Hopp til innhold

Sextrakassereres av passasjerer

Kvinnelige drosjesjåfører sextrakasseres og trues på jobb av passasjerer. Men lite gjøres med problemet, og stadig flere slutter.

Sextrakassert på jobb

Mona Huserbråten fra Elverum opplever innpåslitne passasjerer.

Foto: Trond Ivan Hagen / NRK

Sist helg ble en kvinnelig taxisjåfør i Skien overfalt og slått av en mannlig sjåfør som stakk av.

Drapstruet

Mona Huserbråten (28) fra Elverum har kjørt drosje i tre år. Hun har sjøl opplevd problemet på kroppen.

– Det jeg har opplevd mest er sextrakassering. Det er ikke noe gøy. De kan komme og beskrive sitt understell, hvordan de skal ta deg. De er ganske direkte, sier hun.

– Jeg kjørte i Akershus tidligere. Da var vi langt ute i Hemnes. Da var det en som hadde sittet og snakket vel og lenge, og sa at jeg kan like gjerne drepe deg.

Det er ingen som finner deg likevel, forteller Huserbråten.

Hun er skremt over det som skjedde i Skien , og frykter at noen en dag skal gjøre alvor av truslene.

– Ja, når en hører om sånt, tenker man jo automatisk på det, og det setter jo et støkk i en, sier Huserbråten.

Færre kvinner vil kjøre drosje

NRK har snakket med flere kvinnelige taxisjåfører som har opplevd liknende ting. Problemet er størst på kvelds- og nattestid og helgene når folk er ruset.

Det dreier seg om alt fra sexkommentarer til beføling og trusler om voldtekt og drap.

Samtidig er det stadig færre kvinner som vil kjøre drosje.

På ti år har antallet kvinnelige taxieiere, som er medlem hos Norges Taxiforbund, gått ned fra rundt 15 prosent til omlag 10 prosent.

Wiggo Korsnes

Wiggo Korsnes tror det er en sammenheng mellom en tøffere jobbhverdag og at flere kvinner slutter.

Foto: Fjeldstad, Knut / SCANPIX

Direktør i Taxiforbundet Wiggo Korsnes tror det er en sammenheng mellom økende vold og trusler, og færre kvinnelige sjåfører.

– Jeg tror det er en kombinasjon av det og at man finner andre jobber som man syns er bedre. Jeg syns det er synd, sier Korsnes.

Han opplyser at forbundet lærer opp sjåførene til å takle dette bedre. Forbundet tilbyr kurs hvor de forteller hvordan man demper en agressiv passasjer. Sex-trakassering er likevel ikke noe hovedtema på noen av kursene. I tillegg anbefaler de alle sjåfører å ha kamera i bilen.

– Slike saker må anmeldes, sier han.

Fortsetter i jobben

Likevel gjøres det lite for å forebygge sex-trakassering. Det finnes ikke noe system som registrerer tilfellene av sex-trakassering, og episoder blir sjelden anmeldt.

Mona Huserbråten velger likevel å fortsette i jobben. Hun stortrives i jobben, og angrer ikke på yrkesvalget.

Den hadde lievel vært enda bedre uten innpåslitne passasjerer og sexkommentarer:

– Enkelte burde lært å oppføre seg.