Hopp til innhold

Kan bli stengt i flere uker

Skadene på Dovrebanen etter flommen er så store at den kan bli stengt i flere uker mellom Lillehammer og Dombås.

Jernbaneverket har jobbet på spreng siden flommen startet på onsdag.

  • I Østerdalen regner man med å få åpnet Rørosbanen på mandag. Fra Støren til Koppang ble banen åpnet i dag.
  • På Dovrebanen håper de å få åpnet strekningen til Hamar i løpet av søndagen. Strekningen mot Lillehammer regner Jernbaneverket med å kunne åpne mandag eller senest tirsdag.

Videre nordover er det høyst usikkert når Dovrebanen kan åpne, men det kan ta flere uker.

– Når det gjelder nord for Lillehammer er det så mange skadesteder, kanskje 40, at der tar det lenger tid å få oversikt god nok til alt arbeidet som må gjøres for å få i gang trafikken igjen. Så vi tør ikke si noe om når det kommer til å åpne nord for Lillehammer, sier Tor Erik Skarpen, pressevakt i Jernbaneverket.

SE VIDEO FRA SKADENE:

Foto: Jernbaneverket

25 alvorlige skader

På cirka 25 av de 40 stedene er det alvorlige skader. Det betyr at det krever arbeid med gravemaskiner for å få ordnet banen igjen.

– Blant annet så er grunnen under jernbanen vasket bort, eller er veldig ustabil. Flere steder henger jernbaneskinnene i lufta, så vi må bygge opp grunnen under skinnene, sier Skarpen.

Store kostnader

Under flommen for to år siden ble det skader på skinnegangen i 100-millioners klassen.

– Vi må regne med at det blir det samme eller mer denne gangen også, sier pressevakta i Jernbaneverket.

De har jobbet med forebygging siden sist flom og vil fortsette med det. Blant annet arbeider de med å se på om de kan sikre dalførene vannet kommer fra slik at det ikke skal ødelegge jernbanelinja.

– Også har vi sikret alle stikkrenner, altså alle de rørene som vannet kan strømme under jernbanelinja med. Vi kommer til å jobbe mye videre med det, men også med rassikring, sier Skarpen og understreker:

– Når det er så enorme vannmengder og store krefter som det var nå, så kan man ikke gardere seg helt mot det.

Jernbane

Et drensrør har blitt pressa ut av leiet sitt og Jernbaneverket jobber for å få det på plass på det siste punktet mellom Hamar og Lillehammer som fikses.

Foto: Ida Titlestad Dahlback / NRK