- Det er fort gjort å mistenke dem fra tid til annen, og jeg lurer på i hvilken ærend de er ute. Om det er med hensyn til miljøet eller om det er for å være talsmenn for de som betaler dem, sier Berntsen.
LES OGSÅ:
Miljøbevegelsen vokser. På tre år har flere av organisasjonene blitt dobbelt så store - både i antall ansatte og inntekter. De får mer penger fra staten. Men Bellona får også penger fra Oslo Lufthavn og BMW Norge.
Merkelig kombinasjon
Zero, som står for nullutslipp, sponses av Volvo, Shell og Veidekke. WWF kjemper blant annet mot lakselus, overfiske og andre trusler mot havmiljøet. Organisasjonen sponses av selskaper som Marine Harvest og Aker Seafood.
- Det blir en sånn sammenblanding av roller her som ikke er helt bra i det lange løp, sier Thorbjørn Berntsen.
Thorbjørn Berntsen var miljøvernminister i sju år, og beklager at sponsingen brer om seg.
- Vi ser de som promoterer voldsomt på elbil-siden med svære arrangementer på Youngstorget hvert år, og som er finansiert av bilindustrien, sier han.
Sponses av bilindustrien
Bellonas leder Frederic Hauge, som var tidlig ute med næringslivssamarbeid, mener de må ha bedriftene på lag, om de skal bedre miljøet.
- Det er viktig at næringslivet kommer frem og kommuniserer. Spesielt i forbindelse med København, trenger vi både det internasjonale forhandlingsbordet og det Bellona har satt i gang: å få frem bedrifter som er villige til å gå foran og finne nye løsninger, sier Hauge.
Han meder dette ikke er enkelt og at de derfor må samarbeide med bedriftene.
LES OGSÅ: