbot. Hareide skriver at han ikke er blitt bøtelagt i trafikken, bortsett fra et par parkeringsbøter.

Bård Hoksrud (Frp)

Andre nestleder i Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, Bård Hoksrud (Frp), har blitt tatt to ganger i fotoboks.

Foto: Stortinget

To ganger i fotoboks

Blant de som innrømmer at de nok har tråkket litt hardere på gasspedalen enn veimyndighetene setter pris på, er Bård Hoksrud fra Frp.

Han kan dokumentere fartsoverskridelser i to tilfeller.

– Jeg må innrømme at jeg har vært over fartsgrensen jeg som alle andre. Jeg har faktisk blitt tatt to ganger i fotoboks, og det er litt flaut, for de vet man jo hvor står, sier Hoksrud til NRK.

Flere tatt for råkjøring

Hele 10 av kommiteens 16 medlemmer stiller i samme kategori som Hoksrud, stortingspolitikere med skriftlig bevis på råkjøring.

Konstituert sjef for utrykkningspolitiet Runar Karlsen er ikke fornøyd med det resultatet.

– Det er jo så viktig i trafikksikkerhetsarbeidet at man får gode signaler og gode holdninger fra offentlige personer og yrkesgrupper som vedtar lov og håndhever lov. Det er viktig for å forhindre alvorlige trafikkulykker med alvorlig skadde og drepte. Det er det det handler om, sier Karlsen til NRK.

AKTUELT NÅ