Jernbaneverket har jobbet på spreng siden flommen startet på onsdag.
- I Østerdalen regner man med å få åpnet Rørosbanen på mandag. Fra Støren til Koppang ble banen åpnet i dag.
- På Dovrebanen håper de å få åpnet strekningen til Hamar i løpet av søndagen. Strekningen mot Lillehammer regner Jernbaneverket med å kunne åpne mandag eller senest tirsdag.
Videre nordover er det høyst usikkert når Dovrebanen kan åpne, men det kan ta flere uker.
– Når det gjelder nord for Lillehammer er det så mange skadesteder, kanskje 40, at der tar det lenger tid å få oversikt god nok til alt arbeidet som må gjøres for å få i gang trafikken igjen. Så vi tør ikke si noe om når det kommer til å åpne nord for Lillehammer, sier Tor Erik Skarpen, pressevakt i Jernbaneverket.
SE VIDEO FRA SKADENE:
25 alvorlige skader
På cirka 25 av de 40 stedene er det alvorlige skader. Det betyr at det krever arbeid med gravemaskiner for å få ordnet banen igjen.
– Blant annet så er grunnen under jernbanen vasket bort, eller er veldig ustabil. Flere steder henger jernbaneskinnene i lufta, så vi må bygge opp grunnen under skinnene, sier Skarpen.
- LES OGSÅ: Slik herjet flommen i Kvam
Store kostnader
Under flommen for to år siden ble det skader på skinnegangen i 100-millioners klassen.
– Vi må regne med at det blir det samme eller mer denne gangen også, sier pressevakta i Jernbaneverket.
De har jobbet med forebygging siden sist flom og vil fortsette med det. Blant annet arbeider de med å se på om de kan sikre dalførene vannet kommer fra slik at det ikke skal ødelegge jernbanelinja.
– Også har vi sikret alle stikkrenner, altså alle de rørene som vannet kan strømme under jernbanelinja med. Vi kommer til å jobbe mye videre med det, men også med rassikring, sier Skarpen og understreker:
– Når det er så enorme vannmengder og store krefter som det var nå, så kan man ikke gardere seg helt mot det.
- LES OGSÅ: Riksvei 3 og E6 åpnet for trafikk