Hopp til innhold

Vil doble sykkelbruken i Hamar

Politikerne i Hamar vil i løpet av fem år fordoble sykkelbruken i Hamar. Nå har arbeidet med å nå dette målet starta.

Sykkelbyen Hamar

Hamar kommune vil doble antallet syklister i sykkelbyen Hamar innen 2016.

Foto: Statens vegvesen

I fjor sommer vedtok politikerne i Hamar en veg- og transportplan. I den står det at man innen 2016 skal doble sykkelbruken i byen.

Geir Pedersen tror dette er et overkommelig mål, da kun fem prosent av transporten i Hamar i dag foregår på sykkel.

– Det tror vi skal gå fint, sier Geir Pedersen i Statens vegvesen.

Også i Oppland pågår arbeidet med å utvikle sykkelbyene Lillehammer og Gjøvik.

Bygger flere gang- og sykkelstier

Torsdag ble den nye logoen til Sykkelbyen Hamar lansert. Og med den stadfestes arbeidet med å tilrettelegge Hamar for de på to hjul.

Et annet ledd i prosessen med å få flere opp på sykkelsetet er denne turplanleggeren.

– Vegvesenets rolle i prosjektet er jo tradisjonelt å bygge og legge til rette, men nå skal vi også hjelpe til med holdningsskapende arbeid, og samarbeid med andre, sier Pedersen.

Flere steder i Hamar bygges det nå nye og utbedrede fortau. Det skal bli tryggere å være syklist i trafikken og «Mjøstråkk» skal få en sammenhengende trasé langs stranda. Verdt å nevne er også arbeidet som pågår i Stavsbergveien.

– Eidsiva Energi skal legge fjernvarmerør fra anlegget på Trehørningen og inn til byen. Disse rørene skal legges på samme sted som vi har ønsket en gang- og sykkelveg. Nå samarbeider vi og får en vinn-vinn-situasjon. Eidsiva slipper å grave så dypt, og vi får laget vegen til halve prisen, sier Pedersen.

(Saken fortsetter under bildet)

Sykkelbyen Hamar

hamar kommune vil at flere skal velge sykkelen framfor bilen.

Foto: Statens Vegvesen

Vil ha et triveligere sentrum

En av grunnene til at Hamar kommune nå velger å satse på statusen som sykkelby, er ønsket om et triveligere sentrum.

– Det skal ikke være et sted der man kveles av eksos, sier Pedersen.

Han viser til at bilen ofte brukes over svært korte avstander, og mener dette er en vane folk bør vendes bort fra.

– På turer innenfor et par kilometer bør det ikke være noen grunn til å ikke velge sykkelen – nå gjør i alle fall vi det vi kan for å tilpasse for denne trafikken, sier han.